HASZNÁLT AUTÓK MEGBÍZHATÓSÁGÁNAK MÁRKARANGSORA

A Consumer Reports idei tanulmányában az első 5 helyen kizárólag japán márka szerepel.

A rangos Consumer Reports 26 autómárkát górcső alá vevő, használt autókra vonatkozó megbízhatósági márkarangsora – amely az 5-10 éves modellek megbízhatóságára összpontosít, több, mint 150.000 vizsgált jármű adatai alapján – világossá teszi, hogy a vásárlók csökkenthetik az autóval kapcsolatos problémák kockázatát, ha egyes márkákra koncentrálnak másokkal szemben.

A 26 márka közül a Lexus és a Toyota vezeti a listát, fölényes előnnyel az őket a harmadik követő (egyébiránt ugyancsak japán) márkával szemben.

A Toyota, és a vállalat prémium márkája a Lexus hosszú évek óta rendre a világszerte publikált megbízhatósági statisztikák élén végeznek, a változatosságot általában csupán az jelenti, hogy épp melyikük áll az első, és melyikük a második helyen. Nincs ez másként a rangos Consumer Reports esetében sem, ahol a két környezetbarát, az elektrifikáció terén élenjáró márka rendre remekül szerepel. A japán autógyártók minőség iránti elkötelezettségét egyébiránt jól aláhúzza a tény, hogy a Consumer Reports idei tanulmányában az első 5 helyen kizárólag japán márka szerepel.

„Az olyan márkák, mint a Lexus és a Toyota modelljeik fejlesztése során az evolúciós fejlődés elvét követik , inkább fokozatosan és folyamatosan, generációról generációra még tovább javítják a teljes termékcsaládot, mintsem hogy egyszerre sok teljesen új, tömegméretekben még nem tesztelt rendszert vezessenek be. Adataink az idők során következetesen azt mutatják, hogy ennek a két márkának az autói megbízhatóak újkorukban, és megbízhatóak maradnak később is, ahogy öregednek.” – mutat rá Steven Elek, a Consumer Reports vezető autóipari adatelemzője.

„Ezért érdemes használt autó vásárlásakor ellenőrizni az egyes modellévek megbízhatósági értékeléseit. A nem megfelelően körültekintő egyszerű feltételezéseken alapuló autóvásárlás költségesnek és kellemetlennek bizonyulhat”. – hívja fel a figyelmet Elek.

Elek természetesen arra is emlékeztet, hogy azt is fontos észben tartani, hogy használt autó vásárlásakor az egyes példányok megbízhatósága eltérhet a márka átlagától. Minden egyes autó, amelyet az ügyfél fontolóra vehet, egyedi, saját használati és szerviztörténettel rendelkezik.

Használt autók megbízhatóságának márkarangsora

A márkák rangsorolása a Consumer Reports-on regisztrált tagok által a jelenleg tulajdonukban lévő 5-10 éves járművekkel kapcsolatban jelentett problémák alapján történt. A tanulmány az átlagos márkamegbízhatóság mellett lehetővé teszi az egy modellek közötti böngészést is. Elek szerint nem meglepő, hogy

a használtautók márkánkénti megbízhatósági eredményei gyakran eltérnek az Consumer Reports új autókra vonatkozó megbízhatósági előrejelzéseitől:

az új autók esetében elemzést ugyanis a szervezet a legutóbbi 3 év megbízhatóságára alapozza (szemben a használtautókra vonatkozó tanulmányban vizsgált 5-10 éves autókkal), valamint a márka történetére és olyan más tényezőkre, mint például hogy egy márka ugyanazokat a bevált alkatrészeket használja-e több autóban.

A használt modellek elemzésében szereplő autók gyakran egy korábbi generációból származnak, ami azt jelenti, hogy nem feltétlenül hasonlítanak a jelenlegi új modellekre, vagy nem ugyanazok az alkatrészek. Ráadásul az autógyártók portfóliója idővel jelentősen változhat, különösen az elmúlt évtizedben, amikor sok vállalat kivonult a szedán és ferdehátú szegmensekből az SUV-k és haszonjármű javára.

Egyes (prémium) márkák különböző helyezéseket érnek el az új és a használt megbízhatósági rangsorban, jellemzően sokkal rosszabb megbízhatósági statisztikákat produkálva a használt kategóriában.

Akad persze olyan (prémium) márka is, ahol éppen fordított a helyzet: a használt (régebbi) autók esetében jobbak a statisztikák, míg az új modell esetében drasztikus visszaesés látható a megbízhatóság tekintetében.

„Néhány márka azonban mind az új, mind a használt autók esetében következetes helyet foglal el a listán: a Lexus és a Toyota a használtautó-besorolásukhoz hasonlóan az új autók között is az első két helyen áll. Vannak azonban olyan márkák, amelyen mind a használtautó-, mind az újautó-rangsorban alacsony pozíciót foglal el, és olyanok is, amelyek jelentős eltérést mutatnak a listák között, ami aláhúzza annak fontosságát, hogy a legfrissebb adatokat modellszintig érdemes leellenőrizni, hogy biztos lehessen benne, hogy megalapozott döntést hoz vásárláskor.” – hangsúlyozza a Consumer Reports tanulmánya.

Hogyan kalkulálják a megbízhatósági pontszámot?

A Consumer Reports minden évben megkérdezi tagjait a járműveikkel kapcsolatos előző egy évben felmerült problémákról. Ebben az elemzésben a 2015 és 2020 közötti modellévek autóin jelentett problémákra összpontosítottak, a több mint 150.000 járműből álló felmérési mintából.

Megvizsgálnak 20 lehetséges problémakört, a kisebb kellemetlenségektől – mint például a nyikorgó fékek és a sérült belső kárpitok – a nagyobb problémákig, mint például a garancián kívüli motorokkal, sebességváltókkal, elektromos járművek akkumulátoraival és az elektromos járművek töltésével kapcsolatos, potenciálisan költséges problémák. A problémákat komolyságuk szerint súlyozzák, hogy kiszámítsák az általános megbízhatósági pontszámot.

A használt autók márkánkénti megbízhatósági pontszámának kiszámításához a hat modellév általános megbízhatósági értékeléseit átlagolják. Ezek az értékelések a tulajdonosok által bejelentett problémákon alapulnak. Minden márka minden vizsgált modellje esetében esetében legalább öt évnyi adatra van szükség ahhoz, hogy bekerülhessen a tanulmányba. A megbízhatóság kiszámításához egy autó problémáinak számát az adott modellévben gyártott autók átlagos problémáinak számához hasonlítják. Az újabb autók esetében a megbízhatósági különbségek általában csekélyek, mivel az átlagos problémaszám az olyan újabb modellévek esetében, mint a 2025-ös, nagyon alacsony. Idővel azonban problémák alakulhatnak ki, ami sokkal jelentősebb eltérést eredményez az azonos modellévhez tartozó járművek között.

„Ha ezt a hosszabb távú szemléletet vesszük, és 5-10 év alatt vizsgáljuk a megbízhatóságot, világos képet kapunk arról, hogy mire számíthatnak a használtautó-vásárlók.” – avat be Steven Elek.
( onBRANDS )