Nemzetközi top előadók váltják egymást a jövő trendjeit elemző BrandFestival színpadán. Újra offline keretek között, több mint 100 előadó boncolgatja a jövő marketingkommunikációs és vállalatvezetési irányait. Sokáig hittünk benne, hogy önmagunktól mindig a lehető legjobb és legracionálisabb döntést hozzuk. Azonban bebizonyosodott, hogy ez egyáltalán nem igaz.
Döntéseink során sokkal inkább jellemzőbb ránk az „irracionalitás”,
mint az érvek tudatos megfontolása. Az „irracionális döntés” megértése pedig a korábbiaktól gyökeresen más kommunikációs kompetenciákat, stratégiai tervezési logikát igényel. Ennek a megértésében segít a viselkedési közgazdaságtan, mely mára egyre inkább bevett szokássá vált az üzleti döntéshozatal és a reklámkészítés gyakorlatában. Ezért az október 28-29-én, a Budapest Music Center-ben megrendezésre kerülő BrandFestival-on, a „Viselkedéstudomány” alapgondolata mentén elemzi a jövőt a számos külföldi és hazai előadó.
A 20. születésnapját ünneplő BrandFestival-on a jövőt alakító topvezetők, a gazdasági élet és a kommunikációs iparág meghatározó szereplői osztják meg a stratégiaalkotás, márkaépítés és az értékesítési folyamatok terén szerzett tapasztalataikat. Az elmúlt rendezvényeken a majd 570 márkáról szóló 843 előadást közel 11.000 résztvevő követte.
A mai világ komoly üzleti szemléletet, adatelemzői képességeket és mély fogyasztóismeretet követel meg a vezetőktől. Mindez egy új gondolkodásmódot igényel! A közgazdaság-tudomány, a pszichológia, és az ún. consumer neuroscience határterületén mozgó viselkedési közgazdaságtan igyekszik pontosabb előrejelzést adni a fogyasztói viselkedés rejtett mintázatairól:
- segít értelmezni a vállalatnál felhalmozott hatalmas mennyiségű információt, ezáltal a vásárlói viselkedést nagyobb pontossággal előrejelző modellek készíthetők,
- segíti a fogyasztók elkötelezettségének növelését azzal, hogy feltárja a döntés valódi motivációit,
- a dolgozók hatékonysága, produktivitása növelhető, így felgyorsítható a vállalat transzformációja.
Daniel Kahneman, Dan Ariely, Robert Cialdini, Roger Dooley, Richard Thaler, Cass Sustein – a viselkedési közgazdaságtan kiemelkedő képviselőinek munkái nyomán a szakterület néhány évvel ezelőtt valósággal berobbant a köztudatba, népszerűsége, térnyerése töretlen, sőt exponenciálisan növekszik.
Sorra jelennek meg a viselkedési közgazdaságtan alkalmazásával foglalkozó trendelemzések (például a Nobel-díjas Richard Thalernek viselkedési pénzügyekkel foglalkozó befektetési cége, Dan Ariely-nek tanácsadó cége van). Olyan ismert márkák alkalmaznak viselkedéstudománnyal foglalkozó szakembereket, mint a biztosítási iparág Revolutjaként emlegetett Lemonade, a Qapital, a Spotify, Facebook, Instagram, Netflix, Apple, Disney parkok és a Disney+, a World Bank, az Amazon, az Impossible Foods, vagy a Headspace.
A közelmúltban jelent meg a Behavioural Economics Guide 2021, melyben izgalmas case study-k, elméleti koncepciók és trendek vannak összegyűjtve, a Behavioral Design Report 2021 pedig a terület számos kiemelkedő képviselőjének közreműködésével foglalja össze, hogy mire számíthatnak a viselkedéstudományok és a dizájn metszetében dolgozók az elkövetkező évben.
„A viselkedéstudományi kutatások gyökereiben változtathatják meg a reklámozási szokásokat, hiszen már nemcsak az eladási eredmények mérhetőek, hanem megismerhetőek azok a folyamatok is, melyek vásárlásra késztetik a fogyasztót. Ettől az adatoktól a reklámok relevánsabbak és jobban célzottak lesznek, amivel a vásárlók és a hirdetők is jobban járnak: jobb insight, pontosabb válasz, a döntések mögötti valós motívumok ismerete. A terület pragmatikus kutatási eredményei szinte minden vállalati szegmenst érintenek: márkastratégia, ügyfélélmény, customer service, termékinnováció, szolgáltatásfejlesztés, ügyfélkapcsolat, üzletfejlesztés és a digitális ügyfélélmény-tervezés, HR, munkáltatói márka, employee experience.” – nyilatkozta Barna Tamás, a BrandFestival elnöke, a Republic Group reklámügynökségi csoport alapító-tulajdonosa.
Olyan korban élünk, ahol a kommerciális érték a kreatív tartalomfejlesztésben és a fogyasztóval való kapcsolatteremtésben testesül meg. Egyre komplexebb kommunikációs tudással kell felvértezni önmagunkat, hogy választ találjunk a digitális kor egyre szerteágazóbb kihívásaira, ezért a rendezvényen az alábbi kérdésekre keressük a válaszokat:
- Hogyan születnek jobb gazdasági döntések (choice architecture) és hogyan javítható a márka piaci teljesítménye a viselkedési közgazdaságtan modelljei és előrejelzései segítségével?
- Milyen lehetőségeket biztosít a tudományterület a marketing- és kommunikációs szakemberek számára, hogy a fogyasztók viselkedését befolyásoló eszközökkel éljenek és növekedési pályára állítsák a márkájukat?
- Mi a különbség a vásárlási döntés valódi motívumainak ismeretén alapuló kommunikációtervezés és a pszichés nyomásgyakorlás (UX “dark pattern”) között?
- A kognitív torzítások, hüvelykujjszabályok (mental shortcut) mekkora hatást gyakorolnak a döntéseinkre?
Közép-Európa egyik legjelentősebb márka- és vállalati stratégiai csúcstalálkozója idén, 2021. október 28-29-én, a Budapest Music Center-ben várja mindazokat, akiknek fontos, hogy innovatív ötletekkel tartsák magukat az élmezőnyben: http://brandfestival.hu/
( onBRANDS )