ÖTÖDIK ÉVE A TELEKOM AZ ELSŐ AZ ONLINE MOBIL- ÉS TABLETÉRTÉKESÍTÉSBEN

A rendkívül gyorsan változó gazdasági környezetben a vásárlók folyamatosan próbálnak alkalmazkodni az új körülményekhez.

2022-ben ismét a Magyar Telekom volt a legnagyobb forgalmú mobiltelefon- és tablet értékesítő a magyar online kiskereskedelmi piacon – immár ötödik éve. A teljes online kiskereskedelmi piac 2,4 százalékát tudhatja magáénak a Telekom, amivel a hatodik legnagyobb hazai online szereplőnek számít – derül ki a GKID legfrissebb eTOPLISTA rangsorából.

A Telekom online webshopja immár ötödik éve tartja piacvezető szerepét a mobilkészülék- és tablet értékesítés területén az online kiskereskedelmi piacon 28%-os részesedéssel. A távközlési szolgáltató online értékesítési felülete közel 10%-át adta a mobiltelefon és tablet, szórakoztató elektronika és számítástechnika termékkategóriák összesített hazai online kiskereskedelmi forgalmának 2022-ben, ami közel 14 %-os bővülést jelent – állapította meg a GKID piacelemzése.

Az elemzés általános megállapításai szerint a globális e-kereskedelem az elmúlt két évben a COVID járvány hatására hipernövekedést ért el, amit aztán visszarendeződés és a hagyományos boltok felé való fordulás követett. 2022-ben ehhez járult a romló gazdasági- és inflációs környezet, különös tekintettel az élelmiszer- és energiaárakra, valamint ellátásra, ami a vásárlóerő jelentős csökkenését eredményezte, és ezzel együtt akadályozta az online kereskedelem bővülését.

A magyarországi e-kereskedelmi piac ebben a környezetben 2022-ben mindössze 9,9%-kal bővült értékben,

miközben az online értékesítés kereskedelmen belüli részaránya 10% alá esett (9,6%). Az online rendelések száma 11,8%-kal nőtt, átlépve ezzel az évi 77,1 millió darab rendelést.

A teljes hazai online értékesítési piacot tekintve a felmérés szerint a fogyasztói szokások átrendeződése 2022-ben összességében 2%-kal csökkentette az online kosárértékeket, ami tavaly így 17,2 ezer forint volt egy vásárlásra vetítve. A kosárérték csökkenésére pedig csak ráerősített, hogy 2022 második felétől érezhetően visszafogta a lakosság a jóléti kiadásait, ami leginkább a műszaki cikkek és nagyértékű tartós fogyasztási cikkek online piacát sújtotta.

Ezt a trendet megcáfolva a Magyar Telekom 2022-ben a teljes kiskereskedelmi piacot tekintve az átlagnál nagyobb piaci növekedést ért el mobiltelefon és tablet értékesítésből származó bevételben (15%, szemben az átlagos 12%-kal). Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy bár a Magyar Telekom esetén az egyes termékköröknél mennyiségi csökkenés nem történt, a forgalmi növekedésben az árfolyam és az infláció okozta áremelkedés eredménye is szerepet játszott.

A mobilkészülék- és tablet értékesítés területén elért első helyezést annak ellenére sikerült elérni, hogy amíg 2019-2022 között az új mobilkészüléket vásárlók aránya folyamatosan nőtt, addig az elmúlt egy évben először indult ez csökkenésnek: ha mobiltelefon-cserére került sor, a legtöbben (85%) új készüléket vásároltak 2021-ben, de tavaly ez az arány már csak 79 % volt. A felmérés rámutatott arra is, hogy

az okostelefonnal rendelkezők átlagosan 3 évente cserélik készülékeiket,

a legtöbben akkor, ha a meglévő telefonjuk már nem működik jól vagy tönkremegy. A szórakoztató elektronika értékesítési piacán szintén kiválóan teljesített a vállalat, az első tízben van (TV-k esetén az 5., szórakoztató elektronikában pedig a 8. helyen szerepel), több mint 20%-os növekedést produkálva az egyébként stagnáló piacon. A TV-készülékek értékesítésére vonatkozóan pedig a kategórián belül csaknem 30 %-os növekedést ért el.

„Világosan látszik, hogy még a kihívásokkal teli piaci helyzetben is stabil pontnak számít a Telekom a fogyasztók körében. Nagy hangsúlyt fektetünk a webshopunk fejlesztésére annak érdekében, hogy az előfizetőink a lehető legegyszerűbben és leggyorsabban intézhessék a vásárlásaikat, másrészt, ügyfeleink tudják, hogy a vásárlás után sem engedjük el a kezüket. Számtalan innovációval, praktikával és hasznos tippel, vagyis sok-sok digitális jósággal igyekszünk meghálálni bizalmukat” – mondta el Pereszlényi Zoltán, a Magyar Telekom kereskedelmi vezérigazgató-helyettese.

A Magyar Telekom nettó online forgalma csaknem 14 százalékkal nőtt 2021-hez képest.

Bár az év második felében az online kereskedelemben tapasztalt lassulás a legnagyobb kereskedők számára is kihívást jelentett, a Magyar Telekom még így is 186 ezer db rendelést teljesített a tavalyi évben, amelyből 92 ezer mobiltelefon volt, és több mint 30 ezer TV-készülék. Ezzel a teljes online kiskereskedelmi piac 2,4 százalékát tudhatja magáénak a cég, amivel a hatodik legnagyobb hazai online szereplőnek számít.

Ahogy az a felmérésből is kiderül, a

rendkívül gyorsan változó gazdasági környezetben a vásárlók folyamatosan próbálnak alkalmazkodni az új körülményekhez,

többek között úgy, hogy a korábbinál átgondoltabban, visszafogottabban vásárolnak. Mindez a Telekomot is arra ösztönözte, hogy részese legyen e probléma megoldásának a

digitális jóságok

gyűjteményének összeállításával, amely a meglévő szolgáltatások mellé díjmentesen igénybevehető kényelmi funkciókat és egyéb, hétköznapokat megkönnyítő innovációkat, kedvezményeket, meglepetéseket tartalmaz. Ezzel kapcsoltban további információk ITT olvashatók.
( onBRANDS )