
Budapest az elmúlt tíz évben nemcsak turisztikai célpontként erősödött meg, de a vendéglátóiparban is új trendek színterévé vált. Ezek közül a talán a leglátványosabb a rooftop bárok tömeges megjelenése, amelyek ma már szinte elválaszthatatlanok a város kulturális arculatától. De vajon miért alakult ki ekkora kínálat, és mi mozgatja a jelenséget?
Budapest évente közel 6–7 millió turistát vonz (2023-ban a KSH szerint 6,5 millió vendégéjszakát regisztráltak a fővárosban), és a hozzánk érkező
külföldi látogatók jelentős része a középosztályt vagy a prémium szegmenst képviseli,
akik hajlandók többet fizetni egy-egy különleges élményért: a rooftop bárok pedig ezt az élményt a város feletti panorámával adják el.
A másik ok prózaian egyszerű: a belvárosi szállodák és befektetők számára a tetőterasz hosszú ideig kiaknázatlan terület volt, holott
egy rooftop bár nemcsak közvetlen bevételt termel, de jelentősen növeli az épület piaci értékét is,
ami pedig azt jelenti, hogy a beruházás még hamarabb megtérülhet, hiszen a
prémium italárak és a magas asztalfoglalási díjak jelentősen javítják a profitabilitást
a klasszikus bárokhoz képest. Ennek megfelelően egy-egy tetőteraszos koncepció már önmagában is erős „pluszt” jelent: a lokáció és a panoráma önmagában prémium kategóriát sugall, ami lehetővé teszi, hogy ezek a helyek 20–30%-kal magasabb árszinten működjenek, miközben kevesebb marketingköltséggel érnek el vendégeket.
Természetesen nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy
Budapest különleges adottságokkal rendelkezik:
nevezetesen a város szívében átfolyó Duna, két oldalán a Parlament, a Budai Vár és a Citadella látványával és ez a városkép szinte „eladja magát”. A rooftop bárok ennek az esztétikai értéknek lettek közvetítői: nem csupán italt kínálnak, hanem
egy városi élmény részesévé teszik a vendéget,
ami persze nemzetközileg nem ismeretlen fogalom, hiszen ha a tekintetünket „nyugatra vetjük”, akkor nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy a világ izgalmas nagyvárosaiban a tetőteraszos helyek már régóta a városi életstílus részei.
A rooftop bárok ahhoz is hozzájárultak, hogy Budapest kulturális brandje átalakuljon:
a klasszikus fürdőváros-imázs mellé ma már – részben a sky bároknak köszönhetően – egy modern, kozmopolita, fiatalos arculat is társul. Így nyugodtan mondhatjuk, hogy a tetőbárok nemcsak gazdasági szempontból profitábilisak, hanem
a város globális kulturális pozícióját is erősítik.
Budapest gyorsan adaptálta ezt a modellt, mert a fiatalabb, utazó és világlátott közönség már eleve várta és el is várta ezt. Egy-egy rooftop ma a „nemzetközi metropolisz” státuszhoz is hozzátartozó kulturális kellék, amely segíti Budapest globális pozicionálását is. És persze nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a fiatalabb generációk számára az ilyen helyek „instagramolhatósága” legalább olyan fontos, mint a koktél minősége. A naplemente a Bazilika kupolája mögött vagy a Parlament esti fényei komoly és izgalmas digitális tartalmat nyújtanak a számukra – ez pedig kulturális fogyasztási cikk lett. A rooftop bárok így ma már nemcsak szórakozóhelyek, hanem vizuális szimbólumok is.
3 + 1 ISMERT SKYBAR A FŐVÁROSBAN
ISSEI – japán–perui konyha a Bazilika mellett
A főváros legújabb és talán legizgalmasabb rooftop bárjainak egyike a Bazilika tőszomszédságában, a Radisson Collection Hotel, Basilica Budapest tetején található ISSEI Skybar & Restaurant, amelynek egyedisége leginkább abban rejlik, hogy a japán–perui gasztronómia különleges fúzióját hozza el a fővárosba, amivel jelentősen kilóg a klasszikus koktélbárok sorából. A hely panorámája ikonikus: a Bazilika kupolája szinte karnyújtásnyira van. Az ISSEI célközönsége elsősorban a gasztronómiai újdonságokra nyitott fővárosiak és a kozmopolita turisták.
St. Andrea Wine & Skybar – elegancia a Vörösmarty téren
A Vörösmarty téren működő St. Andrea Wine & Skybar egyedi módon ötvözi a hazai borkultúrát és a modern városi életstílust. Ez a hely sem egy tipikus koktélbár: itt a magyar borászat csúcsminősége jelenik meg a poharakban, kiegészítve kreatív borkoktélokkal és elegáns gourmet falatokkal. A helyszín különlegessége, hogy az ikonikus térre és a belváros szívére néző panorámát kínálja, ami egyszerre pezsgő és történelmi atmoszférát ad. A Skybar így egyedülállóan magyar identitású rooftop, ahol a lokális értékek találkoznak a nemzetközi trendekkel.
Intermezzo Roof Terrace – a klasszikus és a modern határán
A Hotel President tetején található Intermezzo Roof Terrace talán a legjobban titkolt rooftop élmény Budapest szívében. Innen a Parlament, a Bazilika és a Citadella látképe egyszerre tárul a vendég elé, így a hely valódi „360 fokos budapesti képeslapként” működik. Egyedi sajátossága, hogy kevésbé harsány, mint a legismertebb tetőbárok: az Intermezzo intimebb, nyugodtabb atmoszférát nyújt, ami ideális romantikus estékhez vagy üzleti találkozókhoz. Kulturálisan is különleges, mert közelebb hozza a város történelmi épületeit egy modern lounge hangulathoz.
White Raven Skybar & Lounge – a Mátyás-templom szomszédságában
A Budai Várban, közvetlenül a Mátyás-templom mellett nyílt meg a White Raven Skybar & Lounge, amely Budapest telán egyik legexkluzívabb tetőterasza. Egyedisége abban rejlik, hogy nemcsak egyedülálló kilátást kínál, de maga is a világörökségi környezet része: a vendég egyszerre érzi magát egy történelmi miliőben és egy modern luxusbárban. A hely atmoszférája elegáns, mégis kísérletező – signature koktéljaik gyakran utalnak a város történelmi és kulturális örökségére. A White Raven így a múlt és a jelen szokatlan találkozását testesíti meg, amely Budapesten egyedülálló módon ötvözi a turizmust és a kulturális identitást.
+1: A brit luxus és a trópusi elegancia találkozása: különleges partnerséget jelent be az Aston Martin Budapest és a SELVA Skybar.
(onBRANDS )