Hatalmas online felháborodás követte Joe Biden kormányának március 13-i bejelentését, amely alapján jóváhagyást kapott a Willow elnevezésű alaszkai olaj- és gázkitermelési projekt. A netezők, és főleg a fiatalok, egy emberként zúdultak fel a hír hallatára. Azonban nem álltak meg a nemtetszésük kinyilvánításánál. Az Ynsight Research legújabb netnográfiai kutatása szerint
a környezetvédelemre kiemelten érzékeny Z generáció elsősorban a TikTok-on szerveződve kezdett tiltakozásba.
Azonban sem az aktivizmus, sem a tiltakozás nem a szokásos módon történik.
Mi a Willow projekt?
A Willow projekt a ConocoPhilips olajipari vállalat nagyjából 7 milliárd dolláros javaslata, amelynek keretében az Alaszka északi részén, az Egyesült Államok legnagyobb érintetlen állami földterületén létesítenének kőolajkitermelési pontokat. A projekt eredetileg a Trump-kormányzat alatt kapott támogatást, azonban egy hibás környezeti elemzés miatt újra jóvá kellett hagyni. Végül egy kompromisszumos megoldásra bólintott rá a Biden-adminisztráció, ami kisebb felszíni infrastruktúrát és csak három fúróhelyet tartalmaz.
Csak a jóváhagyás után robbant az internet
A demokraták között is hatalmas vitákat generáló beruházás híre bejárta a világot. Az Egyesült Államokon túl kiemelkedően sokan foglalkoztak vele Európában, főleg az Egyesült Királyságban, de a klímaváltozás kapcsán kiemelten érintett Délkelet-Ázsiában is hatalmas érdeklődést regisztráltunk. A Willow projektet egy hónap alatt összesen több mint 204 ezerszer említették online, a felhasználók pedig hatalmas érdeklődést mutattak iránta, hiszen több mint 650 ezer alkalommal reagáltak az ezzel kapcsolatos tartalmakra.
A Willow projektet említő online tartalmak (pl. tweetek, hírportálok cikkei, fórum topikok) és az ezek által kiváltott interakciók (lájkok, kommentek és megosztások) trendje jelentősen elvált egymástól. A vizsgált egy hónapos időszak közepén kezdtek csak jelentősebb mértékben foglalkozni a témával a netezők. Itt kezdett látható méreteket ölteni a
civilek tiltakozása és az online aktivizmus,
ami magával hozta a projekttel kapcsolatos különböző edukációs tartalmakat is. Ennek ellenére, igazán nagy érdeklődés és felháborodás csak március 13-át követően mutatkozott a téma iránt, amikor a Biden-adminisztráció hivatalosan is jóváhagyta a projektet.
Az olajvállalatról alig, Joe Bidenről viszont rengeteget beszéltek
A projektről szóló online beszélgetés szinte teljes egészében támadó jellegű volt, kivételt csak a projekt veszélyeiről és negatív hatásairól szóló edukatív, illetve a mobilizáló, valamilyen tiltakozási forma gyakorlására felhívó tartalmak képeztek.
A projekt kapcsán érzett harag bűnbakot, a csalódottság pedig konkrét áldozatot is talált magának:
a vizuális tartalmak jelentős részében Joe Biden arca látható, valamint a (többnyire rossz állapotban lévő) jegesmedvék is gyakran előkerültek az említésekben. A ConocoPhilips vagy a vállalat valamelyik képviselője szinte egyáltalán nem került megszemélyesítésre a beszélgetésben. A diskurzus hangulatát jól mutatják a legnépszerűbb hashtageket és a leggyakrabban használt emojikat összesítő felhők.
A Z Generáció a leghangosabb
A Willow projekt megállításáért online petíció is indult, amit mostanáig már közel 4,5 millióan írtak alá a change.org-on. „
Szeretném, ha olyan életem lehetne, amiben van családom és gyerekeim. 16 éves vagyok, és elképesztő, hogy attól kell tartanom, lesz-e tiszta vizem és jó időjárási körülményeim a túléléshez” – olvasható a petícióhoz írt legnépszerűbb hozzászólásban a weboldalon.
