Milyen évet zártak, mit várnak 2024-től?
Janicsek Árpád, Apollo Tyres (Hungary) Sales Kft., Country Sales Manager
Azt gondolom, hogy amikor a válságok, nehézségek, problémák ilyen „tömött sorban” törnek elő, akkor érdemes több évet egyben vizsgálni. A 2023-as üzleti év önmagában sem volt könnyű, hiszen az infláció, a forint árfolyamának mozgása erősen befolyásolták a keresletet, és ehhez még hozzá kell vennünk a 2022-ről, sőt a 2021-ről áthúzódó hatásokat is; pl. logisztikai problémák, egyes alapanyagok hiánya, stb, amelyek együtt azt eredményezték, hogy az egész régióban eltérő mértékben ugyan, de visszaesett a gumiabroncs értékesítés volumene.
Ez Magyarország esetében mit jelentett számokban?
A fenti kedvezőtlen körülmények közel 30%-os visszaesést okoztak átlagosan, de természetesen a különböző szegmensek – a személy-, teher- és mezőgazdasági abroncsok – eltérő mértékben estek vissza. Ez a trend tavaly mennyiségileg bennünket is érintett, de nem a piaci átlaggal azonos mértékben, hanem kevésbé drasztikusan, így a piac zsugorodása mellett is növelni tudtuk piaci részesedésünket. 2024-től azt várjuk, hogy stabilizálódjon a piac, ne essen tovább. Erre azért van esély, mert a használt gépjárművek értékesítése növekedésnek indult, emellett az új autók flottás értékesítése is, ha csak minimálisan, de nő, és az infláció is kezelhető szintre esett vissza. Tehát összességében a 2024-es évre nem rosszak a kilátások.
Maradjunk még egy kérdés erejéig a külső, makrogazdasági hatásoknál. Miként befolyásolta a cég – illetve a magyarországi gyár – működését az infláció, a nyersanyagárak emelkedése?
A legnagyobb probléma talán nem is a nyersanyagárak emelkedése, hanem a forint árfolyamának változása. Ez mindenképpen begyűrűzik az árakba, ez ellen nem tudunk mit tenni. Az energiaár-emelkedés ellen viszont komoly erőfeszítéseket teszünk, annál is inkább, mert a gumigyártás nagyon energiaigényes folyamat. A gyár ezért is igyekszik minél több megújuló energiát használni, és természetesen az új abroncsok fejlesztésének egyik iránya a takarékosság, vagyis: az abroncs legyen tartós, biztonságos, készüljön környezetkímélő módon, és támogassa az autógyártók fogyasztáscsökkentésre tett erőfeszítéseit.
Mit gondol, merre halad az abroncsipar, melyek a legmarkánsabb trendek?
Az egész
autós világ az elektromobilitás lázában ég.
Az új elektromos autók teljesítménye, súlya, hatótávolságának kérdése a gumigyártókat is arra ösztönzi, hogy megfeleljenek ezeknek az igényeknek, így mára már több gyártó is bevezette a termékpalettára a maga E-abroncs gyártmányvonalait.
A másik trend az időjárás változása miatt bekövetkezett, a négyévszakos abroncsok iránti kereslet növekedése.
Ha megnézzük a statisztikákat, akkor azt látjuk, hogy amíg a piacon közel 30%-os csökkenést mérnek, addig a négyévszakos szegmens szinte semmit sem vesztett az értékesítési volumenből az elmúlt években. Ha összesítjük az előzőekben elmondottakat, akkor azt hiszem, nem nehéz kitalálni, hogy melyek a legmarkánsabb fejlesztési irányok: Elektromos autókra való abroncsok, négyévszakos abroncsok, és a gyártástechnológia fejlesztése annak érdekében, hogy minél fenntarthatóbb, gazdaságosabb és kevésbé környezetkárosító módon készüljenek az abroncsok.
Lesz-e fenntartható, „zöld” abroncs a közeljövőben?
Ez most pont nagyon aktuális, ugyanis az idei tavaszi szezonban kerül a magyar piacra az Apollo Vredestein új abroncsa, az Ultrac Pro, ami a fenntarthatóság jegyében készült. Az új Ultarc Pro az elődjéhez képest 13%-kal könnyebb, 12%-kal jobb a futásteljesítménye, sőt az új keverékgyártási rendszer jelentősen csökkentette a gumi gyártásának energiafelhasználását is. Tehát igen, már van „zöld” abroncsunk, a neve Ultrac Pro.
Gyártóként tartanak a feltörekvő kínai konkurenciától?
Kína az egész autóiparra nézve komoly kihívást jelent,
egyrészt beszállítóként, ami a hosszú és sokszor nagyon törékeny logisztikai szerkezet miatt okozhat gondokat, másrészt az egyre nagyobb számban beérkező késztermékek miatt. Persze, az európai piacra belépni nem könnyű, a hagyományosan itt jelenlevő márkák hosszú évtizedek alatt építették fel a vevői bizalmat, amit nem lehet mindig csak az árral megszerezni, és a kész gumiabroncsoknál is megvan az előbb említett hosszú és törékeny logisztikai szerkezet. A helyben gyártás még mindig előnyt jelent az európai gyártók számára.
Önök mennyire érzik, illetve értik a magyar piacot?
Cégünk több mint 30 éve van jelen Magyarországon, büszkék vagyunk arra, és egyben talán válságállóságunk alapja is, hogy számos, több évtizedes partnerkapcsolatra támaszkodva látjuk el a Vredestein és Apollo abroncsok disztribúcióját, most már magyarországi gyári háttérrel és a nemrégiben megnyitott győri logisztikai központunkkal kiegészítve. Mindez együtt hozzájárul ahhoz, hogy régi és új partnereinket úgy tudjuk kiszolgálni, hogy maradéktalanul elégedettek legyenek.
( onBRANDS -Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association – HTA)