A magyar e-kereskedők külföldi terjeszkedésében segítséget nyújtó Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ) októberben hivatalosan is elindítja díjmentes, cégekre szabott, egyedülálló Mentorprogramját. A nyáron meghirdetett szakmai program a Furbify, a Lumenet és a Vágyaim.hu vezetőségének fog támogatást biztosítani személyre szabott mentorációk keretében annak érdekében, hogy sikeres hódításba kezdjenek a nemzetközi piacokon.
A digitális szektorban rejlő potenciál megkérdőjelezhetetlen, egyes előrejelzések szerint az évtized végére 8000 milliárd forint többlettel járulhat hozzá a magyar gazdasághoz. A pandémia óta szárnyra kapott magyar e-kereskedelem – ami az Európai Unióban a második leggyorsabban bővülő piac volt 2021-ben – fontos szereplője lehet ennek.
A hazai e-kereskedelmi ökoszisztéma szereplői előtt hatalmas lehetőségek állnak,
ehhez azonban a digitális kereskedelem fejlesztésére van szükség.
Alapítása óta a Digitális Kereskedelmi Szövetség célja a magyarországi e-kereskedelem kihívásainak pontos megismerése és ennek nyomán a magyar e-kereskedelem átalakulásának előmozdítása, a hazai szereplők megerősítése és az export hajlandóság fellendítése. Ennek érdekében indította el idén tagjaival összefogva az egyedülálló Mentorprogramot, amely során tapasztalatot szerzett, elismert szakértők segítik a résztvevő cégek, a Furbify, a Lumenet és a Vágyaim.hu fejlődését, hogy minél előbb készen álljanak a nemzetközi terjeszkedésre és a mainál nagyobb kihívások megoldására.
Ahogy a DKSZ és a GKID által közösen készített tavalyi Online Export Kutatás rámutatott,
a magyar e-kereskedők olyan kihívásokkal és nehézségekkel küzdenek, melyek jelentősen gátolják őket a fejlődésben és a külpiaci terjeszkedésben.
A külföldi piacra lépést gátló okok többek között:
- a növekedés irányokat és lehetőségeket meghatározó hosszú távú stratégia hiánya;
- a fejletlen és rugalmatlan logisztikai megoldások követése;
- a helyismeret, piacismeret hiányából fakadó jogi és adminisztrációs problémák;
- a helyi szabályozási környezethez igazodó lokalizációs folyamatok nehézségei;
- a hazai vállalati kultúrára jellemző kockázatkerülés;
- és olyan tévhitek, mint a nem megfelelő termékkínálat, vagy az alacsony beszállítói alkupozíció.
A külföldi terjeszkedést illető kilátásokról és lehetőségekről Madar Norbert, a GKID vezető elemzője elmondta: “Az itthoni e-kereskedelmi szereplők jelenleg le vannak maradva a nemzetközi terjeszkedésben, aminek összetett okai vannak: egyrészt nem védjük a saját lokális piacunkat kellőképpen, másrészt jelentős erőforrás hiánnyal küzd a szféra. A problématudat építés, az attitűd-váltás, a stratégiai gondolkodás megváltoztatása és a következetes, hosszú távú tervezés viszont mind közelebb visznek a meglévő lemaradások leküzdésében.”
A DKSZ a kutatásban is megmutatkozó, fennálló kihívások leküzdése érdekében alkotta meg a Mentorprogramot, mely nem csak gyakorlati segítséget nyújt a résztvevők számára, de a sikereik útján példát mutat egyre több kereskedőnek, hogy a külföldi terjeszkedés elérhető és reális cél a magyar kereskedők számára is.
Bíró Pál, a Google magyarországi vezetője, a Digitális Kereskedelmi Szövetség elnöke megjegyezte: “A DKSZ saját szervezésű Mentorprogramja személyre szabott tanácsadás útján olyan komplex tudásanyagot nyújt a szervezetfejlesztés, kutatás, marketing, kommunikáció, logisztika, jog és információbiztonság, digitalizáció, valamint a fizetéstechnika és kiberbiztonság területén, melyek hosszú távon képesek támogatni a cégek fejlődését.”
A rekordszámú jelentkezőt vonzott programban idén három céggel kezd el együtt dolgozni a Digitális Kereskedelmi Szövetség: a Furbify, a Lumenet és a Vágyaim.hu vezetőségével, akiket az elkövetkező fél év során személyre szabott tanácsadás keretében támogat, hogy az itthoni sikereikhez hasonló eredményt érjenek el külföldön is. Bíró Pál hozzátette: “A DKSZ céljai között szerepel, hogy a Mentorprogram résztvevőin túl is tudjuk segíteni a piaci szereplők fejlődését és nemzetközi terjeszkedését.”
( onBRANDS )