A koronavírus-világjárvánnyal kapcsolatos fogyasztói percepciókat, a megváltozott életvitelt és a kiskereskedelemi költéseket letapogató „Nielsen: COVID-19 Merre tartanak a fogyasztók” c. kutatása alapján a németek 31%, a hollandok 26%-a szerint a vírus hosszú távon (12+ hónap) velünk marad. Ezzel szemben az európai járvány epicentrumának számító Olaszországban a válaszadók mintegy háromnegyede (73%) úgy vélekedik, hogy a COVID-19 járvány középtávon (4-12 hónap) lecseng. A magyar válaszadók közel fele (49%) szerint a járvány 4-12 hónapon belül érhet véget.
Forrás: Nielsen: „COVID-19 Merre tartanak a fogyasztók” kutatás, 2020. március
A szociális távolságtartás új normája arra sarkallta a fogyasztókat, hogy átgondolják a hagyományos boltokban történő vásárlások gyakoriságát, illetve a járványkamra feltöltéséhez szükséges termékkategóriák körét. Lengyel-, Olasz- és Franciaországban a vásárlók jelentős része (sorrendben 80, 78 és 72 százalékuk) kevesebb alkalommal megy el a boltba a pandémia miatt. Az oroszok közel kétharmada viszont pontosan annyiszor jár el, mint korábban. A magyarok 71%-a is ritkábban megy boltba saját bevallása szerint.
A Nielsen adatai szerint elhúzott az e-kiskereskedelem: csak Olaszországban 162%-kal nőtt az online kiskereskedelem értékbeli forgalma (YoY) a 13. héten (március 23-29. között). Franciaországban február 10 és március 15. között 90%-kal ugrott meg az e-kiskereskedelmi megrendelések értékbeli forgalma. Spanyolországban három hét alatt közel hatvan százalékkal lőtt ki az e-kisker értékben. A bevásárlási láz csúcspontján, a 13-14. héten a hazai FMCG-kiskereskedelem is háromszámjegyű növekedést produkált online.
„A COVID-19 világjárvány kitörése előtt az online csatorna éves szinten folyamatosan növekedett, ugyanakkor több fogyasztó idegenkedett az élelmiszerek interneten történő vásárlásától, Kelet-Európában csupán tízből egy fogyasztó próbálta már ki korábban. Ám a világjárvány átírta a térképet, amely szélesebbre tárta az e-kisker kapuit. A fogyasztók alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez, korlátozások között élnek és betartják a szociális távolságtartás előírásait. A Nielsennél arra számítunk, hogy új szakaszba lép az online bevásárlás, mely a krízis elhárulta után is beépül a fogyasztói magatartási mintázatokba.” – mondta Kurucz Péter, a Nielsen kereskedői kapcsolatok igazgatója.
Az étkezési szokásokat nézve a kutatás rávilágít arra is, hogy az európai országok között a törököknél emelkedett leginkább az otthoni főzés népszerűsége a járvány előtti szinthez képest (80%), őket követi Olaszország (74%) és Portugália (64%). A hollandok és görögök több mint egyharmada házhoz rendeli az ételt, az elviteles opció az angolok körében azonos a COVID-19 előtti arányokkal (háromból egy szívesen rendel elviteles ételt). Ami a magyarokat illeti, 48%-uk többet főz, az ételrendelésre 13%-kal többen voksolnak, míg az elviteles opcióval közel 10 százalék él gyakrabban.
VÁLASZADÓK ARÁNYA %-BAN, AKIK LEGALÁBB ANNYIT VAGY TÖBBET ÉTKEZNEK OTTHON, MINT A VILÁGJÁRVÁNY KIROBBANÁSA ELŐTT Forrás: Nielsen: „COVID-19 Merre tartanak a fogyasztók” kutatás, 2020. március
„Az iparági szereplőknek még gördülékenyebb online és offline vásárlói élményekben érdemes gondolkodniuk, mint például az automatikus feliratkozás, ami a hálón tartja a fogyasztókat, így az online bevásárlás is a mindennapi rutin részévé fog válni. A gyártóknak az egyszerűbb főzéshez és takarításhoz alkalmas termékek kifejlesztésére kell koncentrálniuk, hogy az elnyúló otthon töltött idő még élvezetesebb legyen. Minél tovább húzódik el a COVID-19, annál jobban berögzülnek a most kialakuló rutinok, ami számtalan új lehetőséget tartogat a piaci szereplőknek.” – mondta Johan Sjöstrand, a Nielsen nyugat- és közép-európai, valamint csendes-óceáni régiójáért felelős elnöke.
( onBRANDS )