A BRIDGE BUDAPEST ELKÉSZÍTETTE MAGYARORSZÁG ELSŐ LEGACY LEADER KUTATÁSÁT

A legacy leader olyan (üzleti) vezető, aki a személyes agendáján túlra tekintve szeretne hatással lenni a világra.

Hosszú távú víziója van és elkötelezett a jövőért, a jövő generációiért. Érti a felelősségét és a strukturális változások érdekében akár lépéseket is tesz. A példamutatás jószándékával és a szemléletformálás vágyával. Mindezt erős személyes integritással, érzelmi tudatossággal és sziklaszilárd értékekkel teszi. Az érzelmi, az intellektuális és a financiális lehetőségeit cselekvésbe fordítja mások javára, társadalmi ügyek mentén elköteleződve, értve annak jelentőségét, mit hagy hátra maga után – derül ki a Bridge Budapest Egyesület kutatási beszámolójából.

„Ez a nagyon komplex és itthon szokatlan definíció adja vissza legpontosabban, hogy az elmúlt tíz évben, amióta a Bridge működik, mit értettünk meg, mi szükséges ahhoz, hogy egy teljesítményre és tudásra is büszke világban élhessünk, ahol jobb a közérzetünk, szerethetőbb, értelmesebb munkahelyeken. Az elmúlt évek válságai mindenki számára világossá tették, van következménye annak, ahogy élünk, ahogy fogyasztunk, amilyen cégeket építünk, amilyen döntéseket hozunk. Lehet bármennyire negatív a jövőképünk, a közvetlen környezetünk közérzete még jó darabig a mi felelősségünk is. Az is egészen nyilvánvaló, hogy a jelenlegi működés nem fenntartható tovább. Ahhoz, hogy bármi is jobbra forduljon, vezetői szemléletváltásra van szükség, és ehhez kínálja a Bridge a legacy leadership szempontrendszerét” – magyarázza Pistyur Veronika, a Bridge Budapest vezetője és a Legacy Riport szerzője, miért van értelme egy itthon még alig ismert vezetői szemlélettel kapcsolatos fogalom bevezetésének.

Legacy leader (infografika: arisbusiness.hu, adat: Bridge Budapest, Legacy Riport)

A legelkötelezettebb legacy leader: tudatos, önreflexív, hozott alapértéke mások támogatása, vizionárius szemléletformáló.

  • Hosszú távú gondolkodásmód jellemzi.
  • Felelősnek érzi magát azért, hogy jobb világot hagyjon itt a következő generációra.
  • Hiszi, hogy minden ember hatása számít a jövőnk kapcsán, ezért van felelősségük abban, milyen jövőt hozunk össze.
  • Az aktív és kezdeményező szerepe erősebb az átlagnál.
  • Fontos számára, hogy hozzájáruljon strukturális változásokhoz, ezért többek között „nagy” ügyeket választ, mint az oktatás és az esélyegyenlőség.
  • Tudja, hogy minden pillanatban, minden tettével és kapcsolódásával a hagyatékát építi.
  • Az önismeret és az önreflexió magas szintjét éli: az érzelmi tudatosság fontos tényező.
  • A nyilvános kiállás és példamutatás, szemléletformálási vágy a tudatos legacy-building egyértelmű jele.
  • Jellemzően nemzetközi nagyvállalat vagy saját tulajdonú magyar cég vezetője.
  • A vállalat a profilja alapján hozzájárul a nagy egészhez, azaz nemcsak „pénzt ad”, hanem az alaptevékenysége is pozitív hatással van a világra, ügyekre (vagy ha nem, azt erős CSR-ral kompenzálja).

A Bridge Budapest egy érték és teljesítmény alapú, üzleti ökoszisztéma építésére törekszik, ahol az önbizalom alapja a tudás és a teljesítmény.

A szervezet idén 10 éves. Az a tudás, amit az Egyesület vezetésről és üzleti kultúráról felhalmozott az elmúlt évtizedben, desztillálódott egy vezetői szemlélettel kapcsolatos, itthon újdonságnak számító fogalomba: a legacy leadership fogalmába. Egyelőre nem fordítják magyarra, mert a tükörfordítás ijesztő (hagyaték alapú vezetői szemlélet)Bármilyen nagyratörő és idealisztikusnak hangzó is, de nem kisebb a Bridge ambíciója, minthogy az üzleti közegben ez a szemlélet legyen a vezetői norma.

A legacy-vezető valójában minden döntésével épít.

Nem katedrálisokat, ahogy régebbi korok nagyjai, hanem egy vezetői hozzáállást, amit a Bridge legacy-architektúrának nevez, és a képlete: 

Legacy = Lehetőség x Jószándék x Attitűd x Viselkedés

„Az elmúlt 10 évben civilszervezetként a Bridge Budapestben azon dolgoztunk közel 50 támogató értékalapú vezetővel, a Bridge Vezetői Közösségben, hogy megalapozzuk a vezetői hagyaték fogalmának elemeit. Programokat, platformokat fejlesztettünk és kínáltunk hozzá (Vállalható Üzleti Kultúráért, Edisonplatform, Harmadik 1%), és mostanra sikerült meghatároznunk egyetlen konkrét fogalomban. Ma már tudjuk, ez mind a legacy leadership fogalmához vezetett. Ahhoz, hogy a fogalom tudatosításától a normává válás közelébe juthassunk, jobban meg kell érteni a legacy-vezetők érzéseit, gondolatait, álmait és reményeit. Ezért vágtunk bele egy magyarországi alapkutatásba, hogy megnézzük, mit gondolnak az üzleti szereplők a saját vezetői feladataikról.” – teszi hozzá Pistyur Veronika, a Bridge vezetője.

