THINK.BDPST: A NEGYEDIK IPARI FORRADALOM OKOS, ZÖLD ES EMBERI

Minden eddiginél nyitottabb gondolkodásra és az innovatív technológiák integrálására van szükség.

Április 4-5-én, közel ötszáz látogató részvételével zajlott Budapesten a közép-kelet-európai régió legfontosabb innovációs fóruma, a think.BDPST konferencia. Az Antall József Tudásközpont által szervezett eseményen a Visegrádi Együttműködésben részt vevő országok politikai, gazdasági és tudományos életének legfontosabb szereplői találkoztak a Várkert Bazárban. A konferencia vendégországa idén a régióval hagyományosan rendkívül jó gazdasági és tudományos kapcsolatokat ápoló Egyesült Királyság volt.

Iain Lindsay, az Egyesült Királyság Magyarországra akkreditált nagykövete köszöntőbeszédében azt hangsúlyozta, hogy országa kiemelkedő szerepet játszik abban, hogy az Európai Unió élen járjon a kutatások területén. Ehhez

magas hozzáadott értékre és a világra való nyitottságra van szükség.

A Brexit kimenetelétől függetlenül az Egyesült Királyság folytatja kutatási együttműködéseit európai partnereivel. „A kis- és közepes vállalkozások teljesítménye biztató, és azt is jó látni, hogy egyre több magyar startup cég választja Nagy-Britanniát a világpiacra való betöréshez.” – mondta a nagykövet.

„Miután több nagy cég is telepített Magyarországra gyártókapacitást, most arra ösztönözzük őket, hogy mérnöki és szolgáltató tevékenységet hozzanak az országba, mert a támogatási rendszer átalakításával már azok a cégek is kaphatnak kormányzati forrásokat, amelyek új technológiát telepítenek az országba. Évről évre rekordot dönt a Magyarországra érkező befektetések száma. 2018-ban az innovációs szektorban 29 projektet zártak le, ami 60 százalékos növekedés az egy évvel korábbi szinthez képest.” – mondta Menczer Tamás, Külgazdasági és Külügyminisztérium tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára a konferencia nyitónapján.

A 2019-es think.BDPST tanácskozás fókuszában a

digitalizáció, a különféle intelligens megoldások, valamint az ezekkel kapcsolatos különféle kihívások

álltak. A résztvevők nemcsak a fő témákkal kapcsolatos már meglévő vagy jövőbeli problémákra keresnek válaszokat, hanem arra is, hogy a felmerülő ötleteket miként lehet jól működő gazdasági vállalkozásokon keresztül megvalósítani.

Kimmo Rönkä, a University of Art and Design Helsinki Jövő Otthona Intézetének vezetője szerint a negyedik ipari forradalom: okos, zöld és emberi lesz. „A jövőnknek intelligensnek kellene lennie. Muszáj az intelligens technológia felé fordulnunk, mert nincs „B” bolygónk. Olyan kihívásokkal teli időszakban élünk, ahol integrálnunk kell az innovatív technológiákat, de ehhez globálisan is minden eddiginél nyitottabb gondolkodásra van szükség.”

Hasonlóan vélekedett Akira Maeda, a Japán Tudományos és Technológiai Ügynökség professzora is, aki szerint nem elég, ha mindig csak a szakma tekintélyei vitatják meg a folyamatokat, mindenkit be kell vonni a technológiai újításokba, mert

az átlagembereknek is érteniük kell, hogy merre fejlődünk.

Adam Cohen, a Google európai gazdaságpolitikai vezetője egy konkrét területen mutatott rá arra, hogy valóban mennyire fontos lenne sokkal nyitottabbnak lennünk. „Meg kell értsük annak jelentőségét, hogy mekkora értéket jelentenek a gazdaság fejlődése szempontjából az adatokból kinyerhető információk. Éppen ezért elengedhetetlen lenne,  hogy engedjük a vállalatoknak használni az adatainkat. Napjaink három nagy trendje: hogyan tudjuk megváltoztatni az információhoz való hozzáféréssel kapcsolatos gondolkodásmódunkat, a mesterséges intelligenciához való hozzáállásunkat és a digitális világhoz szükséges készségeinket”.

Ugyanakkor Jakob Bund, az Oxford Egyetem kutatója arra hívta fel a figyelmet, hogy közel

5 milliárdan úgy használják világszerte az  internetet,  hogy közben valójában nem ismerik a működését. Hagyják megtéveszteni, befolyásolni magukat, mert nem tudják jól használni a technológiát.

Az érdeklődők részt vehettek a think.BDPST kísérőrendezvényén, a Start-up Expon. Itt a közép-európai innovációs szcéna főszereplői, start-upjai és ötletgazdái osztották meg egymással tapasztalataikat és mutatták meg magukat a nemzetközi közönség és a jelenlévő befektetők előtt.
( onBRANDS )