
Bár az időjárás még meglepően enyhe, jövő hét elején már számíthatunk reggeli fagyokra is. Itt az ideje, hogy időpontot kérjünk a gumisunktól a szokásos őszi abroncscserére. Magyarországon nem kötelező a téli abroncsok használata, de javallott. Európában nincs egységes szabályozás a téli abroncsokra vonatkozóan, részletek lejjebb. A HTA szakembereinek javaslatai a gumiabroncsok kiválasztásával, illetve cseréjével kapcsolatban:
Téli abroncs: biztonság, nem luxus
- Az abroncscsere fontossága
Ez az egyik legfontosabb lépés autóink téli felkészítésében. A nyári szett egyszerűen nem alkalmas téli közlekedésre. Gondoljunk bele: ha a télre is fent hagyott nyári abroncs miatt balesetet okozunk, a kár – akár egyetlen karosszériaelem sérülése esetén is – magasabb lehet, mint egy teljes téli garnitúra ára.
- Négyévszakos abroncs – kompromisszum, de jó választás is lehet
A négyévszakos abroncsok piaca Magyarországon is nő, ami érthető: használóik megtakarítják az évi két csere költségét, az ezzel járó kényelmetlenséget, valamint a nem használt abroncsok szezononkénti tárolásának díját is. Az elmúlt években a gyártók fejlesztéseinek köszönhetően ez a típus sokat fejlődött, és városi, rövid távú használathoz télen is megfelelő választás lehet. Ugyanakkor a „mindenre jó” abroncs mindig kompromisszum: a téli és nyári abroncs anyaga, keménysége és mintázata eltér, ezért hegyi túrára vagy síelésre ne négyévszakos abronccsal induljunk! Fontos tudni, hogy ezeket a gumikat is rendszeresen gondozni kell: évente legalább egyszer érdemes ellenőriztetni az állapotukat, a profilmélységet, a légnyomást, valamint szükség esetén elvégeztetni a centrírozást. Az egyenletes kopás érdekében ajánlott az abroncsokat időnként – a gyártói ajánlások figyelembevételével – tengelyenként felcserélni (pl. jobb első → jobb hátsó, bal hátsó → jobb első).
- Sebességindex: figyeljünk rá!
A téli abroncsok sebességindexe gyakran alacsonyabb, mint a nyáriaké, ezért csak kisebb sebességgel szabad velük közlekedni. Havonta egyszer – vagy tankoláskor – ellenőrizzük a nyomást, beleértve a pótkerékét is, hiszen a megfelelő karbantartás a négyévszakos gumik élettartamát és biztonságát is jelentősen növeli. A túl alacsony nyomás gyorsítja a kopást, növeli a fogyasztást és rontja az irányíthatóságot.
- Az olcsóbb nem mindig jobb
Az abroncsok között széles a választék méret, ár és minőség szerint, de ismeretlen márkától, kétes eredetű (pl. távol-keleti importból származó) vagy használt gumit venni kockázatos. A használt abroncs rejtett hibái (pl. szerkezeti sérülések) akár életveszélyes helyzetet is okozhatnak. Felszerelés előtt minden abroncsot vizsgáltassunk át szakemberrel. A leszerelt abroncsokat tisztítsuk meg, és ha újat kell venni, ne kapkodjunk – akár fél évünk is van kiválasztani a megfelelőt.
- Miért ennyire fontos a jó abroncs?
Egy jármű kerekenként csak egy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal – ezen a kb. 200 cm²-es felületen dől el a tapadás, az irányíthatóság és a fékezhetőség. Vásárlás előtt érdemes szakember véleményét kérni, figyelembe véve az autó típusát, a gyártó ajánlását és a vezetési szokásokat.
- Azonos típus, azonos tengely
A téli és nyári szettekből mind a négy kerékre azonos típusú és mintázatú abroncsot kell felszerelni.
Ha egy abroncs elkopik vagy megsérül, a vele azonos tengelyen lévőt is cserélni kell. Tilos téli és nyári abroncsokat keverni! Az abroncsok kiválasztásánál segít az energiahatékonysági matrica.
- Új abroncs csak hátra!
