TERMES NÓRA

IBUSZ, HÁLÓZATI ÉS MARKETING IGAZGATÓ

KŐSZEGI ANDRÁS
Két márka. Az egyik a 120 éves IBUSZ, a másik a 18 éves Termes Nóra, mert hogy ennyi éve vagy az IBUSZ-nál. Hogyan lehet ennyi évet eltölteni egy vállalatnál? 

TERMES NÓRA
Nekem az IBUSZ a második munkahelyem és gyerekkorom óta elkötelezettje és nagy imádója vagyok a turizmusnak. Már 10 éves korom körül megfogalmazódott bennem, hogy ezen a területen szeretnék dolgozni, amikor először egy IBUSZ katalógust fogtam a kezemben. Szerencsére gyerekkoromban a szüleim jóvoltából sok lehetőségem volt utazni. Klasszikus családi autós utazásokon vettünk részt, mígnem édesanyám egyszer megelégelte a sátras kempingezésnek az áldásos élményeit, és akkor megbeszélte édesapámmal, hogy elmegyünk egy görögországi autóbuszos utazásra, és kivel mással, mint az IBUSZ-szal. Tisztán él bennem az a kép, amikor először lapoztam IBUSZ-katalógust, és ez már akkor

őrült módon megfogott. Szóval tudatosan készültem erre a pályára,

a Közgázra is azért mentem, mert akkor indult először turizmus és marketing szakirány. Egyetem alatt is teljesen egyértelmű volt, hogy a turizmusban szeretnék dolgozni, sőt már az utolsó évben, a másik nagy klasszikusnál, a MALÉV-nél helyezkedtem el, ahol több, mint tíz évet voltam. Az első gyermekem születése után pár évvel az IBUSZ-nál hirdettek meg egy állást, akkor azt megpályáztam, megkaptam a pozíciót és azóta itt ragadtam.

Hűséges, lojális típus vagyok.

Nagyon érdekes, hogy pont egy másik márkát mondod, a MALÉV-et. A magyar gazdaság tele volt erős, patinás márkákkal, és fájdalom, de lehetne sorolni, hogy mennyi elhullott a könnyűiparban, a nehéziparban, turizmusban, bárhol. Különleges, hogy még ma is milyen intenzíven él a MALÉV-dolgozókban a MALÉV emléke, és egyébként az utasokban is. Az IBUSZ valahogyan ezt megugrotta. Kevés olyan márka van, aki ennyi időn át, ilyen erővel és ilyen jelenléttel tud jelen lenni Magyarországon magyar márkaként. És kérdezném, hogy mi a titok, de nyilván nincs titok, de valamiért ez mégis megtörtént. 

Én csak az elmúlt évek, évtizedek titkairól tudok beszámolni, abba láttam bele.

18 év. 

Az elmúlt 18, vagy esetleg még néhány korábbi év titkairól. 1902-ben alapították a céget, már akkor a kiutaztatás és a beutaztató turizmus volt a célja. Ahogy végig tekintjük az IBUSZ történelmét, és azt, hogy mi mindennel is foglalkozott, gyakorlatilag mindennel, amivel a jelenlegi IBUSZ is. Elképesztő hozzáértőek voltak elődeink, nagyon értettek a szakmához és nagyon profin csinálták. Két világháborút is túlélt az IBUSZ, nagyvállalatként hosszú évtizedekig monopolhelyzetben volt, utána is egy-két versenytársa volt csupán.

Maradjunk még a múltidézésnél, és hogy az innováció mennyire fontos egy vállalatnál, az IBUSZ készítette az első turisztikai óriásplakátot, az első buszos városnézést, tehát rengeteg olyan dolog volt, amiben megelőzte a korát.

Nagyon fontos volt. Tényleg minden tisztelet az elődeinknek. Tudok neked mutatni 1937-ben készült katalógust, aminek a másolata itt van nálam. A szerkesztés, az utak összeállítása hihetetlenül szakszerű, másrészt a marketinges kollégáknak is a profizmusára vall, hogy egy színes-szagos, gyönyörű katalógus, mindenre kiterjedő, nagyon klassz városlátogatások, repülős utak, tengerentúli utak is szerepelnek benne. A híressé vált gulyáspartikat is az IBUSZ szervezte. Amin teljesen ledöbbentünk a korabeli fotókat látva, hogy külföldi sportmeccsekre is szerveztek repülős és buszos utakat a sportrajongó utasoknak, és aköré szerveztek egyéb programokat is. Szóval nagyon-nagyon átgondoltan és jól szervezetten működött ez már akkor is, és ha az utakat tüzetesen megnézzük, gyakorlatilag nincs új a nap alatt. Voltak a rövidebb, hosszú hétvégés városlátogatásoktól kezdve az akkor is közkedvelt tengerparti üdülések, és a hosszabb tengerentúli körutak, sőt hajós utazások is. Tény és való, amit a korabeli fotók is alátámasztanak, hogy akkor azért egy külföldi üdülés a kiváltságosok utazása, létjogosultsága volt.

