A sikeres támadások középpontjában legtöbb esetben a vállalatok saját munkavállalói állnak – derült ki az EY közel 50 vállalat- és IT vezető körében végzett felméréséből. Z
A hazai vállalatok 78 százalékát érte valamilyen IT-biztonsági incidens az elmúlt 12 hónapban. A kibertámadások leggyakrabban az ügyfelek vagy felhasználók adataira irányulnak (75%), ezt követik a pénzügyi információk és a stratégiai tervek.
A válaszadók 28 százaléka úgy látja, hogy cége elavult biztonsági protokollokkal rendelkezik. Harmincnyolc százalékuk szerint
a munkavállalóik nincsenek tudatában annak, hogyan kerülhetik el a kényes információk kiszivárogtatását.
A legtöbb szervezetnek nagy mértékben fejlesztenie kell biztonsági felkészültségét, de a vezetői elkötelezettség- (40%), a szükséges technológiai ismeretek- (25%) és a szakemberek (22%) hiánya gátolja ebben őket.
Egy szervezet biztonsága alapvetően három tényezőn múlik: „a munkavállalókon, a folyamatokon és a technológiai háttéren.
A legkritikusabb láncszem maga az ember. A legfontosabb lépés ezért a dolgozók megfelelő és folyamatos edukációja, ami tapasztalatink szerint akár 80 százalékkal is emelheti egy vállalat biztonsági szintjét.” – emelte ki Zala Mihály, az EY kibervédelmi üzletágának vezetője.
Legkönnyebben az alkalmazottakon keresztül lehet hozzáférni egy szervezet érzékeny információihoz. Amint valaki rákattint egy adathalász e-mailre vagy gyanútlanul beenged egy idegent a vállalat épületébe, máris komoly károkat okoz.
Nem elég azonban a cég minden dolgozójára kiterjedő IT-biztonsági stratégia kialakítása. Sok esetben ugyanis a gyengébb védelmi rendszerrel bíró alvállalkozókon keresztül jutnak be a kiberbűnözők a nagyvállalatokhoz. Érdemes ezért külső szakértő bevonásával rendszeresen felülvizsgálni, hogy a beszállítók betartják-e a biztonsági követelményeket.
A külső, etikus szakértőkkel történő tesztek szintén kulcsfontosságúak lehetnek az esetleges biztonsági rések feltárásában. Az ilyen vizsgálatok során ugyanis a legfrissebb módszerek elleni felkészültség kerül górcső alá. Mivel a támadási módszerek akár naponta változhatnak, fontos annak tudatosítása, hogy a kibervédelemmel kapcsolatos munkavállalói és IT-oldali tudást folyamatosan karbantartani csak nagy erőfeszítések árán lehet egy nem erre a területre specializált cégnél.
( onBRANDS )