A KORONAVÍRUSNÁL CSAK A HÍRE TERJED GYORSABBAN

Az álhírektől a Corona sörig.

Az elmúlt napok (hetek) meghatározó fejleménye a kínai Wuhan tartományból induló új vírus megjelenése volt. Ahogy napról napra újabb és újabb információk látnak napvilágot, úgy

nő a netezők érdeklődése és pánikszerű online reakciója.

Bauer Zsófia (Y-nsight) és Mezei Márk (Silberstein and Partners) közös social media kutatásában azt vizsgálta, hogy az első hírek óta hol milyen intenzitással terjedt el a téma a globális webtérben.

Globális téma

A social média adatokat ezúttal világszinten gyűjtötték, 190 országban vizsgálták meg a vírusról szóló online diskurzusokat, aminek alapján az látszik, hogy 2020 első hónapjában több mint 18 millió (!) bejegyzés foglalkozott a témával, és ezek a bejegyzések további közel 330 (!!!) millió reakciót váltottak ki. A világ minden pontján foglalkoznak a közösségi mediában a koronavírussal.

Globális trend

A számok nem állnak meg: a beszélgetés volumene folyamatos emelkedést mutat, ahogyan az érkező reakciók is. Az újabb és újabb hírek további lendületet adnak a trendnek, így

előreláthatóan tovább fog növekedni a virtuális térben folyó párbeszéd mennyisége

az elkövetkező hetekben A trendben jól látható, hogy míg a január első felében megjelenő kínai megbetegedése kevésbé foglalkoztatták a felhasználókat, addig az utóbbi napok fejleményei lavinaszerű reakciót váltottak ki.
Magyarországot külön vizsgálták, ahol közel 19 ezer bejegyzés született az elemzett időszakban a social médiában.

A magyar trend megfelel a globálisnak.

A helyzet eszkalálódásával egyre többen és többet foglalkozunk a témával, ugyanakkor a reakciók növekedése nem egyenletes, kiugrás tapasztalható, január 24-én, amikor arról cikkeztek, hogy 5 nap alatt felépítenek Kínában egy új kórházat a vírusos betegek számára. Erre a bejelentésre rengeteg olyan komment érkezett, elsősorban Facebookon, amelyik a gyorsaságot hasonlítja össze a magyar egészségügyben történő fejlesztések lassúságával.


Érdekes különbség, hogy míg

globálisan a legnépszerűbb platform messze a Twitter, addig itthon gyakorlatilag elhanyagolható a platform súlya.

Nálunk a hírportálok után elsősorban Facebook posztokban és kommentekben foglalkoznak a vírussal.

Ha a tartalmat vizsgáljuk, akkor a hírek, közlemények, és orvosi tanácsok mellett

nagy súllyal jelennek meg az álhírek, összeesküvéselméletek.

Emberkísérletnek, terrorizmusnak, vagy egyszerű hoaxnak állítják be a jelenséget a radikálisabb felhasználók.

Külön izgalmas, hogy globálisan a legtöbb felhasználóhoz eljutott cikket a VICE online magazin publikálta, amelyben a keresési trendek mellett azzal is foglalkoztak, hogy

sokan összekapcsolják a koronavírust (coronavirus) a népszerű Corona sörmárkával.

(Csak, hogy szemléltessük a cikk népszerűségét, álljon itt néhány adat: 156 ezer komment, 607 ezer Facebook like, 89 ezer FB megosztás) A megállapítás egyfelől a szóviccek és szellemes mémek újabb hullámát indították el, de szintén intenzív diskurzus kezdődött a tájékozottságról, álhírekre és félinformációkra fogékony közönségről.

Módszertan: Az Ynsight Research és a Silberstein and Partners csapata a netnográfiai social media kutatása során a koronavírussal kapcsolatos online diskurzusokat vizsgálta a 2020. január 1-31 közötti időszakban. A globális és magyar online térben megjelenő híreket, blogokat és organikus kommenteket, valamint a social média beszélgetéseket elemezték.
( onBRANDS )