AZ ÉLELMISZERFOGYASZTÁSRÓL VALÓ GONDOLKODÁSUNKBAN IS VÁLTOZÁSOK KELLENEK

A klímaváltozás fenyegetése, és az, hogy mit tehetünk annak megállításáért, mára a legfontosabb közéleti kérdés lett.

Szinte mindenki egyetért abban, hogy a fogyasztási szokásaink átformálása és a szemét csökkentése nélkülözhetetlen lenne a sikerhez. Ehhez viszont az élelmiszerfogyasztásról való gondolkodásunkban is változások kellenek, így nem meglepő, hogy mostanában egyre többet hallani az ételmaradékok felelős felhasználásáról.

A Neticle médiaelemző cég megvizsgálta, mekkora lenyomata van ennek az interneten, azaz hogy mennyit és milyen témákról beszélünk online az élelmiszerhulladékokkal kapcsolatban.

A Neticle 2019. január 1. és november 21. között, azaz közel egy teljes évre visszamenőleg megnézte, hányszor említették az

élelmiszerhulladék, ételmaradék és élelmiszermentés

szavakat a magyar weben. A cég csakis a publikus tartalmakat vizsgálja, abból viszont a sajtót, a fórumokat és a social media csatornákat is egyaránt. Az eredmények alapján elmondható, hogy az élelmiszerhulladék 3370, az ételmaradék 1977, az élelmiszermentés pedig 367 alkalommal jött fel online szövegekben a vizsgált idő alatt.

A napi említések mennyisége grafikonon (Forrás: Neticle.com)

Az említések megoszlása jól megmutatja, hogy a mindegyik témában a sajtó a mérvadó, ugyanis ezek a kifejezések túlnyomó részt újságcikkekben jöttek fel, és csak másodsorban az internetezők által írt posztokban vagy kommentekben. Szinte mindegyik esetben nagyjából az összemlítések fele a sajtóból származott. Ezek a cikkek pedig elsősorban CSR anyagok, és csak kisebb részben élelmiszerrel kapcsolatos statisztikák, riportok.

Azért összesítve így is a NÉBIH neve merült fel a legtöbbször a leggyakrabban említett cégek listáján, viszont jól látszik, hogy az utána következő top3 márka három országos hipermarketlánc. A nagy arányú pozitív és semleges említéseket megvizsgálva pedig kiderült, hogy ők valóban sok energiát ölnek a társadalmilag tudatos témák PR-jébe – köztük az élelmiszerrel kapcsolatban is.

Fő kapcsolódó cégek, márkák (Forrás: Neticle.com)

Ha a közösségi média, blogok és fórumok említéseit vizsgáljuk meg, jól látható, hogy nyilvános felületeken az internetezők nem sokat beszélnek ezekről a témákról, ezeket a platformokat inkább civil szervezetek, környezetvédő egyesületek vagy aktivisták használják arra, hogy hallassák üzeneteiket. Ők pedig mindezt meglehetősen pozitív csomagolásban teszik, ugyanis a fő kapcsolódó témák legtöbbje riogatás helyett inkább a tenni akarásról és iránymutatásról árulkodik (innováció, megelőzés, ötlet stb.). Őszintén reméljük, hogy célba találnak ezek a tartalmak és az így is figyelemre méltó említésszám csak még tovább fog növekedni, és még több figyelmet fog fordítani arra, mennyi mindent is tehetünk meg a saját portánk körül a klímaváltozás által előidézett helyzet javításáért.

A megvizsgált szavakhoz leggyakrabban kapcsolódó témák (Forrás: Neticle.com)
( onBRANDS )