A NAGY FACEBOOK KÖRKÉP 2020

A márkák követése és a velük való kommunikáció is egyre jelentősebbé vált.

Nem untunk rá a Facebookra, sőt, a koronavírusnak köszönhetően többet használjuk, mint korábban. Leginkább azért facebookozunk, hogy híreket olvashassunk, és szívesen zárjuk a napunkat úgy, hogy a kék oldal bejegyzéseit böngésszük elalvás előtt – de minden negyedik felhasználó a vécén ülve is Facebookot nyomkodja. A Messengert már csaknem mindenki használja, még ha néha meggondolatlanul is küldünk ott üzeneteket, amiket megbánunk – például erotikus fotókat. 

A Be Social közösségi média ügynökség elkészítette legújabb felmérését: itt a Nagy Facebook Körkép 2020. Az online felmérést első ízben csaknem két évvel ezelőtt, 2018 szeptemberében készítettük el. Ezúttal egyszerre tudtuk vizsgálni a két év alatt bekövetkezett változásokat, bevethettünk új szempontokat, és külön kérdéssorban megvilágíthattuk, hogyan befolyásolta a járványhelyzet a facebookozási szokásainkat.”  – mondta Joanelli Tamás, a Be Social ügyvezetője.

A járványhelyzet fokozta a Facebook-használatot

A felmérésben megkérdezettek 91,46%-a napi szinten használja a Facebookot, 73,34% naponta többször is. A korosztályok között van eltérés a Facebook iránti lelkesedésben: míg az 55 év felettieknél a válaszolók 98,82%-a használja a Facebookot legalább napi egy alkalommal, addig ez az arány a tiniknél (13-18 évesek) csak 66,39%-os.

Ha posztolásról van szó, már egy kicsit visszafogottabbak a felhasználók:

a megkérdezettek fele (50,17%) ritkábban, mint hetente posztol, csaknem minden ötödik (19,13%) pedig azt állítja, hogy soha. Akik szeretik megtölteni az üzenőfalat tartalommal, azok főleg az 55 év felettiek: 31,43%-uk posztol naponta legalább egyszer a Facebookra.

A koronavírus okozta járványhelyzet ideje alatt azonban minden korosztálynál megnőtt az aktivitás: a felhasználók 42%-a hetente legalább egyszer posztolt valamit.

Híreket olvasni járunk a Facebookra, és elalvás előtt pörgetjük legszívesebben a hírfolyamot

2020-ban leginkább azért, mert itt követjük a híreket – 58,27% választotta ezt az opciót a felmérésben. Csak hajszálnyival csúszott a második helyre 58,26%-kal az a lehetőség, hogy a Facebook eseményekre hívja fel a figyelmünket. A dobogó harmadik fokára pedig az került, hogy ismerősökről megtudhatunk mindenfélét (56,91%). A járványhelyzet valamelyest átrajzolta az arányokat: felértékelődött a hírek szerepe, még többen (67,16%) mondták azt, hogy a Facebookról olvasnak híreket. Viszont kevesebben (48,99%) tartották azért fontosnak a facebookozást, hogy ismerősökről mindenfélét megtudhassanak.

Annál a kérdésnél, hogy milyen helyzetben használjuk a Facebookot leginkább, a legnagyobb aránnyal (56,14%) az elalvás előtti facebookozás vezeti a rangsort. Ezt követi az az eshetőség, ha várakoznunk kell (46,47%), majd a rögtön ébredés utáni hírfolyam-pörgetés (41,25%). Minden negyedik válaszoló (25,27%) megjelölte azt is, hogy vécén ülve facebookozik. 100-ból hatan azt is bevallották, hogy az utcán gyalogosan közlekedve is hajlamosak belefeledkezni a Facebookba.

A Facebook funkciói közül a legnépszerűbb a Messenger – a válaszolók 97,89%-a használja.

A csoportokkal kétharmaduk (66,88%), a Marketplace-szel valamivel több mint egyharmaduk (36,25%) barátkozott meg. A Facebook Stories (13,16%) és a Facebook Watch (11,81%) már messze nem ilyen gyakran alkalmazott funkciók, a játékokra a válaszolók csaknem egynegyede (23,87%) kattant rá.