Az IBUSZ-nak az az országimázs építése is feladata volt akkor.

Igen. És persze azt is jól csinálták. Érdemes megnézni néhány régi IBUSZ-os reklámfilmet ebben a témában.

Mondtad a gulyáspartit, ma ezt kicsit cikinek gondoljuk, miközben ezt a magyar országimázst már annyifelé rángattuk. Voltunk mi már sok mindennek az országa, és ezt próbálták kitörölni, miközben mi mindenünk is van? Van gulyásunk, tehát arra például miért nem lehet építkezni? Mit gondolsz Magyarország megítéléséről, milyen a szerepe most a nagyvilágban? Ez kiutaztatóként is egy fontos kérdés, hogy amikor tárgyaltok különböző desztinációk szereplőivel, mit gondolnak rólunk.

A beutaztatás is meglévő üzletágunk, bár sokkal szerényebb, mint a kiutaztatás, és jóval kisebb volumenű, mint annak idején volt. Szerintem

a rólunk kialakult képek nagy részét büszkén kell vállalnunk,

hiszen külföldi turisták tömegei jöttek amiatt, hogy megismerjék a magyar történelmet, művészetet, kultúrát, a gasztronómiát, amellett a gyógyvizeket, szóval Magyarországnak olyan kincsei voltak és vannak, amelyekre abszolút büszkék lehetünk, és ami tömegeket és különböző célcsoportokat vonzott és vonz ma is.

Nekem az a furcsa, hogy külföldön megvesszük néhány euróért a műanyag Eiffel-toronytól kezdve a pisai ferde tornyot, mert világít és kell valamit haza vinni. Az összes giccset hazahozzuk és a saját giccsesnek vélt dolgainkat meg valahogy kellemetlennek tartjuk.

Ne tekintsük ezeket giccsnek, kedves emlékek egy-egy utazásról. Jó kis gyűjteményt lehet ezekből a tárgyakból otthon összeállítani.

De miért nem tudjuk mi ezt büszkén fölvállalni?

Jó kérdés, erről hosszasan lehetne beszélgetni, hogy miért alakult ez így, de nyilván ezen dolgoznak az ebben a témában illetékesek, hogy mindez a helyére kerüljön.

Mennyiben más kihívás most utazást szervezni? Ahogy mondod, régen a kiváltságosoknak a része volt a nyugati utazás, egyáltalán repülőre ülni komoly esemény volt. Még a landolást is megtapsolták.

A charter járatokon még most is megtapsolják.

Igen, de kikopóban van, merthogy ma már hétköznapi tevékenységgé vált a repülés. Mennyiben változtatja ez az utazóknak az igényességét, érzékenységét, hogy ma már fölütjük az okostelefonunkat, rábökünk egy bármilyen útra, és holnap utazunk.

Igen, lényegesen szélesebb kör számára lett elérhető az utazás, mind az online foglalási rendszerek, mind a fapados légitársaságok betörése miatt. Ezzel együtt főleg a Covid volt egy olyan vízválasztó, ami ismét, újra megerősítette az utazási irodák létjogosultságát. Azzal együtt, hogy az IBUSZ a kétezres években végig folyamatosan növekvő, újra felszálló ágban volt, pontosan az említett chartereztetésbe való bekapcsolódása miatt is. A charter járatok üzemeltetését azért hangsúlyozom ki, mert

a magyarok ahogy régen, most is nagyon szeretnek utazni,

nagyon szeretnek nyaralni, és itthon az egy alaptézis, hogy  „minden évben egyszer el kell menni a tengerpartra”. A legtöbb családban ez így van, kisgyerekekkel is, aztán mikor felnőnek a gyerekek akkor is, majd később a nyugdíjas korosztályban is, és vitathatatlan, hogy a charterekkel bonyolított csomagtúrák nagyon versenyképes és kényelmes ajánlatok. Ezért a fapadosok és az online szállásfoglaló rendszerek korában is – főleg most a pandémia után – a legtöbb utas rájött, hogy

a biztonság a legfontosabb akkor is, ha utazunk.

