A #nemluxustaska kampány célja, hogy az úgynevezett menstruációs szegénységben élő nők számára olyan adománycsomagokat gyűjtsön, amelyek számukra nélkülözhetetlen eszközökből és intim higiéniás termékekből állnak. Az adományozók ezeket a termékeket egy általuk már nem használt női táskában juttatják el a budapesti és vidéki gyűjtőpontok valamelyikére, ahonnan azok a Magyar Máltai Szeretetszolgálat segítségével jutnak el a rászoruló nőkhöz.
Az adománygyűjtés január 2-án veszi kezdetét és egy hónapig tart.
A #nemluxustaska adománygyűjtést először 2018 decemberében szervezte meg három, a nőket érintő társadalmi problémák iránt foglalkozásuk miatt is kifejezetten érzékeny nő. A kezdeményezés kitalálói és szervezői Cserta Szandra, otthonszervezési tanácsadó, a Kívül Belül Boldogság alapítója, Huszka Ági, stílusszakértő és színtanácsadó, valamint Kovács-Pálffy Anna, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat munkatársa.
Utóbbi szervezet kulcsszerepet játszik a kampány logisztikájában és garantálja, hogy az adományok valóban a menstruációs szegénységben élő nőkhöz jussanak el.
A kampány kitalálói eredetileg 100-150 táskányi adományt vártak, de végül több mint tízezer olyan jó állapotú, de már nem használt táska gyűlt össze az adományozók jóvoltából, amelyeket tulajdonosaik boldogan töltöttek meg és ajánlottak fel a jótékony cél érdekében.
A #nemluxustaska kampány ezzel 2019-ben Civil Díjat nyert Legsikeresebb adománygyűjtés kategóriában.
Más országokhoz hasonlóan Magyarországon is sok nő érintett a menstruációs szegénységben, vagyis abban, hogy nem tudja megvásárolni a számára alapvető fontosságú intim higiéniás termékeket.
Ez nem csupán egészségügyi kockázatot jelent, de megfosztja a nőket méltóságuktól és szégyenérzetet kelt bennünk.
A #nemluxustaska kampány erre kívánja felhívni a figyelmet és az a célja, hogy az adománygyűjtés révén hozzájáruljon a probléma megoldásához.
„A hajléktalan nők a legkiszolgáltatottabbak. Közülük sokaknak a rossz körülmények és az állandó stressz miatt elmarad a ciklusuk. Akik mégis menstruálnak, nehezen nyílnak meg egy jellemzően férfi hajléktalanokat tömörítő melegedőben, és a többségben lévő férfi szociális munkások előtt is szégyellik ezeket a napokat.” – állítja Kovács-Pálffy Anna, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat hajléktalan emberekkel és felzárkóztatással foglalkozó szociális munkatársa.
„A hajléktalan nők mellett azonban ott vannak azok, akik szinte láthatatlanok. Látszólag csinosak és ápoltak, ott utaznak velünk a villamoson, így nem is feltétlenül sejti róluk a környezetük, hogy bajban vannak. Mégis, borzasztóan rossz anyagi körülményeik miatt óriási erőfeszítésükbe telik, hogy megőrizzék emberi és női méltóságukat.” – fogalmazza meg a problémát Huszka Ági, a #nemluxustaska kampány egyik alapítója.
„A tavalyi kampány legnagyobb sikere a segítségnyújtás elképesztő mértékén túl, hogy Magyarországon is elindult a társadalmi párbeszéd az addig tabunak számító menstruációs szegénységről. Számunkra hatalmas öröm, hogy számos cikk jelent meg a téma kapcsán, és az emberek nem csak elkezdtek beszélgetni a témáról, de adományaik révén cselekvő részeseivé váltak a kampánynak. Bízunk benne, hogy idén is sokakat meg tudunk szólítani, és még több nőnek tudunk segítséget nyújtani.” – teszi hozzá Cserta Szandra, a kampány ötletgazdája.
További információ a kampány részleteiről, valamint a budapesti és vidéki gyűjtőpontok listájáról a nemluxustaska.hu weboldalon található.
( onBRANDS )