
Apple reklám. Hozom ezt a reklámot több okból is:
– Csodálatosan bemutatja, hogy milyen hatással van a zene az emberre. Rám legalábbis nagy erővel hatott. Ha betalál akkor elindulnak a gondolatok, megbokrosodik a kreativitás, más színben látjuk a napot, a helyzetet. Ha pl. nagyon fel…sztam magam akkor egy durva Squarepusher mindig vissza tud hozni a normalitásba. Mondom ezt azért, mert talán nem hallgatunk eleget zenét, illetve nem feltétlenül hallgatunk jól zenét. Szerintem fontos, hogy meglegyen a rátalálás revelációja, ami nem jön, ha mindig a kedvenceinket vagy ugyanazt a zsánert hallgatjuk. Ezért hozom a fura zenéket, hogy start something new.
– Csodálatosan megépíti az érzést, ami egy zene elindít (lásd fent). Nem bemutatja (portray), hanem felkelti, megindítja. Szerintem ez a fajta a reklámozás nagyon hiányzik a magyar reklámpiacról. Itt mindent elmagyarázunk, leírunk, szuper didaktikusak vagyunk.
– Ez nem image, hanem termék kampány. Itt nagyon okosan beszélnek a feature-ökről, megint csak nem szájbarágósan. A byronsharpi elvek alapján (az embereket nem érdeklik a márkák) is jól működik a spot: úgy viszi be az üzenet-gyomrost, hogy fel sem tűnik.
– Esztétikailag is top patent.
A reklámjaink esztétikája is megérne egy nagyon hosszú beszélgetés és gondolkodást.
Itt a helyi marketing szakma nemzetközi központosítási szorításában meglevő kisebb-nagyobb mozgásterét a legjobban lehetne kihasználni. Ez nem stratégia, nem sales, hanem ízlés. Az art direkció az évek alatt elolvadt a film fetisizmus budget és gyártói kapacitások mindent felőrlő malmában. A kultúra művészeti ágával való csatlakozás itt a legegyszerűbb.
( A szerző: Szabó Béla, BrandComms Director @ Telekom HU – MBA, Strategic Thinking )