Vállalati és fogyasztói szinten is az egyik legérzékenyebb, talán legizgalmasabb téma most a világban a fenntarthatóság, többek között a klímaváltozás kérdése. Ez ügyben születtek már nagy fogyasztói kampányok is, mint a „plastic free july”, és most már a magyar kormány is meghirdetett fenntarthatósági, klímavédelmi törekvéseket, amire eddig nem nagyon volt példa. Talán most először végre találkozott az igény és a kényszer.
onBRANDS / KŐSZEGI ANDRÁS
Ti egy viszonylag érzékeny iparágban dolgoztok, nálatok mit jelent ez most a napi működésben, hogyan gondolkodtok erről a területről?
PANTL PÉTER / nemzetközi kommunikációs- és marketing igazgató, HELL ENERGY Magyarország.
A kormány meghirdette a 2020-as klíma- és természetvédelmi akciótervét, amit felelős gyártóként üdvözölni tudunk, hiszen minden jóérzésű embert zavar a rengeteg műanyagszemét. Az akciótervből egyértelműen látszik, hogy erre fókuszálnak a döntéshozók is, hiszen 2021-től betiltják az egyszerhasználatos műanyagokat, és a tervek szerint megtisztítják a folyókat, többek között a PET palackoktól.
Magyarországon a cégcsoportunk rendelkezik egyedül alumínium italdobozgyárral,
amely épp annak a tulajdonosi döntésnek köszönhető, hogy a jövő csomagolása mellett tettük le a voksunkat. Öt évvel ezelőtt hoztunk egy döntést a beruházás mellett, amelynek köszönhetően jelenleg 5 százalék alatt van a PET palackok aránya a portfóliónkban és ezt a következő években 1 százalék alá szorítjuk. Vagyis gyakorlatilag megszűnik nálunk a műanyag csomagolás.
Az egyszer használatos műanyagok 2021-es teljes beszüntetésének, van realitása? Ez azt jelentené, hogy minden egyes üdítőitalos palack megszűnne. Üdítőitalok, ásványvizek.
Visszaváltási rendszert vezetnek be, amelyre a skandináv országokban nagyon jó példák vannak, hiszen megkülönböztetik a csomagolásokat anyaguk és a kiszerelésük űrtartalma alapján. A legnagyobb probléma ugyanis a PET palackkal van. Az Ellen Macarthur Alapítvány kutatása alapján évente 78 millió tonna műanyag csomagolás kerül forgalomba, amelynek mindössze 2 százalékát hasznosítják újra. A többi az óceánokba, az erdőkbe, a szeméttelepekre kerül. Ezzel szemben a valaha kibocsátott alumínium mintegy 75 százaléka jelenleg is forgalomban van.
Ezt abból is látni, hogy szinte bármelyik közparkban találsz eldobált PET palackot.
Így van. Mi többek között azért tettük le a voksunkat az alumínium mellett, 100 százalékban újrahasznosítható, ráadásul végtelenszer. Arról nem is beszélve, hogy
az alumíniumnak a legmagasabb az értéke hulladékként.
Egy kilogramm alumínium hulladék 330 Ft-ot ér, míg ugyanennyi PET palack ára 40-80 ft között mozog, az üveg pedig csak 8 Ft kilogrammonként. Ezek után nem csoda, hogy
a megfelelően gyűjtött aludoboz 60 nap múlva, újrahasznosítva visszakerülhet a kezünkbe, méghozzá aludobozként.
Ez a 2 százalékos PET újrahasznosítási arány döbbenetes adat.
Igen, elgondolkodtató. Az is beszédes adat, hogy az alumínium újrahasznosításhoz 95 százalékkal kevesebb energiafelhasználás szükséges, mint az új előállításához. Nem véletlenül nevezik a jövő csomagolásának.
A HELL-nél ez véletlenül alakult így? A fenntarthatósági törekvéseket mennyire gondoljátok komolyan?
A felelős gyártói magatartás soha nem a véletlen műve, ahogy az sem, ha az egyik nemzetközi multi fenntarthatósági vezetője azt mondja: az emberek szeretik a műanyagpalackos megoldást, mert visszazárható, ráadásul könnyű, ezért nem tervezik, hogy abbahagyják a gyártásukat. Szerintem erről érdemes lenne megkérdezni az embereket is. A HELL esetében mindig elmondjuk, hogy
nem csak egy vállalat, hanem egy értékközösség,
amelynek az is része, hogy kiemelten kezeljük a környezetvédelmet. Nem hárítjuk át a felelősséget a fogyasztóinkra, hanem olyan megoldást kínálunk számukra, amivel ők is tehetnek a környezetük megóvásáért.
Az alumínium csomagolás egyfajta protestálás a PET palack ellen, vagy egy valóban jól végiggondolt választás?
Ez minden szempontból a legjobb választás. Az alumínium eddig felsorolt tulajdonságai mellett azt is meg kell említeni, hogy
a legbiztonságosabb csomagolás,
hiszen szinte egyáltalán nem engedi be a fényt, a levegőt, vagyis a legjobban óvja a benne lévő italt. Az általunk gyártott aludobozos termékek, legyen szó a HELL, a XIXO, vagy az ENERGY COFFEE márkákról, nem tartalmaznak tartósítószert, hiszen pasztörizáltak. A 250 ml-es kiszerelés pedig pont akkora mennyiség, amit egyszerre meg tudsz inni. Biztos veled is előfordult, hogy napokig volt a kocsidban valamilyen PET palackos ital, amiből kiment a szénsav, megmelegedett, majd a félig tele műanyagot kidobtad. Mi ez, ha nem pazarlás?