Sokan megtapasztalták azt is, hogyha valaki  magának szervezi meg az utazását, akkor sok olyan hozzáadott költséggel kell kalkulálnia, amire korábban csak legyintettek, és ezek bizony már tetemes összegek. Gondolok itt a feladott poggyászdíjakra, a szigorú poggyász súlyhatárokra, az egymás melletti ülőhelyek biztosítására a repülőn, illetve a reptérről a szállásig a transzferköltségekre, illetve arra, hogy a legtöbb esetben még mindig igénylik a magyarok a magyar nyelvű asszisztenciát. Nem feltétlenül csak azok, akik nem beszélnek nyelveket, hanem azok is, akik így érzik magukat biztonságban, hogy ha bármi történik akár kint, akár itthon, akkor egyből van kihez fordulni és nem automata chatbotokkal kell beszélgetni, vagy call centerekre, forróvonalra várni órákon keresztül. Ehelyett ezt mind

egy csomagban az utazási iroda elintézi,

és hozzáteszem, sok esetben lényegesen kedvezőbb áron. Erre tényleg egyre több tudatos utazó rájött már.

Itt ne feledkezzünk meg a legdrágább kincsünkről, az időnkről sem. Klassz a dolgok felfedezése, de azért sokszor amikor az ember tényleg kényelmet akar, akkor az nagy segítség.

Igen, sok olyan utasunk van, aki néhány évig nem vette igénybe utazási iroda szolgáltatását, aztán mégis visszatért. Oké, egy ideig megvan annak a varázsa, hogy az ember esténként otthon böngész és próbálja a legmegfelelőbb kombinációt kiválasztani, aztán

egyszer-kétszer ha mellényúl, akár repülőjegy-, akár szállásfoglalásban, utána már bátran visszatér az utazási irodákhoz és elfogadja a szakértelmet,

meg a naprakész információkat, ki-és beutazási szabályokat, egyéb előírásokat, mert most már azért ezekre is nagyon kell figyelnünk. Korábban sokan arra asszociáltak, hogy utazási irodával utazni azt jelenti, hogy az idegenvezető megy elöl egy esernyővel, mögötte pedig minden utas egymás kezét fogva követi és figyeli őt. Ez azért nagyon nem így van már.

És kötelező minden, mint az iskolában.

Most már semmi sem kötelező, egyéni csomagokat is összeállítunk azoknak az utazóknak, akiknek például az a feltétele, hogy nem is szeretnének túl sok magyarral  találkozni a nyaralásuk során, vagy legalábbis nem egy szálláshelyen szeretnének lenni velük.

Gyakorlatilag megbíznak benneteket a szervezéssel és úgy működtök, mint egy ügynökség, ha szabad ezt a szót használnom.

Persze hogy szabad. Utazási tanácsadóink vannak, akik ezt tanulták az iskolában, majd ezt tanulják meg a tapasztalt kollégáktól. Mi nagyon odafigyelünk arra, hogy szakképzett, minőségi munkaerőt foglalkoztassunk, tehát tényleg ne legyen gondja az utasnak, és olyan hiteles információt kapjon a kollégáimtól, egy olyan

bizalmat építsenek ki az utasokkal,

hogy tényleg csak annyi legyen a dolguk, hogy  nyaraljanak és pihenjenek. Tényleg bármi adódhat, mert sajnos tudjuk, hogy

a turizmus egy nagyon-nagyon érzékeny iparág.

Mi mindenre azonnal reagálunk és valóban semmi sem az utas gondja, mert az utazási iroda intézi helyettük.

Covid, geopolitika, távolság, az egyik fő kérdés az utazásnál a biztonság. Az elmúlt néhány évtizedben meglehetősen kevés olyan év telt el, ahol ne lettek volna nagy bejelentések, hogy melyik utazási iroda vitte, de nem hozta az utasokat, melyik csődölt be, melyiket zárták be, mondjuk ki, hogy akár csalás és visszaélések miatt. Ebben a sok szempontból megtépázott iparágban hogyan lehet mégis így életben maradni, ilyen szinten tisztán egy irányba haladni?

Erre nagyon büszkék vagyunk és büszkék is lehetünk, hogy az IBUSZ létjogosultsága vagy hitelessége mögött sosem voltak kérdőjelek. Nagyon biztos pénzügyi háttérrel rendelkező, száz százalékban magyar cégről van szó. Másfél milliárdos az alaptőke, ami önmagában egy nagyon komoly biztosíték, és idén is a legnagyobb vagyoni biztosítékkal rendelkező utazási iroda vagyunk. Szerencsére

a megbízhatóságunkról és a hitelességünkről sosem volt kétsége az utasainknak, ügyfeleinknek.

Ami extra biztonságot ad, az a több lábon állás, hiszen az IBUSZ sok minden más üzletággal foglalkozik. Fontos tevékenységünk a pénzügyi szolgáltatásokon belül a valutaváltás, ahol a Raiffeisen Banknak a legnagyobb ügynökei vagyunk, így nagyon rugalmas feltételekkel, a piaci mozgásoknak megfelelően naponta többször változtatjuk az árfolyamokat irodáinkban, tehát nagyon jó kondíciókkal lehet nálunk valutát váltani. 

