
A Kiwi.com – a világ egyik vezető utazási technológiai vállalata – közzétette első Flight Disruption Reportját, amely szerint 2025 júniusában világszerte 120%-kal nőtt a járatfennakadások száma az előző év azonos időszakához képest.
A drasztikus növekedés főként a Közel-Keleten zajló folyamatos konfliktusok következménye, amelyek rávilágítanak a globális légi közlekedés sérülékenységére, és arra, hogy milyen fontosak a megbízható utastámogató eszközök. A Kiwi.com adatai szerint az összes fennakadás 87,4%-áért a közel-keleti válság volt a felelős 2025 júniusában. A globális járatkimaradások aránya elérte a 3,84%-ot, ami a tavalyi érték duplája. A leginkább érintett közel-keleti országokban ez az arány akár 54%-ra is emelkedett.
A legnagyobb utazással kapcsolatos félelmek: járattörlés, kényszerű hazatérés és anyagi veszteség
Az utazók egyik legnagyobb félelme, hogy hogyan érik el úti céljukat, ha törlik a járatukat vagy hosszú ideig kell várniuk a visszatérítésre, esetleg nem tudják visszaszerezni a repülőjegy árát. A magyar utazók több mint 66%-a aggódik emiatt.
A közelmúlt geopolitikai eseményei
– különösen a júniusiak – sok utazót kényszerítettek arra, hogy lemondják gondosan megtervezett nyaralásukat, és újratervezzék az egész utat.
De nem csak a geopolitikai helyzet okoz fennakadásokat. Természeti jelenségek és katasztrófák – mint vulkánkitörések, erdőtüzek stb. – szintén befolyásolhatják az utazásokat. A Kiwi.com első Flight Disruption Reportja részletesen feltárja a júniusi zavarok főbb okait, és bemutatja, hogyan hatottak ezek a nyaralási tervekre. A jelentés a Kiwi.com saját adatbázisán alapul, amely világszerte több millió útvonal zavarait elemzi. A fennakadások okait kategóriákba sorolja, mint például geopolitika, sztrájkok, légiirányítási problémák (ATC), természeti katasztrófák és egyéb események.
A 2025. júniusi fennakadások okai
- Geopolitika/Háború/Terrorizmus (87,4%) – elsősorban a Közel-Keleten zajló folyamatos konfliktus következménye.
- Ipari sztrájkok (7,82%) – Sztrájkhullám Európában és Argentínában, különösen az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Olaszországban és Finnországban. Az emiatt érintett utasok száma 60%-kal nőtt tavalyhoz képest.
- Nem kategorizált események (1,42%) – A tragikus Air India AI171 baleset Ahmedabad mellett világszerte hatással volt a légi útvonalakra.
- Légiirányítási korlátozások (1,41%) – Pl. radarhiba Nápolyban és az FAA járatkorlátozása a newarki repülőtéren (USA).
- Légitársaságok működési problémái (1,32%) – Csődök, például a Jetstar Asia és a Silver Airways esetében.
- Természeti jelenségek (0,42%) – Az indonéziai Lewotobi vulkán kitörése zavart okozott a Balit érintő járatokban.
- Kormányzati szabályozások (0,15%) – Pl. az USA elnöki rendelete, amely 12 ország állampolgárai számára utazási tilalmat vezetett be júniusban.
- Repülőtér bezárások (0,05%) – Például a zágrábi repülőtér ideiglenes lezárása egy futópályás incidens miatt.
Oliver Dlouhý, a Kiwi.com társalapítója és vezérigazgatója így fogalmazott: „Ügyfeleink támogatása a fennakadások idején kulcsfontosságú része a stratégiánknak és termékfejlesztésünknek, mivel ez az utazók egyik legnagyobb szorongásforrása. A tavaly bevezetett Kiwi.com Guarantee segítségével több mint 1 millió eurót fizettünk ki azoknak, akiknek járatát a közel-keleti konfliktus érintette.”
A Kiwi.com Guarantee gyors kreditalapú visszatérítést kínál járattörlés esetén. Ha egy utazási terv meghiúsul (pl. késés miatt), a Kiwi.com automatikusan megkeresi a legjobb alternatív járatot, még akkor is, ha az többe kerül – a különbözetet a cég állja. Extra bónuszként a check-in folyamatot is intézik, így az utasnak csak annyi a dolga, hogy megérkezzen a repülőtérre.
( onBRANDS )