A tavaszi időszakban feltett kérdésre, hogy melyik funkciót kezdték el a járványhelyzet alatt gyakrabban használni a felhasználók, nem meglepő válasz született: 24,14% az élő közvetítésekhez kapcsolódott gyakrabban a speciális helyzetnek köszönhetően, 22,15% pedig a Messengerben használható videochattel vagy hanghívással élt gyakrabban.

Hol lógunk még, ha nem a Facebookon?

Ahogy egyre fiatalabbak a felhasználók, úgy oszlik meg a figyelmük egyre több csatorna között. A tinik jellemzően aktívabbak a Facebookon kívül is, míg az idősebbek megelégszenek kevesebb platformmal. A 36 év felettieknél igazából csak a YouTube (61,32%), az Instagram (59,34%) és esetleg még a Pinterest (18,67%) tud labdába rúgni. A tinik legnagyobb kedvence az Instagram (96,25%), de gyakran megfordulnak a YouTube-on (91,47%) is. A Snapchat (75,34%) és a TikTok (68,68%) egyértelműen a tizenévesek terepe.

Ugyan a felmérésben résztvevők 93%-a legalábbis hallott már olyan esetről, amikor valakinek visszaéltek az adataival a Facebookon, mintha viszonylag kevesen gondolnának arra, hogy ez akár velük is megtörténhet. A válaszadók majdnem fele (49,74%-a) ugyanis nem szokta cserélni a jelszavát a Facebookon. Minden nyolcadik válaszadó (12,27%) pedig már maga is átélte, hogy visszaéltek a Facebookon az adataival.

16% küldött már erotikus fotót magáról Messenger üzenetben

A megkérdezettek 37,43%-a mondta azt, hogy előfordult már vele, hogy olyan tartalmat posztolt a Facebookra, amit később megbánt – 12,36%-kal ez többször is megesett. 42,63% pedig Messenger üzenetben küldött már legalább egyszer olyasmit, amit legszívesebben visszaszívott volna.

Hogy az erotikus fotót is a meggondolatlanul átküldött üzenetek közé sorolják-e a felmérés résztvevői, azt nem tudjuk biztosan, de azt igen, hogy 16,85%-uk küldött már magáról ilyen képet legalább egyszer valakinek Messenger üzenetben. 8,46% ráadásul azt is beismerte, hogy ez már többször is megesett vele.

A márkák Facebook oldalát szívesen tekintjük ügyfélszolgálatnak. A márkák követése és a velük való kommunikáció is egyre jelentősebbé vált.

A válaszolók 73,32%-a követ legalább egy márkát a Facebookon – 17,09% pedig 10-nél is többet. 2018-ban még a válaszolók egyharmada (34,8%) mondta azt, hogy egy márkát sem követ, mostanra ez az arány 26,68%-ra csökkent. A felmérésben résztvevők 41,25%-a vásárolt már márkák által közzétett Facebook posztok hatására – 2018-ban még csak 27%-os volt ez az arány.

A válaszolók 64,82%-a pedig már élt azzal a lehetőséggel, hogy közvetlenül egy márka Facebook oldalán keresztül tette fel kérdését.

A felmérésben résztvevők 6,43%-a fontolgatja egy ideje, hogy talán jobb lenne törölnie magát a Facebookról, míg 9,71%-a gyakran gondolkodik ugyan ezen a kérdésen, de egyelőre jobbnak látta maradni.

Minden ötödik válaszoló (20,15%) mondta azt, hogy előfordult már, hogy felfüggesztette Facebook fiókját. A nagy többség (56,22%) azért alapvetően Facebook-párti, és nem gondolkodik a fiókja felfüggesztésén. Pedig ha a Facebook bevezetné, hogy a használatáért fizetni kell, akkor jóval kevesebben maradnának, hiába lenne így előttük egy reklámmentes felület: 68,46% nem fizetne semmit a Facebook használatáért. 23,05% egy maximum 1000 Ft-os havidíjjal még megbékélne.

A felmérés két szakaszban készült: 2020. január – februárban, majd a járványhelyzetre vonatkoztatott kiegészítő kérdésekkel 2020 áprilisában. Az első kérdőívet 6323-an, a másodikat 4738-an töltötték ki. A felmérés nem reprezentatív, de ügyelt a demográfiai arányok kiegyensúlyozására.

MÉG TÖBB INFÓ A “NAGY FACEBOOK KÖRKÉP 2020”-RÓL ITT!
( onBRANDS )