Résen leszek, mert meglepő árrések vannak a piacon. 

Nálunk kedvező árfolyamok vannak, tényleg figyelünk a piac rezdüléseire és a konkurenciára. A Covid kitörésekor néhány hónapig a városi irodahálózatunkat a valutaváltás miatt tudtuk nyitva tartani, mert utaztatni sajnos nem lehetett, ügyfélszolgálatokat nem lehetett nyitva tartani, utazási tanácsokat  nem lehetett adni, csak a sajnálatos lemondásokat kellett kezelni.

Olvasol a gondolataimban, mert a hálózatról akarok beszélni. Ebben a digitális korban nagy trendek vannak a bankoknál is, hogy akkor most zárjunk be szinte mindent és legyen minden online és chatbotok, mesterséges intelligencia, és aztán egyszer csak rájönnek, hogy ez így mégse jó, mert kell az ember, kell az élő találkozás, kell ez az energia, akkor nyissunk irodákat. Mi a balansz nálatok, hogyan érzed ezt, hiszen ezért a területért is te felelsz az IBUSZ-nál. Az emberek okostelefonnal a kezükben töltik az egész napot, de a végén mégis be akarnak menni, leülni egy élő emberrel szemben. Gazdaságosság, kommunikáció és minden egyéb szempontja lehet ennek.

Ez nekünk egy óriási kihívás volt a Covid alatt. A járvány előtt 41 városi irodánk volt, ebből 8 Budapesten, a többi vidéken, illetve a határirodákról se feledkezzünk meg, ahol egyébként teherforgalmi szolgáltatás, forgalomhoz kapcsolódó szolgáltatások voltak, és ez a Covid alatt is végig működött. Autópálya-matrica, e-útdíj stb, ez egy külön üzletág nálunk, és szintén egy biztos bevételi forrás volt. Az országos hálózatból végül is 36 irodánk megmaradt, csak azokat kényszerültünk bezárni, amelyek már a pandémia előtt sem prosperáltak annyira, vagy egyéb okai voltak. A Covid alatt megtapasztalhattuk, hogy a kettő egészséges egyensúlya, tehát

az online jelenlét és az offline, tehát a valós, hús-vér szakemberek jelenlétére egyértelműen szükségük van az utasoknak.

A valutaváltás jelenleg is kizárólag offline térben zajlik, ahhoz valós kiszolgálásra van szükség. Az IBUSZ már jó néhány évvel ezelőtt kifejlesztette a saját online foglalási rendszerét, de az a tapasztalat, hogy az ügyfelek, az utasok remekül tájékozódnak az interneten, begyűjtik az információt, de a legtöbb esetben utána igénylik a személyes ügyintézést, vagy legalábbis azt, hogy szakértő utazási tanácsadóval beszélhessenek. Jó példa erre a Covid alatt újra bevezetett chatprogramunk, ahol is az ügyfelek nagy örömére nem robotokkal kommunikálnak, hanem kollégáim válaszolnak nekik.

Ez nagyon érdekes, tavaly ezen teljesen megdöbbentem. Engem annyi chatbot felbosszantott már, hogy nem jutottam velük dűlőre, de itt annyira élőnek tűnt.

Nemcsak élőnek tűnik, hanem élő is. Az országos hálózatunkban ma már jó pár kollégám csak ezzel foglalkozik, néhány tanácsadónk pedig besegít rugalmasan, épp, hogy ügyfelet szolgál ki az irodában, vagy a chaten bejövő kérdésekre válaszol. Nagyon-nagyon szeretik ezt a szolgáltatásunkat az ügyfelek. Külön élmény számukra, ha mondjuk Békéscsabán egy zalaegerszegi kolléganőnkkel chatelnek. Miután chaten mindent megtárgyaltak és kapnak online ajánlatot, utána a legtöbb utas azt választja, hogy személyesen megy be kifizetni az utazását. Nem csak amiatt, mert a bankkártyát még nagyon sokan nem szívesen használják online felületeken, hanem személyesen még egy-két megerősítő kérdést feltesznek a kollégáknak. Mi ezeknek a megfelelő egyensúlyára, arányára törekszünk, és úgy tűnik, hogy ezt az ügyfeleink is nagyon szeretik, kedvelik.

Ez nagyon érdekes, mert minden a digitalizáció felé megy, de lehet, hogy ez a szektor sajátossága, hogy ez a fajta érzékenység, személyesség, vagy mert kiemelt szerep az életünkben az utazás, ezt megkívánja.

