
Három évvel a 2022-es Spa-Francorchamps-i 24 órás versenyen történt bemutatkozása után a Ferrari a GT-versenynaptár legfontosabb eseményét választotta, hogy leleplezze a vadonatúj 296 GT3 Evo modellt.
Az autó a 296 LMGT3 (amely a 2024-es szezontól indul az FIA WEC-ben) és a 296 GT3 során szerzett tapasztalatokra épít. Utóbbi bemutatkozása óta öt bajnoki címet nyert – köztük az GT World Challenge Endurance Cup Pro kategória egyéni és csapatbajnoki címeit –, valamint győzelmeket aratott a Nürburgringi és a Daytona-i 24 órás versenyeken. Az eddigi statisztika: 343 verseny, 140 győzelem, 405 dobogós helyezés és 56 pole pozíció.
A versenytapasztalat és az ügyfelektől érkezett visszajelzések alapján fejlesztették ki a 296 GT3 Evo-t, célzott és konkrét intézkedések eredményeként, melyek célja, hogy minden körülmények között még versenyképesebb autó szülessen. A fejlesztések során megőrizték a „modularitás” koncepcióját is, amely a 296 GT3-t különösen a karbantarthatóság és a gyors beállítások szempontjából tette etalonná.
Minden további infó csak az autók szerelmeseinek!
Motor és váltó
A 296 GT3 Evo V6-os belső égésű motorja változatlan maradt: megtartotta a 120°-os V-elrendezést, a turbófeltöltők a „V” belsejében kaptak helyet, ami a tömeg és a méret csökkentése révén kiemelkedő teljesítményt biztosít. Ez a motor kezdettől fogva elismert volt nyomatéka, teljesítményleadása és megbízhatósága miatt.
A Ferrari versenyautóiban központi szerepet betöltő motor továbbra is előrébb és alacsonyabban helyezkedik el, mint az utcai változatban – akárcsak a 296 GT3 esetében –, ami csökkenti a súlypontot és növeli a torziós merevséget. A motor 2 fokos döntésével nagyobb helyet biztosítottak a hátsó diffúzornak.
A váltó terén a 296 GT3 Evo új fogaskerék-áttételt kapott, amelyet az elmúlt két év versenyadatai alapján optimalizáltak a nyomatékátadás javítására alacsony és magas fordulatszámon egyaránt.
Aerodinamika
A 296 GT3 Evo a 296 GT3 továbbfejlesztett változata, amely már eddig is ötvözte a szélsőséges aerodinamikai teljesítményt a pályán való egyszerű terheléskezeléssel. A Ferrari mérnökeinek célja az volt, hogy az autó minden versenyszituációban kiszámíthatóbb és stabilabb reakciókat adjon, miközben megőrizze a 296 GT3 már így is maximálisnak számító leszorítóerejét és hatékonyságát.
A fejlesztések a következőkre irányultak: az első leszorítóerő stabilitása a szélárnyékban, valamint az aerodinamikai érzékenység csökkentése, vagyis a terhelésingadozások minimalizálása.
Szinte a teljes karosszéria módosult: az első splitter és padlólemez profiljai, a turbulenciagenerátorok és a légterelő elemek is optimalizálásra kerültek. A hátsó diffúzort is jelentősen átdolgozták: a bővülési zónák és a csatornák számának módosítása új szintre emelte a hatékonyságot. A harmadik nagy fejlesztési terület az első kerékjárati nyílások voltak, amelyeket úgy hangoltak, hogy tiszta levegőt biztosítsanak a hátsó légbeömlőknek – akár nyílt pályán, akár más autó szélárnyékában haladva.
A Ferrari kombinált szélcsatornás és CFD (számítógépes áramlásszimuláció) módszert alkalmazott, melyet továbbfejlesztettek a zavart légáramlások pontosabb modellezésére és sok geometriai variáció gyors tesztelésére. A fejlesztési csomag teljesítményét pályán is validálták – mind kvalifikációs körökben, mind forgalomban, más autók között. Az eredmény: stabil aerodinamikai teljesítmény még „zavaros levegőben” is, amely különösen fontos a hosszú távú versenyeken, hozzájárulva a versenyképességhez és a precíz irányíthatósághoz.
Megjelenés és funkcionalitás
Külsőleg is megkülönböztethető az Evo: a motorháztető két új légbeömlőt kapott a fékek és az utastér jobb hűtése érdekében. A hátsó szárny is átalakult: a tartószerkezetet és az oldalpaneleket is újratervezték, a szárny most már gyorsbeállító mechanizmussal rendelkezik – ezt először a LMGT3-ban alkalmazták –, amellyel egy egyszerű csavar segítségével módosítható a szög, tovább javítva a 296 GT3-ra jellemző pályateljesítményt.
Fluiddinamika
A fejlesztés az autó belső légáramlását is érintette, különösen az első fékek hűtését. A lökhárítóból a féktárcsákhoz vezető csatornák optimalizálásával és a motorháztetőn elhelyezett két új dinamikus légbeömlő segítségével a levegőáramlás több mint 20%-kal nőtt a 296 GT3-hoz képest. A kormányszervó is jobb hűtést kapott két új Naca-beömlő révén, amelyek az alvázon helyezkednek el.
LMGT3-tapasztalat
A hátsó kerékjárati ív kialakítása az LMGT3-ból származik, ahol a függőlegesebb ívformák lehetővé teszik, hogy különféle gumitípusokat fogadjon az autó – elengedhetetlen ez a GT-bajnokságok változatos beszállítói közt. A visszapillantó tükröket is továbbfejlesztették: az új elhelyezés, a szögek megváltoztatása és a vibráció vizsgálata alapján sikerült a láthatóságot is növelni.
Járműdinamika
Az első és hátsó futómű-geometria is változott: a cél az alkatrészek terhelésének csökkentése és a megbízhatóság növelése volt. Ugyanakkor az új kialakítás harmonikusabb dinamikus viselkedést biztosít az első és hátsó tengely között, valamint könnyíti a beállítási munkát a boxban.
Utastér
A 296 GT3 pilótafülkéjének fejlesztése során a legfőbb szempontok az intuitivitás, a jó kilátás és a hozzáférhetőség voltak – természetesen a biztonság és a kényelem mellett. A 296 GT3 Evo megtartja ezeket az alapokat, viszont az utastér klímarendszerét jelentősen továbbfejlesztették egy plusz ventilátor beépítésével.
Bemutatkozás és csomag
A 296 GT3 Evo homologizációja az utolsó aerodinamikai finomítások után válik véglegessé, és 2026-ban debütál majd versenykörülmények között. Az Evo-csomag a jelenlegi 296 GT3-at használó csapatok számára fejlesztőkészletként is elérhető lesz.
( onBRANDS )