CALL TO ACTION

Hamarosan indul a társadalmi célú aktivitások és reklámkampányok seregszemléje az MRSZ vezényletével.

A CALL TO ACTION (CTA) projekt célja, hogy több aktivitáson keresztül (pl. felmérés, pályázat,) bemutassa a legjobb TCR gyakorlatokat és ezáltal a reklámok társadalom egészére gyakorolt jótékony hatását demonstrálja.

Az év első felében lebonyolított kutatás megerősítette, hogy a reklámszakma támogatja és szívesen aktívan részt vesz a Magyar Reklámszövetség vezetésével egy olyan sokrétű projektben, amely

a társadalmi célú reklám aktivitások mennyiségi és minőségi előre mozdításában játszik főszerepet.

Október 1-jétől november 7-ig nevezhetők megvalósult TCR kampányok, míg a magánszemélyek (szakemberek, tanulók) vagy civilek a fogyatékossággal élők integrációja témában pályázhatnak az MRSZ és a Sharity Impact CTA pályázatán.

Az első fázisban a Magyar Reklámszövetség és a Sharity Impact a társadalmi célú ügyek publikálásának fontosságát, mértékét és hatását a Scores Group kutatóintézet segítségével egy, a legnagyobb hirdetők reklámszakmai vezetői és az ügynökségek, médiavállalatok döntéshozói körében 2024 év első felében lebonyolított felmérés keretében vizsgálta meg.

A kutatás legfontosabb eredményei és megállapításai

Szinte mindegyik cég (a válaszadó vállalatok 94%-a) végzett társadalmi célú aktivitást az elmúlt 5 év során. A társadalmi célú hirdetések terén a cégek a legnagyobb arányban a környezetvédelemre, fenntarthatóságra, ártalomcsökkentésre fókuszálnak (58%). Ezeket követi az egyenlőség, sokszínűség, elfogadás / társadalmi befogadás és hátrányos helyzetű, kirekesztett társadalmi csoportok felemelése, támogatása (36-36%), a családvédelem, gyermekvédelem (33%).

A gazdasági válság ellenére sem torpantak meg jelentősen az elmúlt években a TCR reklámok,

amelyekre zömében a lokális kezdeményezés és a fogyasztók jelentős bevonása volt jellemző. A megvalósított közösségeket és fontos közös ügyeket támogató aktivitások közel ¾-e hazai kezdeményezésű volt. A cégek több mint fele (53%) jellemzően bevonja az ügyfeleket, fogyasztókat is társadalmi tevékenységeibe.

Hantosi Bálint a felmérést lebonyolító Scores Group kutatóintézet vezetője kiemelte a legfontosabb következtetéseket: „Bár a válaszadók többsége (59%) szerint az elmúlt évek gazdasági válsága nem hatott negatívan a vállalatok társadalmi célú törekvéseire, de a kisebb méretű, zömében hazai tulajdonú cégeknél azért láthatóan visszaesett ennek a tevékenységnek a mértéke és a felmérésben résztvevő cégek egytizedének társadalmi szerepvállalási tevékenységét nagyon negatívan befolyásolta vagy szinte törölte a polikrízis. Megoszlanak a vélemények a TCR reklámok színvonalának változásáról is. A cégek 36%-a szerint az elmúlt 3-5 évben romlott a TCR reklámoknak, illetve a gazdasági reklámokban megjelenő társadalmi célú üzeneteknek a színvonala Magyarországon. Tehát vannak hiányosságok, van mit tennie a szakmának.”

A válaszadók több mint háromnegyede tartja fontosnak társadalmi célú hirdetések megjelenítését a médiában

és jó hír, hogy többségük (83%) stratégiailag kezeli a társadalmi célú üzenetek eljuttatását. A cégük társadalmi szerepvállalásával és TCR tevékenységével elégedetlen válaszadók (17%) ennek okát elsősorban a kapacitás hiányában látják (58%), ezt követi az anyagi források (42%), illetve a határozott szándék deficitje (30%). A végzett aktivitást jellemzően belső és külső kommunikációs céllal is felhasználták a cégek (62%), e válaszok aránya a hirdetők körében a legmagasabb (74%) és a médiatulajdonosok körében a legalacsonyabb (43%). A cégek 70%-a tervezi a következő 1-2 évben társadalmi célú aktivitás megvalósítását, vagy valamely aktivitáshoz való csatlakozását, 14% a következő 3-5 évben.

Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség alelnöke, a CALL TO ACTION projekt kezdeményezője és vezetője összegezte: „Örömmel összegeztük, hogy a legtöbb vállalat stratégiai szinten kezeli a társadalmi felelősségvállalást, amely nagyban hozzájárul a vállalati- és fogyasztói márkák értékeihez is. A kutatás szerint a válaszadó cégek háromnegyede nyitott a reklámszakma összefogásában valamely fontos társadalmi ügy kommunikációs támogatására. A reklámszakmai szintű összefogásban mind a szolgáltatói szektor, a médiatulajdonosok és hirdetők is részt kívánnak venni. A kitöltők döntő többsége, több mint 90%-a szerint a Magyar Reklámszövetség sokat tehet a társadalmi célú reklám aktivitások mennyiségi és minőségi előre mozdításában.”