Igen, úgy gondoljuk mi is, hogy ez az iparág ezt megköveteli. Utazást foglalni

bizalmi ügy, hiszen itt egy várt és remélt élményt vesz meg az ügyfél,

ráadásul előre kell fizetni érte.

Kockázatos befektetés.

Abszolút, hiszen nem tudjuk megszemlélni, megtapasztalni előre a tengerparti nyaralást, és éppen ezért a személyes benyomások és élmények átadását nagyon igénylik az ügyfeleink. Megerősítésre várnak, hogy az a tengerparti apartman vagy szálloda, amit kiválasztottak, pont nekik megfelelő. Vagy az a városlátogató program, amihez a kollégáink akár személyes élményeiket, akár más kollégák vagy utasok személyes élményét hozzá tudják tenni, az egy olyan fajta bizalmat és biztonságot ad az utasoknak, hogy  azért gondoljuk azt, hogy van és még lesz létjogosultsága az utazási irodáknak hosszú évtizedekig.

Az utazás értékesítés egy elég meredek pálya, tulajdonképpen praktikusan ígéreteket és álmokat értékesítetek.

Ez így van, ahogy mondod.

Mondhatnám, hogy adtok el, de szép a magyar nyelv, értékesítés. Azután a végén derül ki, hogy mi lesz.

Ebben

segít nekünk a márkanév,

illetve amit már említettem, hogy mi csak szakképzett, tapasztalt munkaerőt foglalkoztatunk. Így az ügyfelek, utasok megbíznak bennünk, elhiszik, hogy amit mi kínálunk, az az álom, az az ígéret, az a valóságban is valóra is fog válni. Az utasok visszajelzései azt mutatják, hogy a legtöbb utasunk tényleg elégedetten tér haza és aztán törzsutassá válik, legközelebb is minket keres meg.

Most, hogy divatos szakszavakat mondjak, a reziliencia meg az agilitás nálatok hogyan valósul meg? A Covid alatt az egész iparág, mind a vendéglátás, mind a turizmus  gyakorlatilag befagyott.  Most itt van a háború, itt van a török földrengés, tehát ez tényleg egy napról napra, egy percről percre változó terület. Hogyan tudjátok ezeket kezelni, amikor például most kijöttek a törökországi nyaralások, és hirtelen elgondolkodom, hogy akkor mennyire volt ez távolságra messze, lehet ez ott is, haza tudok majd jönni? A légitársaságok kiszámíthatatlansága, és még számtalan olyan dolog van, ami gyakorlatilag percenként átrendezheti nem csak a ti cégeteket, az egész iparágat.

Ezt nagyon jól megfogalmaztad, nagyon nehéz ehhez hozzászokni. Gyakorlatilag nem is tudunk elmondani az elmúlt 10-15 évből olyan évet, ahol valami ne történt volna. Igen, a turizmus az az iparág, hogyha bármi történik bárhol a nagyvilágban, vagy akár itthon, azonnal reagál rá és leginkább negatív hatást gyakorol rá.

Nem biztos, lehet, hogy más desztinációk felé megindulnak, és ott nekik meg ettől jó.

Az is igaz.

A titok a rugalmasság és a több lábon állás.

Nemcsak a sokfajta tevékenyégünk és szolgáltatásunk, hanem az, hogy nagyon széles kínálatunk van, tehát ha egy desztináció kiesik valami negatív esemény miatt, akkor ott a többi, át tudjuk szervezni. Illetve nagyon körültekintőek vagyunk, a lehető legrugalmasabb szerződéseket kötjük kinti partnereinkkel is. Egy vis maior helyzetet persze nem lehet kivédeni, ahhoz pedig a biztos pénzügyi háttér a garancia. Visszatérve most a török földrengésre: ez a sajnálatos esemény több száz kilométerre található attól az üdülőrésztől, ahová mi utaztatunk.

Jó, de azt is tudjuk, hogy amikor a Balkánon volt a háború, a budapesti belvárosi szállodák kiürültek, mert Amerikában ránéztek a térképre, és azt mondták, Európában háború van. Tehát a racionalitás nem mindig segít.

Meg kellett szoknunk, hogy sosem tudjuk, másnap reggel mire ébredünk és mit, hogyan kell módosítani és alakítani, de egy mindezekre felkészült stáb dolgozik nálunk, akik hozzászoktak ahhoz, hogy mindent rugalmasan kell alakítani. A kapcsolati hálónk, a kinti partnereink száma olyan nagy, hogy közreműködésükkel gyorsan és azonnal tudunk reagálni.

A kapcsolati hálót jó, hogy mondod, mert igazából a pénzügyi hátteret hangsúlyoztad, a stabilitást, ami fontos, de azért mégiscsak emberek dolgoznak emberekkel, tehát a személyes reputáció talán még fontosabb.

