NEHEZEN MEGY A TÁVMUNKA A MAGYAR CÉGEKNEK

Kiemelt probléma az átláthatóság, az ellenőrzés, és a megfelelő kiberbiztonsági szint kialakítása.

A magyar vállalkozások többsége gyorsan döntött a távmunka kiterjesztése és az ehhez szükséges eszközpark beszerzése mellett, de a céges hatékonyság továbbra sem állt vissza a koronavírus előtti szintre – derült ki a felhő alapú szolgáltatások közvetítésével foglalkozó Kvazar.cloud friss kutatásából.

Az összesen több mint 500 viszonteladó partnerrel rendelkező cég által gyűjtött visszajelzések alapján óriásit növekedett a kereslet a távmunkát támogató szoftverek, eszközök és azok bevezetése iránt, ugyanakkor

ezek használatára a munkavállalók és a vezetők sem voltak megfelelően felkészítve.

A vis maior helyzet a home office felé eddig sokkal kevésbé nyitott, a személyes jelenlétre építő, és a távoli munkavégzést akár teljesen elutasító vezetőket is lépéskényszerbe hozta. A kutatás alapján az első sokk után most következik a konszolidáció időszaka, vagyis a cégek megpróbálják reprodukálni a korábban megszokott üzletmenetet.

Sokat számít a korábban elért informatikai fejlettségi szint.

Az összesen hat témakört vizsgáló kérdéssorban a vállalkozások képviselői a tízes skálán 4,2-es átlagszintre értékelték a távmunkára való felkészültségüket. Tették mindezt úgy, hogy a saját bevallásuk szerint a munkavégzéshez szükséges szoftvert többségüknél (6,9-es érték) már bevezették, ugyanakkor ezek használata közel sem zökkenőmentes (5,3-as érték) a mindennapokban. A beállításukhoz szükséges útmutató és támogatás nagyrészt (6,8-as érték) rendelkezésre áll, de mindez egyelőre még a hozzászokás szakaszában jár, és komoly átláthatósági, hatékonysági (5,3-as érték) valamint kiberbiztonsági (4,6-os érték) problémák jellemzik a távoli munkavégzést.

„Számos helyen az olyan alapvető online megoldások, mint az e-számlázó program vagy a VPN alapú belső hálózat is most kerül beállításra. A megváltozott munkakörülményekkel mindenki küzd, és komoly összegekben mérhető az átállásra fordított extra erőforrások költsége. A korábbi években kialakított megfelelő informatikai fejlettségi szint, vagy a jól megválasztott IT szolgáltató partner szakértelme most tényleg aranyat ér.” – mutat rá Iván László, a Kvazar.cloud cégvezetője.

Eddig mindenki tüzet oltott, most következik a finomhangolás.

Ami a keresletet illeti, nem meglepetés, hogy a felhőszolgáltatásokkal foglalkozó viszonteladóknál is a távmunka bevezetésére, szervezésére alkalmas szoftverek iránt ugrásszerűen, egyszerre nőtt meg az igény.

„Az amerikai piacon egy hét alatt 12 millióval több aktív felhasználót regisztráló Microsoft Teams nálunk is berobbant. Ez ugyanakkor azt is eredményezte, hogy a gyors megoldásokat kereső vállalkozásoknál nem volt idő a folyamatok alapos végiggondolására, a kiegészítő projektszervezési eszközök tesztelésére, vagy az alapvető kiberbiztonsági beállítások elvégzésére.” – hívja fel a figyelmet Iván László.

A magyar vállalkozások profilja szerint a viszonteladók eddig kevés különbséget fedeztek fel a távmunkához való hozzáállásban: legyen szó a versenyszféráról, az önkormányzatokról, vagy termelő cégekről, az elmúlt két hétben mindenki „tüzet oltott”, és az alapvető hardver- és szoftverparkját fejlesztette legalább a kötelező minimum szintjére. A következő lépcsőfok, vagyis a folyamatok finomhangolására tett

befektetés mértéke már attól is függ, hogy mennyi ideig áll fenn a jelenlegi helyzet.

A távmunka tömeges bevezetése olyan, eddig mindennaposnak számító tevékenységeket helyezett át az online térbe, mint a meetingek szervezése, az információk gyors átadása vagy a dokumentumok tárolása és megosztása. A jelenlegi helyzet azt is eredményezheti, hogy az eddig szkeptikus cégvezetők is kénytelenek lesznek hozzászokni a chatprogramokhoz, vagy a nyomtatott dokumentumtárat felváltó felhőalapú fájlmegosztó rendszerekhez.

„Eddig az üzletemberek és az informatikai szakemberek nagy része is ragaszkodott a hardver alapú adattárolókhoz, szerverekhez, mivel azok fizikai léte a szemükben egyfajta garanciát nyújt az adatok védelmére és a rendszerek működőképességére. A nem látható felhővel kapcsolatosan a kelleténél nagyobb volt a bizalmatlanság, holott ezeket az adatokat is fizikai eszközökön, óriási területű és kiemelten őrzött szerverfarmokon tárolják. A vis maior helyzet pozitív hozadéka lehet, hogy a most ideiglenesen bevezetett megoldások magasabb szintre emelik a vállalkozások informatikai fejlettségi szintjét, és néhány jól működő gyakorlat hosszabbtávon is beépül a cégek üzletmenetébe.”- mondta Iván László.
( onBRANDS )