FIATALOK INNOVATÍV ÖTLETEI

Megmutatták, hogyan oldanának meg CSR problémákat.

Az Innovation Challenge versenyt az UniCredit Alapítvány és a Junior Achievement Magyarország közös programja hozta létre. 

A megmérettetésen összesen nyolc középiskolai csapat vett részt az ország egész területéről, akiknek a fenntarthatóság területén működő, társadalmilag felelős vállalkozási ötletükkel olyan kihívásokra kellett reagálniuk, mint például az éghajlatváltozás vagy a túlzott fogyasztás. A kihívás témáját a diákok a verseny előtti napon kapták meg, majd az arra kitaláltmegoldási javaslatokat másnap mutatták be  a szakmai zsűrinek.

Élelmiszer-szavatosság scanner, piezoelektronikus energia hasznosítása és alumíniumhulladékból iskolaszerek gyártása – ezek voltak a legjobb megoldások

Az Innováció Bajnoka kategória nyertese a piezoelektromossággal működő, tehát a mechanikai energiát közvetlenül elektromos energiává átalakítani képes energetikai rendszert fejlesztő „Piezo Kft.” lett (a budapesti Kodály Zoltán Általános Iskola és Gimnázium képzeletbeli cége), innovációs ötletük egy aszfalt alá beszerelhető fém panel, amely szenzorokkal képes a mozgási energiát (pl. autókét) újrahasznosítani. 

A legátfogóbb megoldást kínáló projekt díját a „FreshScan Technologies” kapta (egri Pásztorvölgyi Általános Iskola és Gimnázium), ötletük egy applikáció, melynek segítségével a felhasználók rendkívül könnyen követhetik nyomon az élelmiszerek lejárati dátumát. 

A legjobb kommunikáció kategóriában a „CANPEN” (a nyíregyházi SzC Széchenyi István Technikum és Kollégium ötlete) győzedelmeskedett, ők alumíniumhulladék újrahasznosításával állítanának elő iskolaszereket és más, a diákok számára fontos eszközöket, például strapabíró kulacsokat.

Igazi Társadalmi Vállalkozás különdíjat kapott a „Zöldfonal” (a szolnoki SzC Vásárhelyi Pál Két Tanítási Nyelvű Technikum) ötlete, mely PET-palackokból újrahasznosított fonalból gyártana takarókat és pulóvereket, amivel főként rászorulóknak segítene.

A kiemelt csapatok mellett generációkat összekötő fenntartható utazási iroda és kenderhulladék feldolgozásának továbbfejlesztése is szerepelt a vállalkozási ötletek között.

„Számunkra kulcsfontosságú, hogy minden lehetséges eszközzel támogassuk a tehetséges és innovatív fiatalok érvényesülését. Közülük kiemelten azokét, akik a családi hátterük alapján esetleg nem engedhetnék meg maguknak, hogy továbbtanuljanak” – hangsúlyozta Bolyán Róbert. 

„A versenyen mindenki egyenlő eséllyel indult, és megmutathatta, milyen ötletei vannak, és bebizonyíthatta, hogy azok a gyakorlatban is működhetnek – hiszen ezekből a fiatalokból lesznek a jövő üzletemberei, vagy munkavállalói. Nagyon nehéz dolgunk volt a nyertesek kiválasztása során, mert kiemelkedően kreatív és izgalmas vállalkozási ötleteket láthattunk. Szintén fontos, hogy a három legjobb csapat tagjai már plusz pontokkal indulhatnak a felvételin a Szegedi Tudományegyetemen.” – fogalmazott Gergely Orsolya. 

„Fontos, hogy a fiataloknak legyenek sikerélményeik a közös munka, a kreatív gondolkodás kapcsán, ez ugyanis komoly ösztönzés lehet számukra a továbbtanulásra és arra, hogy később is merjék megvalósítani ötleteiket.” – emelte ki dr. Gyurkó Szilvia.

A korai iskolaelhagyás megelőzése a cél

A verseny része az UniCredit Alapítvány tavaly tíz európai országban elindított hároméves programjának, a Re-Power Your Future-nek, amely 10-19 éves korosztályra fókuszál és amelyet Európa legnagyobb, a fiatalok támogatásával foglalkozó szervezete, a Junior Achievement Europe segít megvalósítani. A 6,5 millió euró keretösszegű program célja elsősorban az Európa következő generációjában rejlő potenciál fejlesztése, a korai iskolaelhagyás megelőzése és a tanuláshoz való hozzáférés kiterjesztése. Az átfogó oktatási program három szakaszban (“Inspire”, “Prepare”, “Succeed”) nyújt felkészítést a diákoknak, beleértve az UniCredit szakemberei által tartott workshopokat és mentorálást.

A Magyarországon 350 iskola 31 ezernél is több diákjának elérését célzó program arra irányul, hogy a diákokat újra bevonják az oktatásba és támogatást nyújtsanak terveik megvalósításához, valamint jövőképük megerősítéséhez.
( onBRANDS )