A Porsche 2024. január 25-én Szingapúrban mutatja be az új, teljesen elektromos Macant.
A Porsche 2024. január 25-én Szingapúrban mutatja be az új, teljesen elektromos Macant. Nem sokkal az új Porsche Macan világpremierje előtt Michael Mauer a sikeres SUV megszokott dizájnjának frissítésével kapcsolatos kihívásról beszél. „Az új Macan az első olyan modell, amelyet egy meglévő, bevált termékidentitásból villanyozunk fel” – mondja Style Porsche alelnöke. Véleménye szerint „minden új sportautónak nagyon egyértelműen felismerhetőnek kell lennie a Porsche termékcsaládban és a szóban forgó modell részeként, de úgy is kell tekinteni, mint egy „új”. Mauer úgy véli, hogy ez a vizuális egységesség kritikus fontosságú a Porsche márka számára. A „lényegében Porsche” és az „innovatív” közötti megfelelő egyensúly megtalálása időnként trükkös.
A Macan belső égésű motorról teljesen elektromos hajtásláncra való átállása kihívást jelentett a Style Porsche csapat számára, miközben új lehetőségeket is kínált.
A Porsche igazi fényponttal indítja az évet, az új Macan képében. Az Ön szerepében hogyan közelíti meg az első teljesen elektromos Macan tervezésének feladatát?
Michael Mauer: Mielőtt konkrét részletekre gondolnánk, a stratégiai megközelítés döntő szerepet játszik. Például, mi különbözteti meg a modellt? Hogy néztek ki az elődei? Ez különösen izgalmas kihívás volt az új Macannal. Az első generációt 2013-ban mutattuk be, és azóta folyamatosan, de nagyon figyelmesen frissítjük. Általánosságban elmondható, hogy ez egy jól megalapozott termékidentitást adott a Macannak a globális piacokon. Minden egyes új generációval az a küldetésünk, hogy megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt az ismert tervezési jellemzők és az új elemek között. Pontosabban, minden új sportautót egyértelműen, felismerhetően a Porsche termékcsalád és a hozzá tartozó modellcsalád részévé kell tennünk. Ugyanakkor úgy is kell tekinteni, mint „az újat”.
Ez a vizuális egységesség rendkívül fontos márkánk számára.
Az új Macan egyben az első olyan modell, amelyet teljesen elektromosan gyártunk, de amely már rendelkezik egy meglévő, kialakult termékidentitással. Ez tehát felveti a kérdéseket: Mennyire kell „újnak” lennie az „újnak” – mi a túl sok, mi a megfelelő?
Hogyan találja meg ezt az egyensúlyt? Melyek azok a paraméterek, amelyek meghatározzák, hogy a modellt jól fogadják-e a vásárlók?
Mauer: Erre nehéz általánosságban válaszolni – a tervezési folyamat évekkel az autó piaci bevezetése előtt zajlik. Nincsenek szigorúan objektív paraméterek, amelyek alapján értékelhetnénk a jövőbeli modellek vonzerejét. A Porsche tervezési alapelvei alapján márka szinten olyan irányelveket dolgoztunk ki, amelyek segítenek abban, hogy
tervezéseinket a napi munkánk során összhangban tartsuk stratégiai célkitűzéseinkkel.
A Porsche számára három kulcsfogalmat határoztunk meg, amelyek leírják a márka karakterét: Fókusz, Feszültség és Cél. Lényegében azt mondhatnánk, hogy ezek a kulcsfogalmak azt írják le, hogy mi különbözteti meg a Porsche-termékeket – mi teszi azt „lényegében Porsche” élménnyé az ügyfelek számára.
Hogyan alakultak ki ezek a fogalmak? Hogyan alkalmazzák ezeket a gyakorlatban?
Mauer: Világosan fogalmazva azt mondanám, hogy ezeknek a fogalmaknak a kialakulása – pontosabban meghatározásuk – szinte fontosabb volt, mint maguk a kifejezések. E három fogalom pontos megfogalmazásának feladata sokkal összetettebb, mint amilyennek hangzik. Ugyanez vonatkozik erre is: csapatmunka nélkül ez szóba sem jöhet. A Porsche márkajellemzők megbeszélése és kikérdezése rendkívül értékes tevékenység volt – és továbbra is az – az egész tervezőcsapat számára. Konkrét előnyei többszörösek: egyrészt
ezeket a kifejezéseket egyfajta iránytűként használjuk, hogy ne tévesszük szem elől a márka lényegét a jövőbe tekintve. Döntési segédeszközként is használjuk őket,
amikor egy korai koncepciós fázisban gondolkodunk arról, hogy milyen megközelítéseket alkalmazzunk.
Tudna konkrét példát mondani egy kulcsfontosságú koncepció megvalósítására?
Mauer : A „Fókusz” koncepció jó példa: a belső tér szempontjából a „Fókusz” azt jelenti, hogy egy Porsche sportautóban mindig a vezető áll a középpontban. Pontosabban, minden, a vezető számára fontos alkatrész körülöttük van elrendezve a közvetlen hozzáférés érdekében. Az ívelt kijelzővel pedig még egy lépéssel tovább is léptünk. Az enyhén ívelt formájú lebegő kijelzővel – ideális a vezető számára – ezt a kulcselemet még inkább a vezetőre összpontosítva alakítottuk ki. A műszercsoportban egyfajta „minimalista üzemmódot” is létrehoztunk. Ez lehetővé teszi a vezető számára, hogy ha úgy kívánja, a műszerfalnak csak azokat az elemeit válassza ki, amelyek elengedhetetlenek a vezetéshez, úgymond csak a feltétlenül szükséges dolgokra összpontosítva.
