
Franciaország június 10-én elfogadta az úgynevezett “ultra‑gyors divat” elleni törvényt, amely elsősorban olyan platformokat céloz meg, mint a Shein és a Temu.
Ez a törvény 2025-től akár 5 € környezetvédelmi díjat vet ki egyes ruhadarabokra, ami 2030-ra nőhet 10 €-ra vagy akár a termék árának 50%-ára. Ezenkívül
betiltják ezen márkák hagyományos és influencer-alapú reklámozását is.
De ne legyünk naívak.
Az istenadta nép meg fogja fizetni ezt is.
Az influenszerek ki fogják találni, hogyan lehet nem reklámízüen eladni majd az újabb “divatos” termékeket, amelyek természetesn illenek majd az év színéhez, az évszak – és az aktuális trend stílusához.
A “divatos” és “trendi” szavak több környezeti kárt okoznak, mint hinnéd.
A praktikumot már rég leváltotta a “divat”!
Nagy a szám, de én sem vagyok különb. Talán csak megfontoltabb, de jómagam is legtöbbször hamarabb nyúlok (még) a divatosabb, kevésbé minőségi cuccok után, mint az alternatív és/vagy jóval drágább holmik után. 47 évet kell agyban ledolgozzak, hogy ez ne így legyen. 47 éve hallom, látom, hogy ez a normális és ez az elérhető.
Lassan változunk. Túl lassan.
A franciák léptek egy nagyot a sakktáblán. De az egész divatiparágat kellene lasszóval megfogni és lelassítani. A baj azonban ott van, hogy túl sok cég bevétele múlik ezen. Túl sok ember bevétele múlik ezen. Épp ezért túl lassan merünk hozzányúlni.
Meg aztán, miért pont a divattal szúrjunk ki, amikor ott van egy rahedli másik iparág is,a melyik ugyanúgy a növekedésre, a gyors fogyasztásra épül. A gazdaság meg ugye erre épül…
De ma ne legyünk elégedetlenek. Június 10-én léptünk egyet a sakktáblán:-)
( A szerző: Agnes (Ágó) Romet-Balla, regional communications and engagement director, WWF Central and Eastern Europe )