A korszakváltó korosztály világlátása, és életcéljai is sok esetben különbözőek, így a munkáltatóknak alkalmazkodniuk kell az új generációval érkező új elvásárokhoz is, ha nem akarnak lemaradni a jövő tehetségeiről – a Z-generáció ugyanis az ezredfordulósokat megelőzve hamarosan a föld legnépesebb generációja lesz.
Az UniYou digitális iskolaszövetkezet éppen ezért arra kíváncsi, hogyan látja a jövő nemzedéke az ideális munkahelyet, és arra kéri a diákmunkában dolgozókat, hogy mondják el egy rövid videóban, miért szeretik a munkahelyüket. A legeredetibb felvételeket értékes nyereményekkel díjazzák az Év diákmunkahelye pályázaton.
Hatalmas változások jönnek munkáltatói és munkavállalói oldalon is
A Z-generációnak egyedi elképzelése van a karrierről és a sikerről – munkában és magánéletben egyaránt. Ennek az egyik oka, hogy egy olyan időszakban lépnek a munkaerőpiacra, amikor már egyáltalán nem biztos, hogy a ranglétra alján kezdenek, hiszen a technológiai fejlődés számos manuális és ismétlődő feladatot kiváltott. Sok olyan pozíció megszűnt, amit korábban tipikusan a diákmunkásokra bíztak és így a belépőszint is sokkal nagyobb felelősséget hoz magával.
Mindeközben az információs csatornák szélesre nyíltak és a Z-generáció általában sokkal konkrétabb elképzelésekkel érkezik meg a munkaerő világába: személyre szabott karrierútra vágynak, olyan területen szeretnének dolgozni, amelyhez érzelmileg is tudnak kötődni, és a munkahely megítélésekor a társadalmi felelősségvállalást és az etikus működést is figyelembe veszik. Az UniYou digitális iskolaszövetkezet azért indította el az Év diákmunkahelye pályázatot, hogy a diákmunkában dolgozók megmutassák, melyek azok a munkahelyek, amelyek megfelelnek az elvárásaiknak.
A Z-generációt meg kell fizetni
A diákmunka kiváló lehetőséget biztosít a diákoknak arra, hogy értékes tapasztalatot szerezzenek, kipróbálják magukat különböző területeken és megtalálják azt, amelyik igazán érdekli őket. A diákmunka tehát sokkal több, mint zsebpénz-kiegészítés, ugyanakkor a Z-generáció már nem kizárólag a munkahelyi tapasztalatért dolgozik.
Miközben egyértelmű elképzeléseik vannak arról, hogy milyen munkahelyet szeretnének, a Z-generáció az első, amelyik nem fél kimondani, hogy oda a pénz miatt jár be, és el is várja, hogy megfizessék. A KSH nem vizsgálja a diákmunkában foglalkoztatottak munkabérét, de a fiatal korosztályét igen. A legfrissebb (2023) adatai szerint 2022-ben a 20 év alattiak havi bruttó átlagkeresete 300 ezer forint volt, míg a 20-29 éves korosztályé több mint 430 ezer forint. 2023 első negyedévében a fiatalok bérezése nagyobb ütemben növekedett az országos átlagnál, a 20 év alattiak keresete 20,1 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest, míg a 20-29 éveseké 14 százalékkal.
Melyik a legjobb munkahely az új generációnak?
A digitalizációval felgyorsult világban
a munkáltatóknak fel kell venniük a ritmust, ha versenyben akarnak maradni a jövő munkavállalóiért.
Az UniYou digitális iskolaszövetkezet arra buzdítja a diákmunkavállalókat, hogy mutassák meg, melyek azok a vállalatok, amelyek sikeresen helytállnak ebben. Az Év diákmunkahelye pályázatban való részvételhez a diákoknak egy videót kell készíteniük, majd elküldeniük azt Instagram üzenetben az UniYou-nak. A feladat, hogy bemutassák, miért az ő munkahelyük a legjobb diákmunka Magyarországon, és miért szeretnek az adott cégnél dolgozni. A nagy érdeklődésre való tekintettel az UniYou meghosszabbította a nevezési határidőt, december 3-ig várják a pályamunkákat.
A fődíj nyertese 700 ezer forint értékben választhat egy darab tetszőleges terméket az ETELE Pláza üzleteinek kínálatából. Azon pályázók egyike, aki megosztja saját Instagram vagy TikTok csatornáján a videóját, pedig lehetőséget kap arra, hogy mindent haza vigyen a Zarából, amit fél perc alatt össze tud válogatni. A nyereményt azok között fogják kisorsolni, akik a megosztott videójuk alatt feltüntetik a #evdiakmunkahelye hashtaget. A Deep CC különdíjasa pedig egy felejthetetlen római fotózásban részesül. Az Év diákmunkahelye pályázatról további információt, beleértve a részletes pályázati útmutatót és a díjak listáját, az UniYou TikTok és Instagram oldalán találhatnak az érdeklődők.
( onBRANDS )