FEKETELISTÁS ONLINE MARKETING FOGÁSOK

Nem forgalmazható termékek reklámozása.

Egy webshop indítása előtt érdemes tájékozódni arról, hogy az értékesíteni kívánt termékek egyáltalán értékesíthetők-e online, illetve forgalmazásuk nem engedély- vagy bejelentés köteles-e.

A forgalmazás jogi hibái ugyanis a webshop termékeinek reklámozására is kihatnak.

Az úgynevezett “üzletköteles” termékek webáruházban nem, csak kizárólag működési engedéllyel rendelkező üzletben forgalmazhatók. Ilyenek például a növényvédőszerek és állatgyógyszerek, de a kedvtelésből tartott állatokat sem lehet webshop útján értékesíteni.

Bizonyos termékek – például egyes élelmiszerek vagy a gyógyhatású készítmények – webáruházban történő forgalmazása szakhatósági engedélyhez kötött.

Más termékek (pl. nemesfémből készült termékek, étrend-kiegészítők) esetében a forgalmazáshoz bejelentés és hatósági nyilvántartásba vétel szükséges.

Amelyik termék egyáltalán nem, illetve engedély vagy nyilvántartásba vétel nélkül nem forgalmazható webshopban, annak a reklámozása is tilos, feketelistás kereskedelmi gyakorlat.

A reklámtörvény a reklám közzétételének feltételéül szabja a termék forgalmazhatóságát igazoló nyilatkozat bemutatását.

Ennek a beszerzése a reklámozótól vagy az ügynökségtől nem csak kötelezettség, de egyben védi is a reklám közzétevőjét: ha a reklámról utóbb kiderül, hogy nem forgalmazható terméket népszerűsített, a médiafelület tulajdonosa a nyilatkozat birtokában mentesül a felelősség alól. A nyilatkozatban foglaltak valóságtartalmáért ugyanis a hirdetőnek kell helyt állni.

A jogsértő weboldalak ellen mára komoly összefogással lépnek fel a hatóságok. 2021 májusi hír volt, hogy ebből immár a médiahatóság is kiveszi a részét, és az NMHH akár egy évre is elsötétítheti a nem forgalmazható termékeket kínáló weboldalakat. Igaz, erről további részletek nem jelentek meg azóta.
Szalai Anita ügyvéd – Szalai Legal
(onBRANDS)