AZ Y ÉS Z GENERÁCIÓ VÁLTOZÓ LAKÁSÉPÍTÉSI ÉS FELÚJÍTÁSI SZOKÁSAI

Hatékony elérésük, szokásaik változásának követése kihívás elé állítja az építőipari vállalatokat.

Az Y és Z generáció tagjainak fogyasztói szokásai és elvárásai sok mindenben eltérnek az előttük járó generációktól.

Kétségkívül a legerősebb trend a digitalizáció, amely az Y és Z generációt formálta. Ők a digitális bennszülöttek, akik beleszülettek az IT eszközök és az internet világába, ezért egyre inkább az online eszközöket és alkalmazásokat részesítik előnyben az építkezési és felújítási projektek tervezésénél és menedzselésénél is. Online tájékozódnak lakás- és házvásárlás, felújítás és építőanyag-vásárlás előtt.

Ők már egyre inkább az interneten keresnek szakembert, ott keresik fel és akár meg is bízzák, értékelik a munkájukat és ajánlják tovább, ha elégedettek. Magabiztosan alkalmazzák a különféle applikációkat és szoftvereket, akár kész látványterveket készítenek és alaposan felkészülnek a munkafolyamatokból.

„Erre a jelenségre a kereskedőknek, a kivitelezőknek és a szakembereknek is fel kell készülni. Már megtettük az első lépéseket, például közösségi média kommunikációs képzéseket, weboldal készítési támogatást nyújtunk a kereskedőknek és a szakembereknek” – mondta Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.

Hol laknak a digitális bennszülöttek?

Az Y és különösen a Z generáció tagjai jobban értékelik a munkahelyi rugalmasságot és a munka-magánélet egyensúlyát, mobilisabbak, mint az idősebb generációk, könnyebben és gyakrabban váltanak munkahelyet. Ugyanakkor nehezebben köteleződnek el hosszú távra, később alapítanak családot, ami kihat az otthonteremtési szokásaikra is. Megjelent a bérlői generáció, akik gyakrabban választják az albérletet a saját tulajdonú ingatlan vásárlása helyett, részben a lakások magas ára, a jövedelmek lassú növekedése és a mobilitás miatt.

Markovich Béla szerint ehhez az is hozzátartozik, hogy egyre későbbre tolódik a családalapítás és az otthonteremtés ideje, és addigra már több megtakarítással rendelkeznek a párok, mint akik fiatalabban alapítottak családot, ezért magasabb igényeket támasztanak a megvásárolni kívánt ingatlan szemben, ami az ingatlan elhelyezkedésén és a felhasznált anyagokon és technológiákon is megmutatkozhat. Ehhez pedig felkészültebb válaszok kellenek.

„Az ilyen építtetők nem ingatlant vesznek vagy újítanak fel, hanem az álmaikat valósítják meg. Már évek óta tervezgetik, hogy milyen lesz, amikor saját otthonuk lesz, ezért pontos elképzeléseik vannak. Ilyenkor van óriási jelentősége, hogy segítsünk a lehető legjobban megvalósítani ezeket az építési álmokat” – utalt a Mapei küldetésére Markovich Béla.

Fenntartható és környezettudatos alternatíva

Az Y, de különösen a Z generáció tagjaira jellemző a környezettudatosság, ami egyre gyakrabban megmutatkozik a vásárlási döntéseikben is. Az energiatakarékosság terén ez már egyértelműen érezhető trend. Alig képzelhető el egy családiház építés vagy felújítás energiatakarékossági beruházás, nyílászáró-csere és homlokzati hőszigetelés nélkül.

A fenntartható építési megoldások elterjedésében kiemelkedő szerepet játszanak a kivitelezők és a szakemberek. Ám az építtetők gyakran nincsenek tisztában azzal, hogy számos terméknek léteznek fenntartható alternatívái, mint például a kerámia- és kőburkolatok beépítéséhez használt Mapei Zero termékcsalád, amely termékek a teljes életciklusuk során keletkező szén-dioxid-kibocsátást száz százalékban kompenzálják. A kivitelezők döntő szerepet játszanak abban, hogy az építtetők tudatos döntéseket hozhassanak, és fenntarthatóbb építési megoldásokat válasszanak.

A változás elkerülhetetlen

Az Y és Z generációk jelentős piaci erőt képviselnek és ez ösztönzi az építőipar szereplőinek digitális fejlődését és környezettudatosságát. A Z generáció igényei különösen erőteljesen hatnak a szektorra, elősegítve a digitális átállást. Ma a digitalizáció versenyelőnyt jelent, ám a közeljövőben elengedhetetlenné válik. Ahogy ma már minden könyvelő számítógépet használ, hamarosan minden építőipari szakember számára is nélkülözhetetlenné válik a digitális megoldások alkalmazása.

„Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy ezen a területen segítséget nyújtsunk a szakembereknek” – zárta gondolatait Markovich Béla.
( onBRANDS )