A KÁOSZ AZ ÚJ NORMÁLIS

A klasszikus értékesítési módszerek már nem biztos, hogy alkalmazhatóak lesznek 2023-ban.

A tervezhetetlenség vált normálissá mind beszállítói együttműködések, mind pedig ajánlatadási, értékesítési szempontból a hazai KKV-k életében – derül ki az egyik hazai alapítású tréningcég, a Comline Budapest összefoglalójából. Még mindig vannak az értékesítés területén kiaknázatlan lehetőségek, amelyekkel a jelenlegi, kihívásokkal teli gazdasági környezetben is lehet sikereket elérni, ehhez azonban folyamatos elemzésre, és gyorsan alkalmazkodó, rugalmas stratégiára van szükség. Mindemellett színesíti a képet az alap- és csomagolóanyag piaci káosza, a bizonytalan, kiszámíthatatlan árak, az energiaválság okozta elszálló költségek és a forint mélyrepülése, a két számjegyű inflációról már nem is beszélve, mely tovább növelheti a hazai KKV-k bizonytalanságát.

Maximum negyedévben gondolkodnak a KKV-k

A Comline Budapest jelenlegi ügyfélállományán azt tapasztalja, hogy az éves tervezés negyedéves időtávra szűkült azoknál a vállalatoknál is, ahol a korábbi évek árbevételei nem adnak okot az aggodalomra.

“Ha mernek is negyedévnél távolabbi tervezésbe belevágni a hazai nagyvállalatok, a számokkal akkor is kesztyűs kézzel bánnak, folyamatosan figyelik a statisztikai mutatókat, elemzik a költségeket, fedezetet, kintlévőségeket.” – mondta el Nagy Béla, a Comline Budapest tulajdonosa és vezető trénere.

A pandémia utáni felgyógyulási szakasz még zajlik, azonban a hazai KKV-k ezt nem is tudják teljesen kifeküdni. Ennek a legfőbb oka, hogy

egy sokváltozós válság vette kezdetét, amely pedig elindított egy komolyabb, globális átrendeződést.

A káosz érzékelhető az ellátási hiány és pénzügyi instabilitás formájában, amelyekhez a megoldás sokszor külföldről érkezik.

“Van például olyan, ukrán mezőgazdasági piacon tevékenykedő partnerünk, akinek a háborús helyzet miatt élesen stratégiát kellett váltania, ha meg akarta érni vállalkozásával a 2023-at. Sikerült neki olyan finanszírozási megoldásokat kidolgozni, olyan új tevékenységeket integrálni a cégbe amivel képes volt megtartani a munkatársakat, kiszolgálni a piaci igényeket és közben fizetőképes maradni és eredményesen gazdálkodni.” – tette hozzá Nagy Béla. 

A klasszikus értékesítési módszerek már nem biztos, hogy alkalmazhatóak lesznek 2023-ban.

Bár az áremelést szinte már megszokták a KKV-k, a “régi” árakkal még mindig lehet nyerni, ha csomagban gondolkodnak az értékesítők, azaz tavalyi áron előre lekötött, akár negyedéves, féléves szolgáltatási szerződést kínálnak.

“A csomagajánlat szolgáltatói szektorban, ezen belül a tréningpiacon egy működő struktúra lehet, azonban sok múlik azon, hogy milyen az adott partner globális helyzete.” – mondta el Nagy Béla.

(Az Allianz Kockázati Barométer 2023 egyszerre mutat állandóságot és változást.)
( onBRANDS )