A komment meglepően jól rávilágít
az üggyel kapcsolatban tapasztalható érzékenység generációs különbségeire,
hiszen ahogy az az alábbi ábrán is látható, a Willow projektről szóló online beszélgetésben magasan felülreprezentáltak a fiatalok. Az online tartalmak közel 90%-a 35 év alattiaktól, és több mint 47%-a 25 év alattiaktól származott, míg a 45 év felettiekkel már alig-alig rezonált a téma.
A nemek szerinti megoszlásban is felfedezhetők különbségek. Az online beszélgetésekben a nők vettek részt nagyobb arányban – a Willow projektet említő tartalmak közel 60%-a származott női szerzőtől.
Leveleket írtak, de telefonon is hívták a Fehér Házat
A generációs különbségekből is fakadhat, hogy az online tiltakozás fő platformjává a TikTok vált.
A felületen megjelenő, a Willow projekttel foglalkozó rövid videók nagyjából két csoportra bonthatók: valamilyen tiltakozási formára felhívó (mobilizáló) és/vagy edukatív, illetve a felhasználó személyes félelmeit/csalódottságát kifejező tartalom. A tiktokkerek pedig bőven gyártottak tartalmat a témában, ami a számok alapján sikeresen meg is találta a közönségét, hiszen csak a #willowproject hashtaggel ellátott videók önmagukban közel 520 millió megtekintést generáltak.
A TikTok felhasználók nem álltak meg a petícióknál. A fiatalok az aláírásgyűjtések támogatásán túl a legkülönfélébb tiltakozási módokhoz nyúltak, amit természetesen meg is osztottak a platformon, és buzdították is egymást a részvételre. Voltak, akik telefonon kérték a Fehér Ház alkalmazottaitól a projekt leállítását, míg mások leveleket küldtek az elnöknek. Akadtak, akik szerint a békés tiltakozási módok nem vezetnek sehová, ezért a határozottabb fellépéshez, például a cég munkagépeinek megsemmisítéséhez adtak ötleteket.
A kiábrándultság túlnőtt a projekten
A videók jelentős része azonban semmilyen cselekvésre nem buzdított, sőt sok esetben információkat sem tartalmazott, csak a konkrét tartalomgyártó személyes érzéseiről szólt. Az ilyen videók készítői pedig határozottan nem vették félvállról az ügyet, hanem a saját jövőjük elvesztéseként vagy akár az egész emberiség végeként élték meg projekt létrejöttét. Akadt, aki például arról számolt be, hogy a beruházás egy újabb indok számára, hogy ne vállaljon gyermeket.
A többnyire fiatalokból álló felhasználók csalódottsága túlmutatott az ügyön. A beruházás kapcsán sokan arról számoltak be, hogy elvesztették a bizalmukat a kormányzatban, megingott a nemzeti büszkeségük, megkérdőjeleződött bennük a hitük a döntéshozatali rendszerben vagy az megtört az idősebb generációkba vetett hitük. Egy kommentelő például így írt a témában: A felnőttek azt mondják, túl sokat lógunk a telefonunkon, de csak így tudunk elmenekülni a világ elől, amit számunkra kreáltak.”
Magyarországon főleg a jobboldali sajtó foglalkozott a témával
A magyar nyelvű online térben viszonylag alacsony figyelmet kapott a téma, a vizsgált időszakban 177 megjelenést regisztráltunk, amely alig váltott ki felhasználói interakciót. Csatornamegoszlás tekintetében itthon is a Twitteren jelent meg a legtöbb beszélgetés, népszerű volt még a Reddit is. A hozzászólók elsősorban a petíció aláírására buzdítják társaikat Twitteren.
Érdekes, hogy a szerkesztett online sajtóban, valamint a blogokon marginális maradt a téma és elsősorban szakportálokon, valamint jobboldali médiumokon volt jelen többnyire aktuálpolitikai kontextusban. A baloldali és független sajtó Willow projektre irányuló csendjét az érdeklődő felhasználók maguk is kiemelték, külön Reddit topicot szenteltek annak, hogy milyen torzulások jellemzik a magyar tájékoztatást. A magyar kommentelők narratívái is elsősorban a bolygó jövőjének fenyegetését, a kampányígéretek megszegését, valamint a geo- és gazdaságpolitika kritizálását helyezik előtérbe.
( onBRANDS )