Már a Facebook indulásának első éveiben is sokan használták a közösségi oldalt apróhirdetésre: a felhasználók egyszerűen feltöltötték mondjuk egy kerékpár fotóját, a képaláírásban pedig fetüntették, hogy a jármű eladó. Később a Marketplace funkció megjelenésével már külön felület szolgált az adásvételre, és egyre több márka használja az Instagramban rejlő lehetőségeket is. Végső soron azonban az emberek azok, akik a Facebook alkalmazásait használva létrehozták a közösségi kereskedelmet.
A koronavírus által okozott rendkívüli helyzetben világszerte számos kisvállalat a fennmaradásáért küzd, sokan közülük pedig most váltanak át online kereskedelemre. Annak érdekében, hogy a Facebook segíthesse mindennapi munkájukat,
elindítja Facebook Shops nevű új szolgáltatását.
A Facebook Shops használatával a vállalkozások egyszerűen hozhatnak létre olyan online boltot, amelyet mind a Facebookról, mind pedig az Instagramról elérhetnek a felhasználók. A facebookos üzlet létrehozása a vállalkozás méretétől függetlenül ingyenes, és egyáltalán nem bonyolult: a vállalkozásoknak meg kell adniuk, milyen típusú termékeket szeretnének árusítani, be kell állítaniuk a színeket, fel kell tölteniük egy borítóképet, és már ki is tudják szolgálni az internetes vásárlókat.
Maguk a vásárlók a Facebook shopokhoz a vállalkozások oldalain, illetve Instagram profiljukon keresztül férhetnek hozzá, de hirdetésekben és Insta Story-kban is találkozhatnak vele, ahonnan közvetlenül módjuk van az adott bolt teljes kínálatát átböngészni, vagy későbbre elmenteni egy-egy érdekes terméket anélkül, hogy ehhez el kellene hagyni a Facebookot vagy az Instagramot (az utóbbihoz a vállalkozásnak aktiválnia kell az egyelőre csak az USA-ban elérhető Checkoutot is).
A hagyományos üzletekben az eladóhoz fordulhatunk segítségért, de a Facebook Shopban is lehetőség van a kapcsolattartásra: a vásárlók WhatsAppon, Messengeren, vagy Instagram Direct üzenetben küldhetnek kérdéseket, kérhetnek segítséget, vagy követhetik nyomon a termékük kiszállításának állapotát. A későbbiekben lehetséges lesz közvetlenül a WhatsApp vagy Messenger appokban, illetve az Instagram Direct üzenetben vásárolni. A Facebook Shops bevezetése a mai napon kezdődik meg fokozatosan: az új funkció széles körben a következő hónapok során lesz elérhető.
Jelenleg tesztelés alatt áll a Facebookra és Instagramra várható “live shopping” funkció,
amely lehetővé teszi majd azt is, hogy az élő videókban bemutatott termékeket a nézők közvetlenül az appokból meg is rendeljék. A kereskedőknek és tartalomgyártóknak az élő adás megkezdése előtt lehetőségük lesz a Facebook Shopjukban lévő termékkel felcímkézniük a videót, így a lejátszás alatt termék a videó alatt látható marad, és elég lesz rábökni a vásárláshoz.
Ugyancsak tesztelési fázisban vannak jelenleg a Facebook Shops hűségprogramja, amely lehetővé teszi majd a Facebook-fiókhoz rendelt kedvezménypontok gyűjtését, nyomon követését és beváltását kisvállalatok számára is.
A Facebook Shopsról Mark Zuckerberg, a Facebook elnök-vezérigazgatója személyes fiókjában sugárzott élő közvetítésben is részletesen beszélt, további részleteket pedig ITT olvashattok.
( onBRANDS )