A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megbírságolta Rubint Réka cégét, az Alakreform Kft.-t és a The Body Shop termékeket forgalmazó Avanzo-Trade Kft.-t.
A GVH 2016 végén indított eljárást három,
kiemelkedő számú követővel rendelkező véleményvezér
kommunikációs tevékenységének vizsgálatára. Mindhárom eljárás kötelezettségvállalással zárult, amelynek célja az volt, hogy az érintett piac szereplői – szankcionálás nélkül – iránymutatást kapjanak a közösségi médiában történő reklámozással kapcsolatos versenyhatósági elvárásokról. Utóbbiak lényege, hogy
egyértelműen, közérthetően és jól észlelhetően kell a fogyasztók tudomására hozni, ha egy posztot egy véleményvezér ellenszolgáltatásért (pénzért, próbatermékért, egyéb kedvezményért stb.) tesz közzé.
Lényeges továbbá, hogy a reklám megjelölésének elmaradásáért felelősséggel tartozik mind a poszt közzétevője, mind az érintett termék értékesítője, így mindkét oldal érdekelt a jogszerű kommunikációban.
A GVH most zárult utóvizsgálata megállapította, hogy nagyobb részt teljesültek Rubint Réka és a közreműködésével hirdető vállalkozások vállalásai. A vállalkozások az elvárás szerint módosították szerződéseiket, Rubint Réka pedig minden esetben alkalmazta a #reklam megjelölést közösségi oldalain. Az előírt tájékoztató posztokat az Alakreform Kft. még az előírtnál többször is közzétette a Facebook-on, emellett kiemelte tartalmai fizetett jellegét az újonnan alkalmazott YouTube csatornán is.
A Hivatal azonban hiányosságokat is észlelt. Az Alakreform Kft. nem helyezte el megfelelően a #reklam megjelölést a posztokon belül, emellett mulasztást követett el a tájékoztató poszt közzétételében is az Instagramon, és ezt csak utólag, a vizsgálat kései szakaszában pótolta. Így a GVH 3 millió Ft-os bírságot szabott ki a cégre.
Az Avanzo-Trade Kft. a megjelölt határidőig egyáltalán nem igazolta kötelezettségvállalása teljesítését a hatóságnak. Bár vállalása legfontosabb elemét, a szerződésmódosításokat végrehajtotta, de a fent említett igazolás hiánya különösen nagy súlyú mulasztásnak tekintendő, hiszen alapjaiban áshatja alá a kötelezettségvállalás céljait. A vállalkozás emellett nem tett eleget azon vállalásának, hogy együttműködjön az Alakreform Kft.-vel a The Body Shop termékekkel kapcsolatos, helyreigazító jellegű tájékoztató poszt közzétételében. A versenyhatóság 2 millió forintra bírságolta a társaságot.
A vállalkozások módosított online megjelenésének módja nagyrészt iránymutató lehetett a piac különböző szegmenseiben, azonban a GVH álláspontja szerint a vállalások egyes elemei csak együttesen érhetik el a kívánt célt, a közérdek hatékony védelmét. Így a versenyhatóság nem fogadta el az összességében hiányos teljesítést.
A GVH #Megfeleles#Velemenyvezer útmutatója további orientációt nyújthat a piaci szereplőknek.
( onBRANDS )