Igen. Vannak olyan desztinációk, ahol évtizedek óta ugyanazokkal a külföldi partnerekkel dolgozik a cég így a bizalom nagyon erős irányunkban. Így a partnerek tudják, hogy az IBUSZ akkor kényszerül csak változtatásokra, hogyha tényleg lépni kell. A lekötött szálláskapacitásokat módosítani, vagy adott esetben a chartertársasággal máshová szervezni a járatokat, vagy átrotálni a gépeket. Ehhez tényleg kell egy szakértő stáb meg egy jó kapcsolati háló.

Kicsit hasonlatosak vagytok az autóiparhoz, mert vannak a hétköznapibb autók, és van a luxus kategória,  a prémium autók, és minden válságban, minden ilyen nehéz helyzetben az alacsonyabb kategóriájú autók sínylik meg jobban, és mindig azt olvasom, hogy a prémium autók a legnagyobb válságban is mindig újabb és újabb rekordokat döntenek az értékesítésben. Nálatok is vannak a nem mondom, hogy fapados, de a viszonylag egyszerűbb, tömeges utazások, és vannak a nagyon komoly, akkor ne luxusnak, hanem egzotikus utazásnak mondjuk. Mi ennek az aránya, melyiket érzitek stabilabbnak?

Az IBUSZ-nak nagyon széles a célcsoportja, nagyon nagy az ügyfélköre és senkiről sem szeretnénk lemondani. Az olcsóbb, buszos és repülős, apartmanos tengerparti üdülésekre tömegigény van a törzsutasaink körében, tehát ha ezt igénylik, mi megszervezzük nekik.

Persze, hoz egy nagy volument.

Igen, a volumen-hozadék elve működik. Viszont mi minden szállásunknál a kategóriáján belül egy bizonyos minőségi szintre törekszünk. Többszáz méterre vagy akár több kilométerre a tengertől, lepukkant, rossz minőségű apartmanokba, szállodákba nem visszük az utasokat. Van egy színvonal, ami az IBUSZ-garanciát is jelenti, amit meg kell ütni ezeknek a szálláshelyeknek, a kétcsillagos, háromcsillagos, szállodáknak is. Az elmúlt években a magasabb kategóriájú szálláshelyek iránti érdeklődés egyértelműen nőtt. Ahogyan már korábban is mondtam,

a magyaroknak szinte már létszükséglet a tengerparti nyaralás.

A Covid után és a szomszédos háború kitörése óta hedonistábbak lettek az emberek. Nagyon sok utasunk mondja, hogy „ki tudja még, hogy meddig és hogyan tudunk utazni, de ha már utazunk, akkor adjuk meg a módját. Tényleg legyen egy olyan ez az egy vagy két hét, amire mindig emlékezni fogunk és töltekezünk ebből.”

Egyértelműen a minőség iránt tolódott el az igény.

Nyilván minél magasabb kategóriáról beszélek, minél távolabbi utazásokról, annál szűkebb az a réteg, aki ezt megengedheti magának, és ők is egy biztos bázist jelentik az utazóközönségünkben.

Érdekes, hogy ezt mondod, hogy „ebből fogunk töltekezni”. Kicsit pszichológusok, terápiás iroda vagytok?

Igen ez így van. A személyes ügyfélszolgálatok miatt kollégáink nagyon sok utasunkat személyesen ismernek, tudnak róluk mindent, ennek megfelelően ajánlanak nekik szállásokat vagy úti célokat is. Már

évek óta trend, hogy élményeket gyűjtsünk és ne halmozzuk fel az anyagi javakat.

Most az év elején azt hittük, hogy a jelenlegi rezsiválság óvatosabbá teszi az utazókat. Megfontoltak, de az infláció miatt megtakarítások és befektetések helyett inkább elköltik azt a pénzt, ami rendelkezésükre áll, és erre egy utazás kiváló lehetőség.

Utazni kell! Ez nem egy mai találmány.

Ez tényleg így van, aminek mi nagyon örülünk. Utasaink kérésének eleget téve rendszeresen új desztinációkat is indítunk. Az elmúlt években elsősorban a görög területeken indítottunk új chartereket új desztinációkra. Most például idén Parga lesz. Eddig csak busszal tudtak odamenni az utasok, most először repülővel is. Parga a szárazföldön van a Jón-szigetekkel szemben, egy festői tengerparti kisváros, bízunk benne, hogy sikere lesz. A magyarok szeretnek újabb és újabb területeket felfedezni azzal együtt, hogy Görögország és Törökország tényleg örök sláger.

