SZERETIK PÖRGETNI MAGUKAT A MAGYAROK

A fesztiválszezon alatt tetőzik az energia- és sportitalok fogyasztása.

2018. június és 2019. május között közel 32 milliárd forintért vásároltunk a kategóriából, ami 15 százalékos értékbeli növekedést jelent az előző évi azonos időszakhoz képest. A magyarok mintegy nyolc százalékkal több serkentő italt fogyasztottak, közel

ötvenmillió liternyit – ez 171 millió darab terméket jelent.

És ha már energiaital, inkább cukros, különleges ízektől mentes és leginkább 250 ml-es kiszerelésű, derült ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből. 

A kiskereskedelmi szcéna értékbeli növekedésének közel kétszeresét hozta 2018. június és 2019. május között: 15 százalékkal bővült a forgalma. Az energiaitalok uralják a terepet: 90 százalék fölött hasítanak ki a kategóriából. A megvásárolt termékek több mint felét a 400 négyzetméteresnél nagyobb alapterületű üzletekből szerzik be a plusz lendületre vágyó fogyasztók.

A kategória növekedése évek óta töretlen,

és jellemzően májusban már kezd felpörögni az eladás, ami aztán július-augusztusban jár csúcsra: ekkor realizálódik az értékbeli  és a mennyiségi forgalom közel egyötöde.

A Nielsen kiskereskedelmi indexéből az is kiderül, hogy az értékesített energia- és sportitalok esetében inkább a dobozost választjuk (90+%), és 100-ból 90 darab termék 200-250 ml-es kiszerelésű.

„A nyári időszak kimondottan kedvez az energia- és sportitalok forgalmának. A magyarok jellemzően »hagyománytisztelőek« a kategória vásárlása során: erőteljesen dominál a cukros, dobozos, extra ízesítéseket nélkülöző, gyártói márkás energiaital.” – mondta Hajnal Dóra, a Nielsen vezető tanácsadója.

Az ötvenmillió liter több mint 60 százaléka extra ízesítés nélküli. Emellett csak az alma ízesítésű serkentő hatású italok rúgnak labdába. Az egyéb különleges ízek, mint például szőlő-tutti frutti, mangó-narancs-tutti frutti; stb. értékbeli piaci részesedése elenyésző.

A gyártói márkák dominanciája megkérdőjelezhetetlen: az értékbeli forgalom több mint 90 százalékát viszik.

Területileg leginkább a budapesti régió fogyasztói nyúlnak az energiaitalos doboz után, a teljes értékbeli forgalom közel harmada itt realizálódik. Az északkeleti és északnyugati régió viszi a kategória forgalmának egynegyed-egynegyedét.
( onBRANDS )