A FELFORGATÓ

Nem a pénz határoz meg, hanem a gondolkodásunk milyensége és minősége.

Az írás eredetileg a Playboy 2019. áprilisi számának 26. oldalán jelent meg.
(Írta: KŐSZEGI ANDRÁS )

Most éppen Las Vegas városa adta áldását rá, hogy a Tesla- és SpaceX-vezér The Boring Company nevű cégével alagutat fúrjon tömegközlekedéssel kapcsolatos elképzeléseihez. Az űrállomásra meg feljutott a Crew Dragon űrhajó, ahol még a próbababát is az Alien főhőséről nevezték el.

Minden héten jön legalább két hír róla. Mondják, könnyű Elon Musknak, hiszen sok pénze van. De az ilyen szembenézésekhez és döntésekhez nem elég ám a pénz; ehhez leader típusú emberek kellenek. Akár egy nagyvállalatban, akár egy helyi kisvállalkozásban.

Nem a pénz határoz meg, hanem a gondolkodásunk milyensége és minősége.

Mert ma már nem az a lényeg, hogy mit gyártasz, vagy hogy mivel kereskedsz, hanem az, hogy mit képviselsz a világban, és azt hogyan tudod elmondani és a piacodat abba bevonni. Teszi ő mindezt mérnöki, fejlesztői precizitással és az álmodozók valószerűtlenségével.

Gondoljunk csak bele, hogy más szektorokban korábban mi történt. Az energiaital az első kutatásokban nem ízlett senkinek, a Red Bull mégis kategóriát teremtett és sikeres lett. Mitől? A terméktől? Nem, hanem Dietrich Mateschitz merész döntésétől, az ő karakterétől és kommunikációjától. De ha a divatiparra tekintünk és a divattervezők csak azt adnák, amit a fogyasztó akar, akkor mindenki H&M-ben járna.

De szerencsére nem így történik, hála többek között Karl Lagerfeld személyének és karakterének – nyugodjon békében. Azt is tudjuk ma már, ha nem lett volna Steve Jobs izgalmas élete és megfejthetetlen karaktere, akkor vélhetően még mindig a gombokat nyomogatnánk azon az eszközön, amit régen telefonnak hívtunk.

Mi a közös ezekben a sztorikban, melyek forradalmasítják a gazdaságot és alapjaiban képesek megváltoztatni a mindennapi életünket?

A karakteres, gamechanger emberek, akik a soha nem látott gyors változások idején is egyvalamiben változatlanok maradtak: hisznek abban, hogy meg tudják csinálni, és soha nem adják fel.

Rendhagyó személyiségek, akik szeretnék, ha a világ emlékezne a nevükre. A legtöbb vállalatvezető drága kutatásokról fantáziál, meg arról, hogy mit akar a fogyasztó, mit vár el a piac. Ahogy mondani szokták: no way! A fogyasztó semmit nem akar, ő abból válogat, ami van, azt szeretné, amit ismer.

Az igazi kérdés, hogy mit akarok én, a vizionárius vezető! Csak abból lesz igazi innováció, amikor van merész, határozott vezetői döntés, de még ez sem elég. Az ingerküszöb rettentően magasan van, így ebből csak akkor lehet siker, ha ezt a bátor döntést megfelelően merész csomagolásban meséljük el. Nincs itt semmi trükk. Ha mégis van, azt már Jules Verne elárulta nekünk: “Minden, amit kitalálok, minden, amit elképzelek, a valóság alatt marad, mert eljön majd a pillanat, amikor a tudomány alkotásai túltesznek a képzelet szüleményein.”

Musk márkát épít. Ugyanazokat az eszközöket használja, mint amiket bárki más megtehet – legyél az első, az érzelmekre hass –, azzal a különbséggel, hogy ezeket

az eszközöket egészen újszerűen kapcsolja össze és egészen újszerűen meséli el a történeteit.

Mert mi más lenne az, mint sztorigyártás és -mesélés, amikor a száz kilométeres magasság fölött a SpaceX kinyíló burkolata alól Elon Musk meggypiros Tesla Roadstere bukkant ki, amiben a Starman nevű bábu abba a szkafanderbe volt öltöztetve, amit talán majd a SpaceX Dragon űrhajójának utasai is viselnek majd, a műszerfalon pedig a Galaxis útikalauz stopposoknak ismert mondata volt olvasható: „Don’t Panic!” „Ne ess pánikba!”

Ha mégis egy kis titkot keresünk, talán az lehet, hogy aktivitásaival kapcsolódik a popkultúra mélyen bennünk lévő ismereteihez, érzéseihez és érzelmeihez. Például a Vasember 2 című filmben mint önmaga, Elon Musk is feltűnik, kezet fog Tony Starkkal.

Arról már nem is beszélve, hogy az Atlanti-óceánon várakozó drónhajó az „Of Course I Still Love You” nevet kapta, ha meg az első három Tesla típusjelzéseit – „S”, „3”, „X” – összeolvassuk, akkor egészen egyértelmű, mire megy ki a dolog. Elon Musk szembenézett a világgal és ő maga lett a változás.

A jóvoltából eljön az idő, hogy nemsokára akár mi is Playboyt olvasunk majd az űrben.

( onBRANDS, írta: KŐSZEGI ANDRÁS, a megjelenés a Playboy engedélyével)