Mennyire fontosak a különböző nemzetközi ízlések és irányzatok a tervezési folyamatban?
Mauer: Általánosságban úgy gondolom, hogy a megfelelő egyensúly megteremtése itt is elengedhetetlen egy olyan bejáratott márkához, mint a Porsche.
Egy erős identitású márka arra is támaszkodik, hogy nem követ szolgai módon minden trendet.
Néha jobb stratégia, ha nem te lennél az első lépés minden témában.
Az ötlet az, hogy alaposan megvizsgáljuk a trendeket és a hatásokat, és kritikusan megvizsgáljuk, hogy illeszkednek-e a márkához. Ez az egyetlen módja annak, hogy hosszú távon megőrizzük egyedi identitásunkat. Ez ugyanúgy igaz a különböző piacokra. Egy példa: Ázsiában az autó digitális elemei nagyon fontos szerepet játszanak – a design összességében játékosabb, mint az európai perspektíva. Mit jelent ez a Porsche számára? Az eredmény az, hogy nagyon alaposan megvizsgáljuk ezeket a követelményeket. Ugyanakkor szilárd meggyőződésem, hogy
a Porschét a márka egyértelmű DNS-e és a nagy hagyományok, valamint – ahogy én fogalmaztam – a „következetes önéletrajz” miatt szeretik annyira világszerte.
Ez azt jelenti, hogy fennáll annak a veszélye, hogy egy ponton a márkát régimódinak és már nem korszerűnek fogják tekinteni?
Mauer: Kétségtelenül! A megfelelő egyensúly megtalálása a „lényegében Porsche” és az „innovatív” között időnként trükkös javaslat.
Ez egy kihívás, amellyel strukturális szinten is szembe kell néznünk.
Egy jármű megtervezése soha nem teljes egészében egyetlen tervező munkája. A tervezési folyamat csapatmunka, és nagymértékben függ a különböző ötletek cseréjétől. A Porschénél szándékosan alakítottuk ki azt a kreatív teret, hogy a jövőbeli megközelítésekről és az egyes dizájnelemek variációiról gondolkodjunk úgy, hogy az teljesen elkülönüljön az egyes modelleken végzett munkától. Ez biztosítja, hogy a kreatív ötletek az egyes sorozatgyártású modellek tervezési folyamatától függetlenül formálódjanak, bár ezek az ötletek gyakran eljutnak a sorozatgyártású autókba. Egy másik fontos szempont, amit csinálunk, a csapat összetételéhez kapcsolódik. Nagyon tapasztalt tervezőket kombinálunk a fiatal „feltörekvőkkel” – és ez a dinamika általában igazán izgalmas ötleteket szül. Összességében körülbelül 200 tervező munkatársunk van.
Milyen hatással vannak az új műszaki alkatrészek a tervezési folyamatra?
Mauer: Az autókkal szemben támasztott műszaki követelmények mindig alapvetőek a tervezésben. Ez egy nagyon korai szakaszban kezdődik a csomagolással – a különböző alkatrészek elrendezésével a járműben. Ez a csomagolás az alaparányok szempontjából kritikus fontosságú – a klasszikus Porsche légyvonal nem akármilyen elrendezéssel kivitelezhető.
Az elektromos hajtáslánc új lehetőségeket nyit és új kihívások elé állít:
a masszív motorblokk hiánya lehetővé teszi az első motorháztető tipikus topográfiájának markánsabb értelmezését. Ugyanakkor az akkumulátor még mindig meglehetősen nagy, így sok helyet foglal, és megzavarhatja a jármű meghatározó szélesség-magasság arányát. És persze az aerodinamika nagy szerepet játszik az elektromos sportautó hatótávolságában. De ez nem teljesen ismeretlen helyzet számunkra. A hajtáslánc-technológián túl folyamatosan olyan kihívásokkal kell szembenéznünk, amelyek befolyásolják a tervezésünket. Példa erre a fokozott ütközési követelmények, vagy az egyes elemeket meghatározó előírások, mint például az első és a hátsó lámpák kialakítása.
Konkrétan az új, teljesen elektromos Macan kapcsán: mennyire fontos az elektromos hajtáslánc megjelenítése a tervezésben?
Mauer: Általában a Porsche úgy döntött, hogy nem különbözteti meg teljesen elektromos modelljeit a belsőégésű motoros sportautóitól.
A Porsche Porsche marad
– és még az elektromos Porsche is sportkocsi a szegmensében. Ebből a szempontból logikus, hogy nem adjuk fel jól bevált Porsche tervezési DNS-ünket. Anélkül, hogy túl sokat adnánk, az új Macan első ránézésre egyértelműen Porsche – és Macan. Azt mondanám, hogy alapvetően megőriztük azokat az arányokat, amelyek a Porsche számára a szegmens sportautóit jellemzik. A dizájn kívül és belül egyaránt kiélezett – az új modell még sportosabb és dinamikusabb hangulatot áraszt. A vezetési élmény pedig határozottan tükröződik a dizájnban.
( onBRANDS )