A hamarosan induló CALL TO ACTION pályázatok célja, hogy felhívja a figyelmet a társadalmi szerepvállalás fontosságára, a jó példák bemutatásával motiváljon másokat (vállalatokat, magánszemélyeket) ilyen irányú tevékenységre és tovább növelje a reklám jótékony hatásának elfogadását. A pályázatokra kizárólag társadalmilag pozitív hatású, politikamentes, nem kirekesztő reklámok, kampányok nevezhetők. A pályázatok nevezési feltételei a CTA microsite-on érhetők el, ugyanitt lehet benyújtani a nevezéseket.

Márkák társadalmi szerepvállalásának seregszemléje

A Reklámszövetség és a Sharity Impact elindítja az egyes márkák/vállalatok/ügynökségek társadalmi szerepvállalásának és annak kommunikációjának megmérettetését. A benyújtott versenyanyag tárgyát olyan 2022. január 1. – 2024. október 1. között megvalósult társadalmi aktivitás, vagy publikált TCR reklámkampány képezheti, amely egy, vagy több médiafelületen megjelent, és témájában valamilyen társadalmilag releváns programmal, aktivitással vagy problémával, üggyel foglalkozik; arra hívja fel a figyelmet, vagy arra próbál megoldást adni. Egy nevezési díj megfizetésével egy vállalat maximum 3 nevezést nyújthat be.

A beérkezett pályaművekből a zsűri kiválasztja a legjobb 10-10 aktivitást és reklámkampányt, amely vállalatok elnyerik a „CALL TO ACTION Példaértékű Vállalat” címet TCR aktivitás vagy TCR reklámkampánykategóriában.

A vállalati, ügynökségi szektor kampányainak nevezési díját a grémium a civil szervezetek pályázatának lebonyolítására, a nyertes pályamű megvalósítására, illetve civil szervezetek támogatására fordítja.

A CALL TO ACTION pályázat témája: fogyatékossággal élők integrációja

Urbán Zsolt, a zsűri elnöke kiemelte, hogy „a pályázat végső témája, – a fogyatékkal élők integrációja, – a zsűri és az MRSZ ügyvezetése körében lett megszavazva a kutatás eredményeinek tükrében. A kiválasztott ügy fontosságát alátámasztja, hogy az Európai Unióban körülbelül 100 millió embernek van valamilyen fogyatékossága. A fogyatékos személyeknek csak a fele rendelkezik munkahellyel – ezzel szemben a fogyatékossággal nem rendelkezők háromnegyedének van munkája. A fogyatékos személyek 28,4%-a van kitéve a szegénység és a társadalmi kirekesztés kockázatának – ez a kockázat a fogyatékossággal nem rendelkezőknek a 17,8%-át fenyegeti. Magyarországon is többszázezer az érintett, de csaknem 1 millióan közeli hozzátartozóként, ismerősként érintettek a problémában. Hazánkban csak minden második megváltozott munkaképességű, fogyatékossággal élő embernek van munkája, így a vállalatok, intézmények és civil szervezetek oldalán még lenne teendő a szemléletformálásban, programok indításában és a jópéldák megosztásában.”

A szervezők a pályázattal a releváns társadalmi problémákat szeretnék láthatóvá tenni a lakosság számára. A 2024-es pályázatra magánszemélyek (szakemberek, tanulók) vagy civilek olyan Magyarországon releváns, egyedi és erőteljes pályázati anyagokat nyújthatnak be rövid prezentáció formájában október 1 és november 7 között, amelyek a fogyatékossággal élők integrációját segítik elő, felhívva a figyelmet erre a releváns társadalmi problémára és annak megoldására. A pályázatok díjmentesen nyújthatók be a CTA weboldalon keresztül. A benyújtott pályázati anyagokból a zsűri által kiválasztott 10-12 legjobb értékelést kapott pályázat kerül short list-re, amelyekből a közönség Sharity Impact mobilapplikáción keresztül választja ki a nyerteseket. A CALL TO ACTION pályázat legjobbjai CTA projekt arany, ezüst és bronz díjban részesülnek. A nyertes alkotó pályaművét a szervezők megvalósítják és az alkotót mentorprogramban részesítik.

„A megvalósításon és reklámlehetőségen kívül a nyertes pályázó meghatározott összegű Sharity Impact ösztöndíjban és Sharity Mentorprogramban is részesül. Utóbbi célja, hogy a pályázó, a társadalmi ügyekkel kapcsolatos tudását és ismereteit tovább mélyítse, ezáltal pedig még hatékonyabban tudja képviselni az általa jelentősnek ítélt társadalmi ügyeket.” – hangoztatta Dr. Bársony Farkas, a Sharity Mobile Application Zrt. vezérigazgatója és társalapítója.

A CALL TO ACTION pályázat grémiumát a szakmában elismert, hiteles szakértők alkotják, akik támogatást nyújtanak a márkák számára kiírt pályázatok előkészítésében, lebonyolításában és szakmai zsűrizésében.

Baráth Péter / RTL
Bánhegyi Zsófia / Szerencsejáték Zrt.
Blaskó Nikolett / MAKSZ, ACG
Bársony Farkas / Sharity
Gulyás János / MRSZ, Wavemaker
Hivatal Péter / MRSZ
Kovács András Péter / Yettel
Kőszegi András / márkatanácsadó, onBRANDS, SkillX
Mérő Ádám / MRSZ, Coca-Cola
Nagy Bálint / IBS
Pőcze Balázs / MRSZ, Mito
Urbán Zsolt / MRSZ, People Group
( onBRANDS )