A GYÓGYSZERT IGEN, DE A GYÓGYULÁST NEM A NETEN KERESSÜK

Az árnál fontosabb a saját tapasztalat és a gyógyszerész véleménye.

Egy korábban nem tapasztalt egészségügyi panasz esetén a betegek saját bevallásuk szerint leginkább a személyesen vagy telefonon keresztül, háziorvosuknál tájékozódnak a kezelési lehetőségekről, derül ki a GKID a Publicis Groupe Hungary megrendelésére, online vásárlók körében végzett kutatásából.

Bár a betegek egyre gyakrabban fordulnak online keresőmotorokhoz, mégis sokkal nagyobb arányban használják nem vényköteles készítmények vásárlására, mint önmaguk diagnosztizálására. A kutatás arra is rávilágít, hogy sok más termékhez hasonlóan, a hazai fogyasztók ebben a kategóriában is árérzékenyek, a patikát mégis inkább a lokáció, mintsem az árak vagy akciók miatt választják.

Közel négymillió főt számlál hazánkban az aktív online vásárlók köre, túlnyomó többségük, több mint 3,5 millió ember, érintett a recept nélkül kapható készítmények, gyógyszerek vásárlásában is. Az érintett célcsoport nagysága és a téma érzékenysége miatt döntött úgy az egyik legnagyobb hazai média és kreatív ügynökség, a Publicis Groupe Hungary, hogy több kutatás segítségével vizsgálja meg a vény nélkül kapható gyógyszerekhez kapcsolódó fogyasztói szokásokat.

Az árnál fontosabb a saját tapasztalat és a gyógyszerész véleménye

Az idén februárban, a GKID által több mint 5000 fő megkérdezésével készült kutatás szerint az ügyfelek vásárlási döntéseit átlagosan három fő szempont határozza meg: 54%-uk a korábbi tapasztalataikat helyezi előtérbe, 49%-uk a gyógyszerész ajánlását követi, míg 39%-uk a termék árát tekinti meghatározónak. 

Legtöbben saját maguknak vagy szűk családjuknak vásárolnak ilyen készítményeket, de nem csak vásárlásukat, hanem egészségügyi problémáik kezelését is megpróbálják a lehető legszűkebb körben tartani. A kutatásból az is kiderül, hogy a betegek 16%-a kérdezi meg családtagjait vagy barátait panaszával kapcsolatban, de az egyre divatosabb Google-diagnózist is csak kevesebb mint a betegek harmada választja eszközként. A háziorvos élvezi a legnagyobb bizalmat ebben a tekintetben, a betegek 40 százaléka először háziorvosával veszi fel a kapcsolatot probléma esetén.

Fontos, mégsem így választunk

A világ egyik legnagyobb piackutató panele, a GWI adatai alapján, amely 53 ország, 2,8 milliárd internethasználójának válaszait tartalmazza, az ár Magyarországon európai és régiós összehasonlításban is kiemelten fontos tényező, olyannyira, hogy a megkérdezettek közel fele szerint meghatározó a döntéshozatal során. Itthon ez a jelenség részben a magas infláció maradandó hatásainak tulajdonítható, így a gyógyszerárak érzékelhetően nagyobb befolyással bírnak a vásárlói döntésekre. Bár az árérzékenység a gyógyszerek terén magasabb, más kategóriákban a fogyasztók inkább csökkentették kiadásaikat, a gyógyszerek piaca viszont relatív stabil maradt. Viszont mégsem ez található az első helyen, mert az árnál fontosabb a gyógyszerész, háziorvos és szakorvos ajánlása (57%) és az online fellelhető információ (56%).  

A legtöbb vásárló, a válaszadók 93%-a, elsődleges beszerzési forrásnak a hagyományos patikákat tekinti. A gyógyszertár kiválasztásánál az egyik legkritikusabb szempont, hogy az könnyen elérhető legyen a lakó- vagy munkahelyükről, ezt 67 százalék tartja elsődlegesnek. Bár az ár bevallottan fontos szempont, a gyógyszervásárlók csak kis része, mindössze 10% választ gyógyszertárat az árak vagy akciók alapján.  A vásárlók közel fele csak szükség esetén vásárol recept nélkül kapható készítményeket, és azokból is csak annyit, amennyi biztosan kell. 

A keresésekből köszön vissza az influenzaszezon

A GKID kutatása szerint a gyógyszervásárlók több mint fele nem az online csatornákat részesíti előnyben, annak ellenére, hogy minden harmadik válaszadó már kipróbálta ezt a vásárlási módot. A fogyasztók 16 százeléka nyitott arra, hogy a korábban személyesen megvásárolt termékeket a jövőben online is beszerezze. Bár nem mindig elsőszámú választás, de a gyógyszerekről és a betegségekről is sok fogyasztó az internetről gyűjt információt, ezért a Publicis Groupe Hungary saját fejlesztésű, Intent Radar elnevezésű programjával is megvizsgálta a gyógyszerpiacot. A rendszer feltérképezte a Google keresések mögötti fogyasztói szándékokat és három gyakori témában vizsgálta azokat. Megfázás, fájdalom, aranyér. A közel egymillió keresés megmutatja például, hogy a koratavaszi időszak meghatározóbb keresési volument mutat, mint a kora őszi. Az információt keresők leggyakrabban az egyes készítményekre vonatkozó termékjellemzőkre és a különböző esetekben, például gyermekeknél vagy alkohol melletti alkalmazhatóságra kíváncsiak. Ezt mutatják a kategóriákon belüli legnépszerűbb kulcsszavak is, mint a köhögés, láz, allergia, torokfájás, görcs, fogfájás, derékfájás, aranyér, vérzés, végbélrepedés és csomó.
( onBRANDS )