A Daimler Truck AG és Volvo Group 2021. március 1-én alapította meg a cellcentric közös vállalatot. Ehhez a Volvo Group körülbelül 0,6 milliárd euró értékben (készpénz- és hitelállomány nélkül) 50 százaléknyi részesedést szerzett a már létező Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG vállalatban. A Daimler Truck AG és a Volvo Group 2020 novemberében írta alá a joint venture létrehozására irányuló szerződését, miután a két vállalat már áprilisban szándéknyilatkozatot tett erre.
A cellcentric, üzemanyagcellákkal foglalkozó közös vállalatként szeretné felgyorsítani a hidrogén alapú üzemanyagok használatát a hosszú távú szállítmányozásban. A működését a tervek szerint 2025-től megkezdő társulás célja a globális vezető szerep megszerzése az üzemanyagcellás rendszerek előállításában. A hidrogén alapú üzemanyagok használatának felgyorsítása érdekében a két alapító felkéri az EU-t egy egységes hidrogénhasználati keretrendszer kidolgozására, amely elősegíti, hogy a technológia versenyképes kereskedelmi megoldássá válhasson.
Az új célokat és a társulást Martin Daum, a Daimler Truck AG vezérigazgatója és Martin Lundstedt, a Volvo Group vezérigazgatója jelentette be.
Annak érdekében, hogy a 2050-re kitűzött fenntarthatósági és karbonsemleges működési célok elérését elősegítse Európában, a cellcentric célja az üzemanyagcellás rendszerek fejlesztése, gyártása és kereskedelmi forgalomba hozatala a hosszú távú szállítmányozás, valamint más felhasználási területek számára.
A közös vállalat a Daimler Truck AG és a Volvo Group évtizedes fejlesztési és működtetési tapasztalatait használja fel.
A Daimler Truck AG és a Volvo Group szerint a tisztán elektromos hajtású és a hidrogén alapú üzemanyagcellás teherautók egymást kiegészítő megoldások, amelyek használata az ügyfelek egyedi igényein alapul. Az akkumulátoros üzemeltetés kisebb teher és rövidebb távok esetén, míg az üzemanyagcellás hajtáslánc inkább nagyobb teher és távolság esetén ideális.
Martin Daum, Daimler Truck AG igazgatótanácsának elnöke és a Daimler AG igazgatótanácsának tagja szerint „a hidrogén alapú üzemanyagcellás elektromos teherautók kulcsfontosságú szerepet kapnak a jövő széndioxid-semleges szállítmányozásában. Az akkumulátoros elektromos hajtással együtt használva, ügyfeleink számára a legjobb valóban karbonsemleges szállítási lehetőséget kínálják.”
„Partnerünkkel, a Volvo Grouppal együtt teljesen elkötelezettek vagyunk a cellcentric mellett. Az üzemanyagcellás társulásunk felgyorsítja a technológia fejlődését, valamint előkészíti sorozatgyártását. A szükséges hidrogénes infrastruktúra kapcsán egyértelmű, hogy hosszú távon a zöld hidrogén jelenti az egyetlen racionális megoldást” – tette hozzá a szakember.
Martin Lundstedt, a Volvo Group vezérigazgatója: „Közös érdekünk, hogy a Párizsi éghajlatvédelmi egyezmény céljait elérjük, és legkésőbb 2050-re karbonsemlegesek legyünk. Meggyőződésünk, hogy a hidrogéntechnológia alapvető fontosságú szerepet játszik ennek elérésében. De azt is tudjuk, hogy sokkal több feladat vár ránk, mint csupán járműveink és gépeink elektrifikációja. A célok eléréséhez nagyobb mértékű együttműködés szükséges a magán és az állami szektor résztvevői között a szükséges technológia és infrastruktúra kifejlesztése érdekében. Éppen ezért közös fellépésre kérjük fel a jogalkotókat és kormányokat világszerte, hogy segítsenek az üzemanyagcellás technológia sikeres térhódításában. Az olyan társulások, mint a cellcentric, alapvető fontosságúak, hogy karbonsemlegessé tegyük a közúti szállítmányozást.”
A fentiek alapján Európa legnagyobb teherautó-gyártói — köztük a Daimler Truck AG és a Volvo Group — közösen sürgetik mintegy 300 nagyteljesítményű, teherautók számára is igénybe vehető hidrogén töltőállomás létrehozását 2025-ig, valamint körülbelül 1000 hasonló hidrogén töltőállomás létrehozását 2030-ig Európában. A közös kezdeményezés a hidrogént zöld energiahordozóként hasznosítja, hogy ezzel az elektromos teherautók hosszú távú hatékony működését segítse elő, így fontos szerepet játszik a közúti szállítmányozás karbonsemlegességének elérésében.
Mivel
a karbonsemleges teherautók jelenleg jóval drágábbak, mint a hagyományos járművek,
egy együttműködési keretrendszer kialakítására van szükség a megfelelő kereslet és a megfizethetőség biztosítása érdekében. A Daimler Truck és a Volvo Group szerint ennek magában kell foglalnia a karbonsemleges technológiák támogatását, valamint a karbon- és energiatartalom alapján történő adózási rendszert. Az emissziókereskedelmi rendszer pedig további lehetőségeket is biztosíthat.
A cellcentric jelenleg a nagyszériás sorozatgyártás tervein dolgozik.
További részletekkel, valamint a gyártás helyszínével 2022-ben jelentkezik a vállalat.
A sorozatgyártás felé vezető út fontos lépéseként az előszériás gyártás a Stuttgart melletti Esslingenben található új létesítményben kezdődik majd meg. Ezzel párhuzamosan a cellcentric folyamatosan növeli a tesztelt prototípusok számát.
A Daimler Truck AG és a Volvo Group célja, hogy körülbelül három évben belül elkezdődjenek az első felhasználói tesztek, amelyet az évtized második felében követ majd az üzemanyagcellás teherautók sorozatgyártása. A járművekkel kapcsolatos tevékenység továbbra is egymástól függetlenül történik, mivel a két vállalat egymás versenytársa a teljes termékkínálat tekintetében, beleértve az üzemanyagcellás hajtáslánc beépítési megoldásait.
A cellcentric csapatában több mint 300 szakértő dolgozik a németországi Nabern, valamint a kanadai Burnaby városában. A vállalat eddig körülbelül 700 szabadalommal rendelkezik, amelyek alátámasztják a cellcentric vezető szerepét a technológiai fejlődésben.
( onBRANDS )