Lionel Messi és Cristiano Ronaldo nélkül, de változatlan profizmussal építi tovább a LaLiga a világ legismertebb futballmeccsének márkáját.
Karakterisztikus logóval és vizuális elemekkel adnak méltó körítést a Barcelona és a Real Madrid találkozójának. Számos ikonikus városi derbi és nemzeti rangadó létezik a világ labdarúgásában, előbbiek közül elég csak a Fradi – Újpest vagy az Inter – Milan összecsapásokra gondolni, míg utóbbiak közül ott a Bayern München – Borussia Dortmund vagy Argentínából a Boca Juniors – River Plate.
Sok rangadó saját nevet kapott a szurkolók körében, mint például a The Old Firm [Celtic – Rangers] vagy a Derby della Madonnina [a már említett Inter – Milan], de mind közül a legismertebb talán az El Clásico, vagyis a Barcelona és a Real Madrid párharca.
Tisztában van ezzel a LaLiga is, amely a spanyol labdarúgás két legmagasabb osztályát összefogó és menedzselő szervezet. Noha egy liga fókusza jellemzően a teljes bajnokság promócióján, vagy az összes klub népszerűsítésén van,
a LaLiga kiemelt figyelmet fordít a Barcelona – Real Madrid meccsekre.
Az Egyesült Államokban és az Egyesült Arab Emirátusokban már 2017-ben levédették az “El Clasico” kifejezést, és megpróbálták ugyanezt Európában is, de az Európai Unió Bírósága elutasította a kérelmet. Könnyen lehet, hogy a bíróság indoklása, miszerint a kifejezés nem egyértelműen azonosítja be a Barcelona és a Real Madrid párharcát, hanem általános használatban van más rangadókra is, nemcsak labdarúgásban, hanem más sportágakban is, motiválta további megkülönböztető jegyek kialakítására a LaLigát, mindenesetre
az idei szezontól egyedi márkaidentitást kapott az El Clásico.
Pedig eddig sem lehetett azzal vádolni a LaLigát, hogy ne törődött volna vele, hiszen pár hete gyűjtötte be az El Clásico promóciós munkájáért az International Creativity Award díjat a Sports Industry Awards gálán.
Az új márkaépítési projekt célja az volt, hogy tükrözze az ikonikus rivalizálás értékeit: erő, szenvedély, technológia, innováció, dinamizmus, szórakoztatás és globalitás.
Az egyedi dizájn a fiatal közönség megszólítását segíti elő, ezért a digitális környezetre emlékeztet, ami népszerű az esport, a tévéműsorok és a városi kultúra iránt szenvedélyes fiatalok körében. A vizuális elemek nemcsak a mának, hanem a holnapnak is szólnak. Így a logó abból a közös érzésből merít inspirációt, amely a labdarúgók és a szurkolók között létezik. Bevonó márkaként csökkenteni szeretné a távolságot a sztárok és a követőik között, közelebb hozva a szurkolókat, hogy érezzék, ők is szerves részei a játéknak.
Az új identitás megteremtéséhez egyedi tipográfiát használtak, amelynek energetikus stílusa, éles sarkai és függőleges alakjai a mozgást, a dinamizmust és a digitalizációt fejezik ki. A két csapatot elválasztó szimbólum szintén egyedi kialakítású és a szokásos kötőjelet, illetve az angol szövegekben használt “vs” karaktereket helyettesíti. Az ikon önmagában is képes az El Clásicót képviselni, mert a rivalizálás, az erő és a szembenállás megtestesítője, megidézve a két csapat versenyszellemét.
Az El Clásico új márkaidentitása egy újabb eszköz a LaLiga tárházában,
amivel a Barcelona és a Real Madrid mellett a többi klub, valamint a bajnokság egészének értékét is növelni tudja. Az idei szezon első El Clásicója októberben esedékes és a LaLiga nemzetközi törekvéseinek jegyében már az új vizuális elemeket fogják használni a mérkőzés lokális és globális promóciójában, legyen szó sajtótájékoztatóról, digitális kampányról vagy a meccset körülvevő rendezvényről. A projekt azt is mutatja, hogy a LaLiga szorosan együttműködik a klubokkal, és a spanyol foci többi nagy rangadójának [El Gran Derbi, El Derbi de Madrid, El Derbi Vasco] szintén kiemelt figyelmet szentel.
(Zsédely Péter-sportsmarketing)