Vezetőként ma kell tenni azért, hogy maradjon valami a következőknek

A Bridge szerint vezetői hagyatékot nem akkor kell építeni, amikor már végrendelkezünk. Nem akkor érdemes mérlegelni, mit hagytunk hátra, hanem optimális esetben attól a pillanattól kezdve, hogy vezetővé válunk. Ha ez a szemlélet minél korábban tudatosan része a működési/létezési stratégiáknak, annál nagyobb valószínűséggel értelmes a végeredmény és a hatása is. Sokan tévesen úgy érzik, hagyatékot akkor lehet csak építeni, amikor már van miből. Ez látszólag igaz is, de ha ebből indulunk ki, elfelejtjük, hogy vezetőként a lehetőségtöbblet mindig adott. Ha nem is szimplán pénzügyi értelemben, de a befolyás okán, mindig több eszköz és forrás áll rendelkezésre, mint másoknak. Ezért is választotta a Bridge, hogy a vezetői szemléletre fókuszál, és buzdítja a vezetőket egyéni felelősségvállalásra. A cégek a saját hitelességüket is azzal nyerhetik el/vissza, ha a vezetőik hitelessége és egyéni felelőssége nem erodálódik. Azon pedig a mások javára történő elköteleződés sokat építhet. Ahogy a sokasodó és ma még beláthatatlan kihívások kezelése is múlik a vezetői készségek fejlesztésén az egyszerűbbé biztosan nem váló világunkban.

54 mélyinterjú és 214 online válaszadó

Módszertani szempontból a Bridge Budapest integrált kutatást végzett. A kutatás 2022 év elejétől szeptember elejéig tartott. A mélyinterjúk alanyai: a Bridge Budapesttel kapcsolatban álló vezetők és pályakezdő fiatal vezetők voltak. Az eltérő cégméretek, tulajdonosi hátterek és szerepek keverése szándékos vállalás volt, mert a Bridge szerint egy vezetőt nem az különböztet meg az értékei és a szemlélete vonatkozásában, hogy menedzser vagy tulajdonos-e, hogy tíz főt vezet vagy ezret foglalkoztat, hogy gyárt vagy szolgáltat, hanem az, hogy mit gondol a saját vezetői szerepéről, lehetőségeiről és felelősségéről.

A Legacy-kutatás néhány fontos megállapítása és eredménye
1. A vezetés nem cél, hanem eszköz a hatásgyakorláshoz. Az értékalapú vezetők számára a vezetői lét lehetőség arra, hogy megsokszorozzák a hatásukat.
2. Négy motiváló hatás van, ami ügyek felé terel: neveltetés, táguló perspektívák, személyes traumák és a gyerek születése.
3. Az elköteleződés pillanata azután jön el, amikor a vezetői szerep már komfortos. Legtöbben a családalapításkor köteleződtek el (25%), de csaknem ennyi üzleti szereplőt a vezetői státuszuk vitt erre az útra (23%).
4. 46% szeretne értéket teremteni és létrehozni valami hasznosat a társadalom számára. A tudatos, „helyükön lévő” vezetőknek, a kor előrehaladtával egyre biztosabban vannak ügyeik.
5. Legtöbben (74%) az oktatás, a készségfejlesztés felé fordulnak – a kultúra és művészet ehhez képest jóval kevesebb elköteleződést tud becsatornázni. A legfontosabb ügyek a világunk aktuális helyzetéből és a hazai körülményekből fakadnak, és jellemzően a választásuk mögött személyes motivációk állnak.
6. Növekedési trend: egyre többen, egyre többet. Minden negyedik vezető esetében egy folyamatos növekedési trendet látni, ami azt mutatja, hogy ebben a körben a társadalmi ügyek támogatása egyre fontosabbá válik (bár az inflációs körülmények felülírhatják a jószándékot).
7. A hitelesség a fontos, nem a mérhetőség. A vezetők értik, hogy a legtöbb ügy csak hosszú távon mozdul előre, így nehezen mérhető a hatása.
8. Tízből kilenc vezető látja azt, hogy van szerepünk és felelősségünk a jövő alakításában.
9. Az abszolút többség mintegy 61% szeretne nyomot hagyni, a saját életén túlmutatóan.

Ma még kevés vezetőnek vannak legalább 10-15 évre ható tervei, cselekvési térképpel, de a Bridge Budapest reméli, hogy a tudatosító/érzékenyítő munkának köszönhetően is egyre többen veszik majd a bátorságot és fogalmazzák meg szerintük mitől lehet jobb hely a világunk, és ezért ők személy szerint mit tudnak tenni. Lehet, hogy valaki után annyi marad, amit sok vezető meg is fogalmazott, mint vágy, hogy „jó ember volt”, de közben biztosan hozzájárult a környezete közérzetének javításához: ahhoz, hogy méltó életet élhessünk egy igazságosabb és esélyteremtőbb világban.

A Bridge Business Legacy Riport ITT
( onBRANDS )