Ha csak az egyik tengelyre kerül új abroncs, a jobb tapadású gumik mindig hátra kerüljenek – függetlenül az autó hajtásmódjától. A legjobb megoldás persze az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük. A kopás kiegyenlítésére 7–10 ezer kilométerenként érdemes a kerekek helyét megváltoztatni, lehetőleg szezonváltáskor. Forgásirányos gumiknál ügyeljünk a helyes irányra! Minimális profilmélység: A jogszabály szerinti minimum 1,6 mm, de szakértők szerint a téli abroncsnál legalább 4 mm, nyárinál 3 mm az ajánlott biztonságos érték.
- Tárolás
A leszerelt nyári abroncsokat hűvös, száraz, fénytől védett helyen tároljuk. Felnire szerelve: egymásra fektetve. Felni nélkül: állítva, 2–3 hetente egy negyed fordulatot elforgatva.
- Futómű és TPMS
A futómű beállítása meghatározza a gumik élettartamát és a jármű biztonságát. A rossz beállítás rendellenes kopást, hosszabb fékutat és rosszabb úttartást okozhat. A rendszeres karbantartás és centrírozás szakműhelyben elengedhetetlen. A TPMS-rendszert házilag nem lehet kalibrálni, ezért szezonális csere esetén is érdemes szakemberhez fordulni.
- Téli abroncskötelezettség a környező országokban
Magyarországon nem kötelező a téli abroncs – kivéve a budapesti taxiknál –, de a környező országokban szigorúbb a szabályozás:
Ország Időszak Előírás
Ausztria nov. 1 – ápr. 15. kötelező téli abroncs, hólánc is szükséges
Szlovénia nov. 15 – márc. 15. kötelező téli abroncs
Szerbia nov. 1 – ápr. 1. kötelező téli abroncs
Horvátország időjárásfüggő hajtott tengelyen 2 téli abroncs kötelező, hólánc és hólapát is
Románia időjárásfüggő megfelelő állapotú abroncs kötelező
Szlovákia hó vagy jég esetén minden tengelyen téli abroncs kötelező
________________________________________
🔧 Összegzés
A biztonságos téli közlekedés kulcsa a megfelelő abroncs – legyen az téli vagy modern négyévszakos –, a rendszeres ellenőrzés és a szakszerű tárolás. A jó gumiabroncs nem luxus, hanem életbiztosítás.
+1. A DOT jelölésről – A néhány éves abroncs is újnak számít!
Az energiatanúsítvány mellett a gumiabroncs oldalán található DOT jelölés is fontos információt hordoz. A Szövetség a tavaszi abroncscsere kapcsán ismételten fontosnak tartja tisztázni, mit is jelent a DOT mögötti számsor, és meddig tekinthető biztonságosnak egy abroncs vásárlása és használata.
- A DOT-szám utolsó négy karaktere a gyártás időpontját jelöli: az első két számjegy a gyártás hetét, a második két számjegy pedig az évet mutatja.
- Sokan kizárólag az „idei” abroncsokat keresik, holott a gumiabroncs nem gyorsan romló termék – megfelelő tárolás mellett tulajdonságait éveken át változatlan formában megőrzi.
- A gumiipari szakemberek szerint az abroncsok élettartama 10 év.
- Szakszerű körülmények között tárolt, még nem használt abroncsok akár 5 évig is megőrzik eredeti állapotukat. Ez azt jelenti, hogy egy 5 éves, eddig nem használt abroncs teljesen biztonságosan felszerelhető és értékesíthető.
- Fontos azonban megkülönböztetni az „új” és a „frissen gyártott” kategóriát:
- Frissen gyártott az az abroncs, amelynél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el.
- Új megnevezés azokra vonatkozik, amelyek 3–5 évesek, de még nem kerültek használatba.
- Egy jó állapotú, 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy további 4 évig javasolt a használata.
Összefoglalva:
Megnevezés | Kor | Megjegyzés |
Frissen gyártott | 0–3 év | A legfrissebb gyártásból származó abroncs |
Új | 3–5 év | Szakszerűen tárolt, nem használt abroncs |
Élettartam | max. 10 év | 10 éves kor felett használata nem ajánlott |
A hivatalos szakszervizek készséggel adnak felvilágosítást a gyártással, szereléssel, javítással és tárolással kapcsolatos kérdésekben.
( onBRANDS )