2024-ES UTAZÁSOK FŐBB JELLEMZŐI

Növekvő utasforgalom és hosszabb tartózkodási idő.

A Mastercard Economics Institute legfrissebb globális jelentése szerint a turizmus ágazatot az utasforgalom és a költekezés rohamos növekedése jellemzi. A „Travel Trends 2024” című tanulmány részletesen mutatja be az idegenforgalomi piacot mozgató globális és európai trendeket.

Az ingadozó árfolyamok és nehéz gazdasági helyzet ellenére az utazás iránti vágy erősebb mint valaha. 2024-ben az idegenforgalom továbbra is virágzik: ezt jól mutatja, hogy a légiforgalom utolsó 10 legjövedelmezőbb napjából 9 idén volt. A világjárványt megelőző évekhez képest pedig az átlagos utazó két nappal tovább marad távol otthonától. A friss jelentés – mely olyan, magas minőségű, névtelenített adatokra támaszkodik, mint például a Mastercard Spending Pulse  – a következő megállapítások teszi az európai utazási trendekkel kapcsolatban:

A turizmus továbbra is virágzik az európai országokban, részben az amerikai látogatóknak köszönhetően. Az utazási szektor jelenleg az európai gazdaság egyik legellenállóbb ágazata. Még a járvány utáni infláció és magasabb kamatlábak sem vetik vissza a keresletet ezen a piacon. Az európai turisták 2023-ban összesen 2,91 milliárd éjszakát töltöttek vendégségben, 2019-ben ez a szám még csak 2,88 milliárd volt. Az amerikai turisták jelenléte is érezhetően nőtt: Spanyolországban 5%, Portugáliában 9%, az Egyesült Királyságban pedig 16% volt a tengeren túlról érkező látogatók aránya.

A legnépszerűbb európai úticélok. Az idei nyár (2024. június-augusztus) legkeresettebb célpontja egyértelműen München lesz, mivel a város júniusban egy jelentős nemzetközi sporteseménynek ad majd otthont. Ezt követi Tirana (Albánia), Nizza (Franciaország), Korfu (Görögország) és Isztambul (Törökország).   A legnagyobb növekedést a megfizethetőbb tengerparti célállomások, mint például Albánia, Horvátország és Törökország tapasztalják. Albánia turizmusa különösen erőteljesen növekszik: a helyi légi útvonalak száma 2019 óta megduplázódott, 2023-ban pedig már 17 millió turista érkezett az országba (2019-ben ez a szám 12 millió volt).

Luxus és gazdaságos úti célok. A 20 legdrágább nyári úticél több mint fele Olaszországban található. Olyan népszerű célpontok tartoznak ebbe a csoportba, mint Taormina, Rimini, valamint a Velencét övező népszerű tengerparti üdülővárosok: San Michele al Tagliamento, Jesolo, Caorle vagy Legnano. A francia Riviéra városai közül többen is bekerültek a legköltségesebb üdülőhelyek közé (Ramatuelle, Saint-Tropez és Cannes). A legmegfizethetőbb úti célok közé első sorban Kelet-Európa fővárosai (Budapest, Bukarest, Prága, Varsó) tartoznak, de a spanyol tengerpartok (Costa Brava, Costa Del Sol) eléréséhez sincs szükség túlzott költekezésre.

A holtszezon. Úgy tűnik az európai turisták egyre inkább hajlandóak a klasszikus nyári hónapok helyett az úgynevezett “holtszezonban” (május-június és szeptember-október) utazni. Az elmúlt tíz évben az ilyenkor eltöltött üdülések aránya 1.8 százalékponttal növekedett. Ennek valószínűleg az a magyarázata, hogy a népszerű nyári hónapok alatt a leglátogatottabb üdülőhelyek már képtelenek több pihenni vágyót befogadni. Jól látható, hogy a holtszezonban pont az ilyen mediterrán országok (Horvátország, Görögország, Portugália, Olaszország) teljesítenek egyre jobban. Ezek mellett az északi országokban is megfigyelhető egy kis változás ezen a téren. 

Hosszabb szabadság. 2023-ban az európai turisták átlagosan két nappal többet töltöttek nyaralással – ami magasabb, mint a globális, 1 napos átlag. Ezt a tendenciát a megfizethető úti célok elérhetősége és a melegebb éghajlat vezérelte. A jelentés szerint minden 6 Celsius-fokos hőmérséklet emelkedéssel 1 nappal növekszik a turisták várható tartózkodási ideje is. 

Élménygazdaság: Az európai fogyasztók egyre szívesebben költenek maradandó élményekre tárgyi javak helyett. A SpendingPulse Destinations jelentés szerint az utazási kiadások 12%-át ma már az ilyen élmények teszik ki. Az angol turisták például a pénzük 16%-át költik el az éjszakai életben, pedig a globális átlag csak 10%. Ez talán nem is annyira meglepő, hiszen az olyan európai városok, mint London, Párizs, Barcelona, Dublin, Amszterdam, Lisszabon, Róma és Koppenhága rendelkeznek a nyári éjszakai élet legpezsgőbb színterével10.

„Az európai turizmus népszerűsége továbbra is töretlen, amit az amerikai turisták növekvő özöne csak még inkább megerősít. Őket pedig leginkább az olyan népszerű úti célok vonzzák, mint Spanyolország, Portugália és az Egyesült Királyság” – mondta Natalia Lechmanova, a Mastercard Economics Institute európai vezető közgazdásza.

„Megfigyeléseink azt tükrözik, hogy az európai utazók a kevésbé forgalmas május-júniusi és szeptember-októberi hónapokat választják, és elkerülik a zsúfolt nyári csúcsidőszakot. Az európai élménygazdaság pedig minden bizonnyal tovább fog erősödni, mivel a turisták egyértelműen hajlanak arra, hogy a magával ragadó élményeket helyezzék előtérbe.” – tette hozzá Natalia Lechmanova.

Teljes körű támogatás az utazóknak és az idegenforgalomnak

A Mastercard számos olyan szolgáltatással segíti a globális turisztikai ágazatot, mint például a piackutatások és adatelemzések elkészítése, vagy a vendéglátási stratégiák kidolgozása, melyek segítségével a piac szereplői még hatékonyabban helyt állhatnak ebben a rohamosan fejlődő ágazatban.
( onBRANDS )