Ezeknek az alumínium dobozoknak a begyűjtésére, vagy a rendszerbe való visszakerülésére van valamilyen program? Hogyan lesz a kidobottból újra alumínium doboz?
Az Európai Unió törvényileg szabályozza, hogy 2025-ig milyen vállalásokat kell teljesíteni a különböző csomagolóanyagok visszagyűjtése kapcsán. Az alumínium doboz esetében ez önkéntesrendszerben is működik. Magyarországon ez úgy néz ki, hogy van egy Returpack nevű cég, aki közel 200 alumínium visszagyűjtő automatát működtet, ahova be tudod tenni az alumínium dobozodat, kapsz érte egy bónt, és azt levásárolod az adott bevásárló központban, vagy hipermarketben. Ez így jól működik, hiszen értéke van a hulladék anyagnak. A PET palacknál kiderült, hogy önkéntesrendszerben nem tudják teljesíteni az Uniós normákat, csak úgy, hogyha visszaváltási díjat szánnak rá. Itt viszont érdemes különbséget kell tenni a csomagolóanyag fajtáját tekintve úgy, mint a skandináv országokban, hiszen nem mindegy – ha már a rendszer üzemeltetéséről beszélünk – hogy 330 Ft egy kiló, vagy 40 Ft a hulladék értéke. A kiszerelés a nagyságát is meg kell különböztetni, mert egy 250 ml-es dobozra nem teheted rá ugyanazt a díjat, mint amit ráteszel egy másfél, vagy két literes PET palackra.
Azt is lehet hallani a PET palackokról, hogy ezek teljesen újrahasznosított anyagból készülnek, ezekre a kampányokra nagy erőforrásokat fordítanak a cégek. Egyáltalán ez lehetséges?
Csodálkozva nézem azokat a reklámokat, ahol azt mondják az embereknek, hogy 100 százalékban újrahasznosítható PET palackot használnak. Ha ez így lenne, akkor az Ellen Macarthur Alapítvány nem azt mutatta volna ki, hogy 2 százalékot hasznosítanak csak újra. Szerinted ha ennyire jól működne az újrahasznosítás a PET palack esetében, akkor miért vannak tele a folyópartok, és az erdők műanyaggal?
Mit lehet belőle újrahasznosítani? Újra PET palack nem lesz belőle, de lehet belőle mondjuk Adidas cipő.
Kerti szék, fésű talán igen, de Magyarországon például nem érhető el olyan technológia, amivel újra italfogyasztásra alkalmas csomagolás készülne a PET palackból, és azt se felejtsük el, hogy
a PET palack gyakorlatilag a teljes élettartama alatt szennyez.
Szétszórva a folyókba és a földekre, bekerül a műanyag a táplálékláncba, ami a teljes élővilágot veszélyezteti.
Azt mondják, hogy 2050-re, ami már nincs nagyon messze, súlyra több műanyag lesz az óceánokban, mint hal.
Ez valóban rémisztő. Évtizedek óta azt hallgatjuk, milyen egészséges halat, tengeri ételeket fogyasztani, ehhez képest most kiderül, hogy a kép sokkal árnyaltabb, és épp azt a biológiai körforgást veszélyeztetik a felelőtlen gyártók, amelyre büszkének kellene lennünk. Gondolj csak bele, így már érthető az az állítás, hogy hetente egy bankkártyányi műanyagot eszünk meg.
Ez döbbenetes. Mit gondoltok, hogy ezt a fajta folyamatot, ezt a negatív spirált, ezt meg lehet állítani? Elég lesz-e a sok kinyilatkoztatás, nem csak itthon, általában a kormányok és politikusok részéről? Ki tud ebben igazából megoldást hozni, megálljt parancsolni, a politika, a vállalat, vagy a fogyasztó?
Ezért is üdvözöljük a környezetvédelmi akciótervet, mert a műanyagcsomagolások mértéke kezd kezelhetetlenné válni. Az észak-európai visszagyűjtési rendszerek sikere jó alap lehet a hazai megoldásra. Ahogy említettem az ottani programok megkülönböztetik a kiszerelés méretét és a csomagolás anyagát is.
Minden felelős cég vezetőjének érdemes átgondolnia, hogy csak ígérgetések szintjén tett ennek a problémának a megoldásáért valamit, vagy valódi eredményeket is fel tud mutatni.
A HELL ENERGY az elmúlt 5 évben 60 százalékkal csökkentette a PET palackok arányát, és 5 év múlva szinte teljesen eltűnik a portfóliónkból. Ezért valósították meg a tulajdonosok az alumínium italdobozgyárat és
minden fejlesztésünk, innovációnk a fenntarthatóság irányába mutat.
Hiszünk abban, hogy ezzel tudjuk megóvni a környezetet, ezzel tudjuk legtöbbet tenni a fogyasztói élményért, és ezzel tudunk példát mutatni, akár a nagy nemzetközi gyártóknak is.
( onBRANDS )