ERRE SZÁMÍTANAK 2019-BEN A KKV-K

A kkv-k jelentős része a közterhek emelkedésre számít idén.

Tovább mérséklődött a kkv-k bizalma, mivel a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások egy évre előremutató várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index értéke 2 pontot csökkent, így jelenleg 5 ponton áll.

„Az utóbbi másfél évben egy erős emelkedő trend jellemezte a hazai vállalkozások egy éves várakozásait, amely a választásokat követően a csúcsra ért, azóta viszont folyamatosan mérséklődik. Az index azonban továbbra is a pozitív tartományban van, tehát összességében bizakodók a kkv-k, mivel a legtöbb, a cég gazdasági helyzetét leginkább meghatározó tényezőben – mint például a pénzügyi eredmények, az uniós pályázati lehetőségek vagy a gazdaságpolitika – csupán minimális változást várnak a cégek idén. A mostani enyhe, 2 pontos csökkenés hátterében az áll, hogy nagyot zuhant a közterhek várt változásának megítélése” – részletezte az eredményeket Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

Az index csökkenése főként annak tudható, hogy romlottak a közterhekre vonatkozó várakozások, és akik eddig stagnáló vagy éppen csökkenő adó és járulékterhekben bíztak, most már inkább növekedésre számítanak.

„Az előző negyedévi 39%-ról 54%-ra ugrott azon cégek aránya, amelyek magasabb adókkal és járulékokkal terveznek a következő egy év során, ami az utóbbi hat év legmagasabb aránya. Ennek hátterében feltehetően a cafeteria rendszer átalakítása, illetve a minimálbér tervezett megemelése állhat, amelyek jelentős többletterhet jelenthetnek a vállalkozások számára” – mondta el Kovács Viktor Zoltán.

A különböző méretű cégek közül egyedül a kisvállalkozások bizalma javult, 4-ről 6 pontra. Ennek ellenére továbbra is a középvállalkozások a legbizakodóbbak, holott várakozásaik 15-ről 10 pontra süllyedtek, a mikrovállalkozások hangulata pedig 8-ról 3 pontra mérséklődött. Az ágazatok közül továbbra is az agrárcégek hangulata a legjobb (19 pont), őket az ipari cégek követik, akiknek várakozásai a felére, 21-ről 10 pontra csökkent. Jelenleg a kereskedelem és a szolgáltató szektor bizalma a legalacsonyabb (4 és 2 pont).
(onBRANDS)