Az elmúlt éveknél mérsékeltebb növekedéssel 1 378 milliárd forintos forgalmat ért el 2022-ben a hazai online kiskereskedelem a Reacty Digital éves webáruházi felmérése alapján. A legnagyobb forgalmú kategória továbbra is a ruházat, de tavaly már az élelmiszer is befért a top5-be. Az átvételi módok közül a csomagautomatás megoldás évről évre egyre nagyobb népszerűségnek örvend kínálati és keresleti oldalról egyaránt. A középtávú előrejelzés szerint
2023 ismét egy nehéz évnek ígérkezik,
öt éven belül azonban másfél-kétszeresére növekedhet az e-kiskereskedelmi forgalom.
A kedvezőtlen külső hatások ellenére is növekedés
A 2022-es év több szempontból nehéz helyzet elé állította az online kereskedelmet. A chiphiány okozta áremelkedéseket és ellátási nehézségeket tovább fokozta az orosz-ukrán konfliktus. A rekord mértékű inflációból adódóan a reálbérek csökkentek, a fogyasztóknak kevesebb szabadon elkölthető jövedelem állt rendelkezésére, ami a vásárlóerő visszaesését jelentette. A koronavírus miatti korábbi lezárások sokakat motiváltak arra, hogy gyakrabban és új termékkategóriákat vásároljanak interneten keresztül,
a kényszer megszűnésével azonban sokan visszatértek az üzletben való vásárláshoz.
A hazai e-kiskereskedelem mindezek ellenére növekedést tudott produkálni, ami 2022-ben 1 378 milliárd forintos forgalmat jelentett. Ez az előző évhez viszonyítva 8 százalékos növekedés. Látszik tehát, hogy a korábban alacsony bázisról induló e-kiskereskedelem – amelyet a pandémia időszaka soha nem látott növekedésre késztetett – elért egyfajta érettségi szintet. Az évi akár 20-30 százalékos kiugró emelkedések hosszú távon egyértelműen nem voltak fenntarthatók, ezeket egy stabilizálódó környezetben egy alacsonyabb szintű (évi +8-15%) bővülés válthatja fel.
A forgalomnövekedés mellett 2022-ben a megrendelések darabszáma némiképp visszaesett – 87 millióról 79 millióra –, ez magasabb átlagos kosárértéket jelent. A fogyasztók tehát a megelőző évnél kevesebbszer, de egy-egy alkalommal nagyobb értékben rendeltek az interneten.
A ruházat az első, de nagyot nőtt az építkezés és az élelmiszer is
A ruházat és kiegészítők termékkategória megőrizte első helyét, a toplista további részén azonban némi átrendeződés figyelhető meg, ami a forgalmat illeti. A lakberendezés kategória a második helyre került, míg a számítástechnika visszaesett harmadik pozícióba a 2022-es árbevételt tekintve. A negyedik és ötödik helyen új kategóriaként – köszönhetően a 2022-es jelentős növekedésnek – az élelmiszer, illetve a játék és ajándék szerepel.
Az építkezés, felújítás, valamint az autó, motor, alkatrész 2022-ben is a leginkább növekvő kategóriák közé tartozott. Előbbi esetében még nem minden nagy szereplő vezette be az online értékesítési felületet és az építőanyag online vásárlása egyelőre nem vált általánosan megszokottá, így várhatóan a jövőben is dinamikusan növekedő kategória maradhat.
A csomagautomatáké a jövő?
A szállítás tekintetében továbbra is a futárszolgálattal való kiszállítás a legnépszerűbb kínált metódus, tízből kilenc webáruház biztosítja a vásárlói részére. Jelentősen emelkedett azonban a csomagautomatás átvételt kínáló webshopok aránya, 2022-ben már tízből három helyen választhatta ezt a módszert az online vásárló.
Fizetési módok tekintetében érdekes trend, hogy a banki felületen történő online bankkártyás fizetési lehetőségek helyét valamelyest átveszik a fizetési közvetítőn keresztül történő tranzakciók, ami a webshopok által felkínált lehetőségeket illeti. Emellett a fizetési módoknál is visszaköszön a kiszállítási gyűjtőpontok nagyobb népszerűsége, mind az átvételi ponton történő készpénzes, mind az átvételi ponton vagy csomagautomatánál történő bankkártyás fizetés lehetősége egyre több webáruház kínálatában szerepel. Ezek az utánvétes fizetési módok a kereskedők számára ugyan kevésbé preferáltak, a hazai piacon meglévő vásárlói igények azonban szükségessé teszik a biztosításukat.
Középtávú kilátások az e-kereskedelemben
A Reacty Digital középtávú előrejelzése alapján
a magyar e-kiskereskedelmi forgalom az optimista becslés szerint 2027-re akár megkétszereződhet,
ehhez azonban nagyon sok szempontnak kell egyszerre teljesülnie. A pesszimista előrejelzés is másfélszeres növekedést mutat, reálisan szemlélve pedig várhatóan ezen két határérték közötti lesz a forgalomnövekedés öt éven belül.
2023-ban azonban optimista becslésünk szerint is inkább stagnálásra, vagy reálértéken nézve akár csökkenésére számítunk.
A közeljövő kihívásai közé tartozik, hogy a magyar piacon egyre több külföldi szereplő jelenik meg és az eddigi tapasztalatok alapján a jól felépített és kiforrott üzleti stratégiák által, valamint az európai raktárakból történő kiszolgálással sikeresen tudnak érvényesülni. A fogyasztók sok esetben nincsenek is tisztában azzal, hogy valójában külföldi üzemeltetőtől vásárolnak, de a Reacty felmérése szerint nem is feltétlenül fontos ez számukra, inkább a magyar nyelvű weboldalhoz, illetve az ügyfélszolgálathoz ragaszkodnak. A nemzetközi szereplők megjelenésével egyre telítettebbé válik a magyar online piac, a hazai webáruházaknak viszont csak töredéke értékesít határon túlra és nyit ezzel új fogyasztói rétegek irányába.
Ehhez kapcsolódó hír, hogy stratégiai megállapodást írt alá a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA) és a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ) a magyar e-kereskedők export hajlandóságának és külpiacra lépésének fejlesztése érdekében.
( onBRANDS )