A tavaly berobbant BeReal oldalát már minden tizedik fiatal használja naponta. A látványos növekedés ellenére az applikáció penetrációja jócskán elmarad a TikTok és a Facebook népszerűségétől: előbbit minden második, utóbbit pedig tízből nyolc fiatal pörgeti minden nap – derül ki az Ifjúságkutató Intézet friss, a magyarországi 15–29 éves fiatalok körében készült reprezentatív kutatásából.
Továbbra is a Facebook az a közösségi oldal, amelyet a 15–29 évesek leggyakrabban használnak mindennapjaik során.
A magyar fiatalok csupán hat százalékát teszi ki azoknak az aránya, akik egyáltalán nem használják ezt a platformot. A Facebook-ot a YouTube és a TikTok követi, mindkettőt nagyjából azonos arányban veszik igénybe napi szinten a fiatalok, azonban a TikTok esetében több, mint kétszer annyi (25%) az applikációt még sohasem használók aránya – olvasható az Ifjúságkutató Intézet nemrég megjelent kutatásában.
A BeReal tavaly robbant be a köztudatba, és már a magyar 15–29 évesek közel tizede (9%) napi felhasználója az oldalnak. A BeReal 2020-ban indult útjára, majd 2022 végére világszerte már több, mint hetvenmillió aktív felhasználóval rendelkezett.
A végletekig leegyszerűsített alkalmazás azzal tett szert gyors népszerűségére, hogy
egyfajta anti-közösségi média szerepben tetszeleg,
például nincsenek filterek és szerkesztési lehetőség sincs. Az alkalmazásban az is különleges, hogy csak
naponta egyszer lehet fotót feltölteni, és nem is akárhogyan:
egy viszonylag véletlenszerűen választott időpontban érkezik az értesítés, hogy a felhasználónak ideje elkészítenie a nap képét, amelyre két perc próbálkozási idő áll rendelkezésére; ha ezt túllépi, akkor már csak másnap van erre lehetősége.
Az utóbbi időszakban egyre markánsabban befolyásolják a fiatalok életét a közösségi oldalak és egyre többet beszélünk a lehetséges negatív hatásairól. Ebben is kiemelkedik az Instagram, ahol mások (sok esetben nem valódi) profilját önkéntelenül is a sajátunkhoz hasonlítjuk. A BeReal koncepciója, hogy a képeknek a teljes valóságot kell mutatniuk: nem csak azt, amit láttatni akarunk, hanem a kamera mögötti világot is, méghozzá azonnal, filterek nélkül.
Az Ifjúságkutató Intézet kutatása szerint jellemzően nincsenek nemi különbségek a közösségi oldalak használatát tekintve. A legnagyobb eltérés a nemek között a YouTube esetében van, amelyet nagyobb arányban használnak a férfiak (92%), mint a nők (86%).
Életkor vonatkozásában
a fiatalabbak minden vizsgált közösségi oldalt nagyobb arányban vesznek igénybe, kivéve a LinkedIn-t,
amely a szakmai kapcsolatépítések támogatásával főként az üzleti világban népszerű. A korcsoportok közösségi média használata a kapott adatok alapján két esetben tér el markánsabban:
- A TikTok-ot a 15–19 évesek több, mint négyötöde (82%) használja, a 20–24 évesek (74%) és a 25–29 évesek (70%) ennél kisebb arányban.
- A Snapchat-et a 15–19 évesek közül tízből négy fiatal (43%), míg a 25–29 éveseknek már csupán 28 százaléka használja.
A Mathias Corvinus Collegium (MCC) égisze alatt működő Ifjúságkutató Intézet kérdőíves kutatása a magyarországi 15–29 évesek körében, 1000 fős reprezentatív minta alapján valósult meg.
( onBRANDS )