A digitálisan affinis internetezők közel kétharmada (63%) továbbra is célzottan keresi az akciós ajánlatokat ebben az időszakban. Bár a vásárlási szokások átalakulnak, a kereskedők hosszabb, akár egész hónapra kiterjedő leárazásokkal igyekeznek megtartani a vásárlók érdeklődését.
A PwC Magyarország (ex-GKID) által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült, második éve elvégzett kutatás rávilágít, hogy
a vásárlók már nem annyira egy adott napra, mintsem egy hosszabb időszakra készülnek.
Tavaly mindössze 11% mondta, hogy Black Friday alkalmával vásárolt, és idén is hasonló arányra lehet számítani.
“A Black Friday már nem csupán egy napos esemény, hanem egy hosszan elnyúló kampányidőszak, amelyre a fogyasztók másképp készülnek, mint korábban. Bár a vásárlási kedv még mindig erős az akciókkal teletűzdelt időszakban, a fogyasztói tudatosság növekedése és az elnyújtott promóció azt mutatja, hogy az impulzusvásárlások helyett inkább a tervezett vásárlások dominálnak” – mondta Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officer-e.
A Black Friday vonzerejének csökkenését mutatja az is, hogy a vásárlók a tavalyi promóciókkal szemben nem mutattak különösebb elégedettséget: az üzleteket 3,55-re, a termékek és szolgáltatások minőségét 3,69-re, míg a kiszállító futárcégeket 3,70-re értékelték egy 1-5-ös skálán. Emellett a célcsoport kétharmada (68%) úgy nyilatkozott, hogy a Black Friday nem befolyásolja vásárlási szokásait.
Az anyagi nehézségek tovább rontják az összképet
A vásárlók távolmaradásának egyik fő oka az érdektelenség, amit a válaszadók több mint fele (53%) említett. Ugyanakkor minden negyedik válaszadó (26%) anyagi nehézségeket hozott fel indokként, ami még az akciós árak mellett is visszatartotta őket a vásárlástól.
Érdekes fejlemény, hogy míg korábban a Black Friday során sokan impulzívan vásároltak, idén a kutatásban válaszadók háromnegyede jelentette ki, hogy nem tervez váratlan költéseket. A vásárlást tervezők többsége (60%)
olyan termékeket vesz, amelyeket amúgy is megvásárolna.
Külön kiemelendő, hogy a válaszadók 42%-a kifejezetten erre az időszakra időzíti karácsonyi ajándékainak beszerzését, így a kereskedők közötti
verseny már nem az extra vásárlásokért folyik, hanem azért, hogy magukhoz vonzzák a tervezett vásárlások bevételeit.
“A Black Friday hőskorában, a COVID előtt, voltak nagyobb e-kereskedők, akik egy nap alatt akár 10 milliárd forint fölötti forgalmat értek el. Mára azonban a piac kiegyensúlyozottabbá vált: a kedvezmények és a költések időben eloszlanak, a vásárlók pedig sokkal tudatosabbak lettek. Már nem impulzívan vásárolnak, hanem az egyébként is betervezett költéseikhez keresik a legjobb ajánlatokat” – mondta Madar Norbert, a PwC Magyarország Digital Commerce csapatának vezető menedzsere.
Még mindig az ár a döntő az online vásárolt műszaki cikkeknél
A kutatás azt mutatja, hogy a külföldi weboldalakról – például a Temuról vagy az Aliexpressről – történő vásárlás egyre népszerűbb. A válaszadók 28%-a jelezte, hogy valószínűleg vásárolni fog ilyen platformokon, elsősorban az alacsony árak (65%), a korábbi jó tapasztalatok (34%) és a széles választék (33%) miatt, amelyekre ezek a globális szolgáltatók építhetnek.
Az online vásárlás továbbra is dominál a Black Friday idején: a vásárlók 44%-a kizárólag online fog akciókat keresni, míg 34%-uk az online és a hagyományos boltok ajánlatait is figyeli majd. Magyarországon mindössze 8% keres kifejezetten hagyományos bolti akciókat Black Friday alkalmával.
A legkeresettebb termékek között továbbra is a műszaki cikkek szerepelnek: a vásárlást tervezők 48%-a okostelefont, tabletet vagy okosórát szándékozik vásárolni, átlagosan 90 ezer forintos értékben. A szórakoztatóelektronikai eszközöket keresők aránya 32%, és ebben a kategóriában a vásárlók átlagosan 235 ezer forintot költenek majd. A háztartási kis- és nagygépekre 62%-uk tervez költeni, különösen kávéfőzők, mosogatógépek és állóporszívók iránt mutatkozik fokozott kereslet.
A Black Friday gazdasági hatása: továbbra is jelentős költések várhatók
A kutatás szerint a Black Friday vásárlók átlagosan 195 ezer forint elköltését tervezik. Ez a digitálisan affinis, 4,2 millió fős csoport esetében összesen közel 95 milliárd forintnyi tervezett költést jelent. Amennyiben figyelembe vesszük a nem tervezett vásárlásokat és a digitálisan kevésbé aktív réteg vásárlásait is, az idei Black Friday forgalma akár 150-160 milliárd forintra is rúghat.
( onBRANDS )