Vissza a marketinghez! Itt egy katalógus, éppen városlátogatások vannak benne, miközben sokan elmondták százszor, hogy a print halott. Azt is elmondták sokszor, hogy az offline irodákban nincs jövő, aztán mégiscsak azt halljuk, hogy megy. Mi a helyzet a papír katalógusokkal, amikor aztán tényleg mindent online, egymillió linkkel, egymillió leírással és mindenről mindent azonnal megnézhetünk?

Ez az első év, amikor mi is csak a körutazás-városlátogatás katalógust nyomtattuk ki.  Az üdülőterületeknek a szálláskínálatát online lapozható katalógus formában tekinthetik meg az érdeklődők vagy akár a keresőfelületeken desztinációkra, szállásokra szűrve. Az elmúlt pár évben teszteltük, hogy hogyan viszonyulnak ehhez az ügyfelek, mert hosszú éveken, évtizedeken keresztül mindenki ragaszkodott a papír katalógushoz. Online tájékozódtak, de azután bementek az irodába, hogy kérjenek egy papíralapú katalógust. A Covid alatt sikerült rávezetni az ügyfeleket, és szerencsére nagyon jó volt a fogadtatás. A környezetvédelmi okok és az energiaválság miatt a papírárak egekbe emelkedése elfogadtatta utasainkkal, hogy digitális formában nézzék meg a katalógusunkat. A körutazásoknál, városlátogatásoknál az ügyfélkör még mindig jobban igényli azért, hogy a kezükbe fogja, lapozza a katalógust, átnézze a részletes programot.  Az üdülőprogramoknál már abszolút elfogadják az ügyfelek, hogy online nézik meg a szállásokat, amelyekről sok képet is felteszünk a weboldalunkra.

Ez is változik, emlékszem, amikor 6-8 évvel ezelőtt ugyanitt beszélgettünk, akkor volt egy olyan időszak, amikor a luxus-, egzotikus utazásoknak volt egy nagyon prémium nyomtatott kiadványa. Most meg az nincs.

Néhány évvel ezelőtt nyomtattuk ki utoljára, zömében ár nélkül, tehát most is elő tudjuk azt venni és megmutatni, hogyha valaki a papír katalógust igényli az utasok körében, de tény, hogy egyre jobban elfogadják, hogyha online kapnak ajánlatot tőlünk.

Mit érzel most, hogyan alakul a 2023 nyara? Utazási szezon mindig van, de talán a nyári szezon a legerősebb, mik most a legnagyobb kihívások, amikkel ebben a szektorban felelős vezetőként szembesülsz?

Sajnos már egy éve, hogy kitört az ukrán–orosz háború, ettől a szomorú eseménytől

ismét egy óriási sokkot kapott a szakma.

Végre azt hittük, hogy a Covid után itt már szabadon utaztathatunk, de nem, mert jött a forint iszonyatos mélyrepülése, az üzemanyagárak soha nem látott drasztikus mértékben az egekbe emelkedtek. Mindezek olyan iszonyú áremelkedést váltottak ki, hogy a tavalyi évnek ez egy sokkoló és megdöbbentő hatása volt, hiszen a költségeink zöme euróban, illetve dollárban jelentkezik, a törvényi szabályozás miatt viszont mi nem érvényesíthettük ezt az áremelkedést a már befizetett utasainknál. A tavalyi év második felében már az ügyfelek is érezték, hogy az élet minden területén hihetetlen mértékben emelkedtek az árak, tehát elfogadták az áremelést az utazásoknál is. Az idei év nagy kihívása volt, hogy hogyan tudjuk az ügyfeleinknek a meghirdetett árakat és az árfolyamot garantálni. Ezt marketinggel ötvözve oldottuk meg, az úgynevezett nyársapkás akciónk jelenleg is zajlik. Az előfoglalási akciónk keretében, ha valaki most negyven százalék előleget befizet a nyaralására, akkor nekik árfolyam- és árgaranciát vállalunk.

Nem kockázatmentes vállalás. 

Nagyon is kockázatos, de itt megint cégünk pénzügyi stabilitását, biztos anyagi hátterét tudom említeni.

Nyilván számoltok. Nem gondoltam, hogy nincs matek mögötte, de pont a kiszámíthatatlanságról beszélünk.

Igen, de végeztünk tavaly év végén egy kutatást a törzsutasaink körében, és ez a visszajelzés érkezett a legtöbb ügyfél részéről. Ha tudjuk biztosítani azt, hogy az az összeg, amit ők a nyaralásra szánnak, az nem fog emelkedni a sokszorosára, mire eljön a nyaralás időpontja, akkor be mernek foglalni előre egy utazást. Egyébként van lehetőségük tíz százalékkal is lefoglalni az utazást, de több mint kilencven százalék ezt a variációt választotta, tehát úgy gondoljuk, hogy ők már biztosan az utasaink lesznek.

