Az Apple megtartotta a világ legértékesebb márkája címet, miután 35%-kal, 355,1 milliárd USD-ra nőtt, ami a Brand Finance Global 500 rangsorban valaha mért legmagasabb márkaérték.
A technológiai óriás sikere történelmileg abban rejlett, hogy az alapmárka-pozicionálást csiszolta, de újabb növekedése annak tudható be, hogy a vállalat felismerte, hogy márkája a szolgáltatások sokkal szélesebb körére hatékonyan alkalmazható.
Az iPhone továbbra is a márka eladásainak mintegy felét teszi ki.
Idén azonban az Apple nagyobb figyelmet szentelt a többi termékcsomagnak az iPadek új generációjával, az iMac átalakításával és az AirTags bevezetésével. Szolgáltatásainak köre, az Apple Pay-től az Apple TV-ig, szintén erősödött, és egyre fontosabbá vált a márka sikere szempontjából.
Ezenkívül az Apple tisztában van a márkaérték fenntartása érdekében ügyfeleivel való összehangolás fontosságával. Az adatvédelem és a környezetvédelem kiemelt téma, és az Apple mindkét fronton megerősítette a hitelességét. Ezt bizonyítja az App Store adatvédelmi szabályzatának átláthatóbbá tétele, az ügyfelek márkába vetett bizalmának erősítése, valamint az a bejelentés, hogy az Apple gyártópartnerei közül többen áttérnek a 100%-ban megújuló energiára, mivel a vállalat célja a szén-dioxid-semlegesség elérése 2030.
“Az Apple elképesztő szintű márkahűséget mutat, nagyrészt a minőség és az innováció terén szerzett hírnevének köszönhetően. Több évtizedes kemény munka a márka tökéletesítése érdekében, és az Apple kulturális jelenséggé vált, amely lehetővé teszi számára, hogy ne csak versenyezzen, hanem virágozzon is számos piacon. Az elektromos járművek és a virtuális valóság terén való előretöréséről szóló pletykák bővelkednek, úgy tűnik, készen áll egy új ugrásra.” – mondta David Haigh, a Brand Finance elnök-vezérigazgatója.
Az elmúlt év során megháromszorozódott márkaértéke,
a TikTok a világ leggyorsabban növekvő márkája lett.
Az elképesztő, 215%-os növekedéssel a szórakoztató alkalmazás márkaértéke a 2021-es 18,7 milliárd dollárról idén 59,0 milliárd dollárra nőtt. A világ 500 legértékesebb márkája között a TikTok a 18. helyen áll, így a Brand Finance Global 500 – 2022 rangsor legmagasabb új belépője.
Mivel a COVID-19-korlátozások 2021-ben is érvényben voltak világszerte,
a digitális szórakoztatás, a közösségi média és a streaming szolgáltatások folyamatosan növekedtek,
és
a TikTok térnyerése jól mutatja, hogyan változik a médiafogyasztás.
Könnyen emészthető és szórakoztató tartalmak kínálatával az alkalmazás népszerűsége világszerte elterjedt, ugyanakkor kreatív eszközként is működött, és lehetőséget biztosított az embereknek a kapcsolatteremtésre a zárlat alatt.
Ugyanakkor a stratégiai partnerségek, mint például az UEFA Euro 2020 torna szponzorálása, a TikTokot az eredeti Z generáción kívüli demográfiai hatásoknak tették ki. 2021-ben átlépte az egymilliárdos felhasználói határt, és a legtöbbet letöltött alkalmazás lett az Android Google Play áruházában és az Apple App Store-ban.
A márkaérték kiszámításán túl
a Brand Finance a márkák relatív erejét is meghatározza
a marketingbefektetéseket, az érdekelt felek tőkéjét és az üzleti teljesítményt értékelő mérőszámok kiegyensúlyozott eredménytábláján keresztül. Az ISO 20671 tanúsítvánnyal rendelkező Brand Finance az érdekelt felek tőkére vonatkozó értékelése több mint 100 000 válaszadó eredeti piackutatási adatait foglalja magában, több mint 35 országban és közel 30 szektorban.
E kritériumok szerint
a WeChat továbbra is a világ legerősebb márkája,
második egymást követő évben őrzi meg a címet, 100-ból 93,3-as Brand Strength Index (BSI) pontszámmal és ennek megfelelő AAA+ minősítéssel.
A WeChat a mindennapi élet szerves részét képezi Kínában, mindenre kiterjedő szolgáltatásai révén az ügyfelek üzeneteket küldhetnek, videohívásokat küldhetnek, ételt rendelhetnek és vásárolhatnak. Az ország COVID-19 elleni harcában is szerves szerepet játszott, több mint 700 millióan vették igénybe szolgáltatásait oltások és tesztek lefoglalására. A Brand Finance kutatása szerint
az alkalmazás beépült az emberek életébe,
és erős pontszámokat ér el a kínai fogyasztók hírnevében és megfontolásában.
Az eredményeket országos szinten lebontva
az Egyesült Államok és Kína márkái továbbra is uralják a Brand Finance Global 500-at.
A rangsorban szereplő teljes márkaérték több mint kétharmada a két országhoz köthető, az Egyesült Államok részesedése pedig 49%. (3,9 billió USD), Kínában pedig 19%-ot (1,6 billió USD).
Az Apple és a Coca-Cola a legértékesebb és legerősebb márkák Amerikában. Európában a Mercedes-Benz és a Sber vezet az élen.
Az Aramco a legmagasabb márkaértékkel rendelkezik a Közel-Keleten és Afrikában, míg az Etisalat a régió legerősebb márkája.
Ázsia és a csendes-óceáni térségben a Samsung Group a legértékesebb, míg a WeChat a legjobb márkaerősségi jegyeket érte el.
( onBRANDS )