Folytatódott az elmúlt másfél év trendje: a hazai, 2 milliárd feletti éves árbevételű nem-állami nagyvállalatok növekedési kilátásairól képet adó K&H nagyvállalati növekedési index tovább mérséklődött, jelenleg 5 ponton áll.
„A hazai nagyvállalati döntéshozók körében végzett felmérésünk eredménye szerint a cégek egyre óvatosabban, összességében azonban mégis optimizmussal tekintenek az előttünk álló egy évre. A cégek továbbra is a saját helyzetüket látják kedvezőbbnek, mivel a vállalati részindex az előző negyedévhez képest változatlanul 10 ponton áll, miközben a gazdasági környezettel kapcsolatos várakozások ennél jóval pesszimistábbak. A makrogazdasági részindex az elmúlt másfél évben ugyanis a pozitív tartományból, 0,5 pontról -7 pontra süllyedt, ami az index történetében a második legalacsonyabb érték.” – mondta el Patrick Van Overloop, a K&H Üzleti ügyfelek divízió vezetője.
A gazdasági környezetre vonatkozó, fokozatosan romló várakozások mögött az áll, hogy a cégek a forint további gyengülésére rendezkednek be. Egy év alatt ugyanis 45%-ról 63%-ra nőtt azon cégek aránya, akik a következő fél évben a forint euró árfolyam növekedésére számít. Ez azt jelenti, hogy a cégek közel kétharmada a felméréskor jellemző 330 forintos eurónál magasabb árfolyamra rendezkedik be a jövőben.
A várakozások a cég méretétől függnek
A vállalat saját helyzetét és kilátásait a 10 milliárd feletti éves árbevételű cégek vezetői vélik a legjobbnak (12 pont), és ugyanez a helyzet a makrogazdaság megítélést illetően is (-2 pont). Ezzel szemben a 4-9,9 milliárd és a 2-10 milliárd forint közötti éves árbevételű cégek várakozásai átlagon alul vannak.
A méret mellett a tevékenységi kör is nagymértékben meghatározza a kilátásokat: a vállalat saját helyzetét illetően jelenleg az ipari, építőipari cégek a legoptimistábbak (13 pont), míg a kereskedelmi és szolgáltató szektor ennél visszafogottabb, közel azonos állásponton van (8 és 7 pont). A gazdasági környezetet viszont a kereskedelmi cégek gondolják a legkevésbé borúsnak (-5 pont), miközben a szolgáltató és ipari cégek jóval szerényebbnek látja a helyzetet (-7 és -9 pont).
( onBRANDS )