A MUNKAVÁLLALÓI ADATOK KEZELÉSE

A vállalatvezetőknek előbb-utóbb felelősségteljes munkaerőadat-kezelési stratégiát kell kidolgozniuk.

A dolgozók bizalmát megnyerve lehet fenntartható bevételnövekedést elérni – állapította meg az Accenture új kutatása.

„A szervezet géntérképének dekódolása” (Decoding Organizational DNA) címmel kiadott Accenture Strategy jelentést megalapozó kvalitatív és kvantitatív kutatások során 13 iparágban több mint 1 400 felsővezetőt és 10 000 munkavállalót kérdeztek meg.

A felsővezetők 62%-a nyilatkozott úgy, hogy az új technológiák segítségével adatokat gyűjtenek a dolgozókról és az általuk végzett munkáról, de csupán 30%-uk biztos abban, hogy felelősen használják fel ezeket.

A munkavállalók több mint fele (52%) szerint, az új munkavállalói adatforrások használata gyengítheti a bizalmat, és a közelmúlt adatkezelési visszaélései miatt pedig 64% aggódik, hogy saját adatai is veszélyben lehetnek. Jó hír, hogy a munkavállalók 92%-a nyitott arra, hogy adatokat gyűjtsenek róla és munkájáról, de csak abban az esetben, ha ez javítja teljesítményüket, munkahelyi közérzetüket, vagy egyéb személyes előnyökkel jár. A munkavállalók 62%-a szívesen rendelkezésre bocsátaná adatait, ha ezért egyéni igényeinek megfelelő jutalmazásban és juttatásokban részesül, 61% pedig a nekik megfelelő tanulási és fejlődési lehetőségek érdekében tenné ugyanezt.

A kutatás szerint a nagyvállalatok 3 100 milliárd dollár jövőbeni árbevétel-növekedést kockáztatnak annak függvényében, milyen hatást gyakorol adatkezelési stratégiájuk a dolgozói bizalomra.

A felelős adatkezelési-stratégiával rendelkező cégek árbevétele akár 12,5%-ot is növekedhet azokéhoz képest, akik nem rendelkeznek ilyennel.  

„Amikor a vállalatok értékteremtési célra használják fel az újonnan elérhető munkaerő adatokat, a felelős vállalatvezetés kulcsfontosságú a dolgozói bizalom kiépítésében. A bizalom az egyik legfontosabb tényező, amely az emberekben rejlő lehetőségek kihasználásával megnyitja az utat az innováció és a növekedés felé.” – mutatott rá Ellyn Shook, az Accenture vezetőségi és humánerőforrás-igazgatója.

A cégvezetők eltérő módon reagálnak a munkavállalói adatokkal kapcsolatos kihívásokra. A megkérdezett felsővezetők közel egyharmada (31%) mondta, hogy a dolgozók érzékenysége miatt kevesebbet fektet a dolgozói adatgyűjtő technológiákba, mint szeretne, nagyjából ugyanennyien (32%) azonban végrehajtják a beruházásokat és a felmerülő problémákra pedig igyekeznek megfelelő megoldást találni.

Az Accenture a következő keretrendszer bevezetését javasolja a munkaerő adatokkal kapcsolatos dolgozói aggodalmak eloszlatására:

  • Bizalom az adatok feletti rendelkezésért cserébe, ha a munkavállalók jobban kontrollálhatják a róluk gyűjtött adatokat, a vállalat – a bizalom megszerzésén túl – több értékes dolgozói információhoz is hozzájut, amely javíthatja a teljesítményt. A megkérdezett munkavállalók közel háromnegyede (73%) szeretne saját maga rendelkezni a munkavégzésével kapcsolatos adatairól és magával vinni azokat, ha távozik a cégtől, és a megkérdezett felsővezetők több mint fele (56%) nyitott erre.
  • Közös felelősség, közös előnyök, egy mindenki számára előnyös megoldás kidolgozásakor a felsővezetőknek a dolgozókat is be kell vonnia a munkaerőadat-kezelő rendszer megtervezésébe. Jelenleg a vállalatok kevesebb mint egyharmada (29%) a munkavállalókkal közösen alakítja ki az adatkezelő rendszert és további egyharmaduk (33%) készül ugyanerre a jövőben. 
  • A szakmai fejlődés ösztönzése és felelős technológiahasználat, a vállalatoknak mesterséges intelligenciát és más technológiákat kell alkalmazniuk a munkavállalóik szakmai fejlődési lehetőségeinek bővítésére, valamint a sokszínűség elfogadásának erősítésére. A dolgozók több mint négyötöde (82%) úgy véli, hogy az új technológiákkal gyűjtött adatok igazságosabbá teszik majd a javadalmazást, az előléptetéseket és az értékeléseket.

„A bizalom mára olyan számszerűsíthető mérőszámmá vált, amely már a nyereségre, az EBITDA-ra és a versenyképességen keresztül a növekedésre is hatást gyakorolhat. Napjaink vállalatvezetőinek a dolgozói és fogyasztói bizalmat kell üzleti stratégiájuk középpontjába állítaniuk, és világos, végrehajtható tervvel kell rendelkezniük a bizalom megszerzésére és megtartására.” – mutatott rá Mark Knickrehm, az Accenture Strategy csoport vezérigazgatója.
( onBRANDS )