Látom, néha Te is jössz-mész, de nyilván itt a vállalatban sok holtszezon nincsen. Aki gyerekkora óta az utazás szerelmese, mikor utazik?

Gyerekeim lévén igazodnom kell az iskolai szünetekhez is, illetve

a munkám egy része jól tervezhető, egy része viszont nem.

Azt biztosan tudom, hogy a december és a január munkaköreimben a 2 legerősebb hónap az évzárás és a következő év tervezése, előkészítése miatt, mind az országos irodahálózat irányítása, mind marketingszempontból is. A szabadságaimat valamennyire tudom tervezni, de egy olyan hálózatirányítási feladatkörben, ahol 36 iroda működik és az irodákban közel 120 kolléga dolgozik, tény és való, hogy nap mint nap adódnak olyan kihívások és váratlan fordulatok, amelyek azonnali döntést és cselekvést igényelnek.

Akkor kicsit olyan vagy, mint a versenyzők, akik elé lógatják a cukorkát és futsz utána.

Ez így van, de megszoktam már. Két terület vezetője vagyok, ezért gyakorlatilag sosem tudom pontosan megtervezni a napjaimat, heteimet. Az biztos, hogy munkámban vannak jól tervezhető feladatok, de hogy mi zajlik a nagyvilágban, mi történik irodáinkban, azt előre senki nem tudja, úgyhogy ezekhez

a váratlan helyzetekhez alkalmazkodni kell

– nemcsak nekem, hanem a kollégáimnak is.

Azzal kezdtük, hogy gyerekkorodban a szüleid vittek utazni és Te beleszerettél. Annyit elárulhatok, hogy azt látom, hogy a gyerekeiddel utazol. Ők beleszerettek?

Mondhatom, hogy ők az anyatejjel magukba szívták az utazás szeretetét, egészen kiskoruk óta együtt utaztunk. És ahhoz is hozzászoktak, hogy én gyakran hétvégén is dolgozom, csörög a telefonom, mert irodáink egy része hétvégén is nyitva van. De korán bevontam őket a feladataim marketing részébe, amit mindig is élveztek. Például amikor katalógusborítót, vagy a kreatív anyagokat kellett válogatni, illetve választani, akkor őket is bevontam, kikértem a véleményüket, így hamar szakértőnek érezhették magukat. Most már a nagyobb fiam korosztálya egy potenciális célcsoportja az IBUSZ-nak, ezért gyakran az ő baráti és ismeretségi körét is meg szoktam rajta keresztül szondáztatni, hogy mit szólnak az IBUSZ egy-egy tervezett kampányához, illetve megjelenéséhez, hiszen

nagyon fontos, hogy a fiatal ügyfélkört is időben megnyerjük.

A kisebbik fiam pedig kifejezetten jó marketinges és sales-es vénájú. Többször hívtak már fel osztálytársak szülei, hogy oda szeretnénk utazni, amit a Móric fiam ajánlott, mert látták a fényképeit, illetve hallották az élménybeszámolóját és ez alapján ők is oda szeretnének menni nyaralni. Szerveztünk már több ilyen családi nyaralást. Gyakorlatilag fiaim a turizmus és a marketing szellemében nőttek fel és ez számukra teljesen természetes.

Akkor nem csak az IBUSZ márka, hanem a személyes márka is megy tovább.

Ezt csak remélni tudom és bízom benne.

Tehát akkor igaz az a tétel, amit szoktam állítani, hogy a vállalatok, márkák, ok olyanok, mint a benne lévő emberek. Merthogy a márkákat és az utazásokat emberek csinálják.

Ezt csak így lehet végezni, szívvel-lélekkel, tulajdonosi szemlélettel. Szerencsére a legtöbb kollégánk ezzel így van, vidéken, és Budapesten egyaránt, akár pár éve, akár több évtizede dolgoznak a cégnél. Nagyon lojális az IBUSZ-csapat, itt mindenki büszke arra, hogy ennél a patinás múlttal rendelkező cégnél dolgozhat. Hiába vagyunk nagyvállalat, 250 fő felett van most is a cég munkatársainak a száma, itt tényleg,

mint egy nagy család, úgy dolgozunk együtt.

Ezt a különleges atmoszférát nagyon hamar megérzik azok a fiatalok is, akik hozzánk jönnek dolgozni. És az nagyon-nagyon jó érzés, hogy néhány év, sőt akár hónap után ők is elkötelezetté válnak.

onBRANDS – Kőszegi András )

Az onBRANDS interjúk hangfelvételének gépelését partnerünk az OGDI készíti el.