A kudarcok a vállalkozások életének természetes velejárói, melyek már a kezdeti lépésekkor elérhetnek bennünket. A CB Insights 2019-es nemzetközi kutatása szerint például
a kezdő startupok jelentős része már az elején elbukik
azon, hogy nem méri fel megfelelően a piaci igényeket, elfogynak az anyagi források vagy nem megfelelő csapattal indul el.
„Cégvezetőként magam is számos nehézséggel szembesültem, például amikor nem jöttek be a számításaim egy-egy csapattaggal kapcsolatban, vagy mégsem vezettünk be egy terméket. Számomra a siker kulcsa az, hogy mindig bátran szembe néztem ezekkel a helyzetekkel, és folyamatosan újraterveztem, ha valami mégsem jött össze.” – foglalta össze gondolatait Tomán Szabina, a Cápák között üzleti showműsor egyik befektetője. A mentor most megosztja azokat a tapasztalatait, amelyek a leginkább segítették abban, hogy a kudarcait sikerré tudja formálni.
Változtassuk meg a hozzáállásunkat!
Sokat számít, hogyan tekintünk a nehézségekre. Egy-egy elrontottnak vélt döntés szolgálhatja a javunkat is, ha nem kudarcként, hanem fejlődési lehetőségként értékeljük. Bátran merjünk hibázni, hiszen ezáltal rengeteg tapasztalatra tehetünk szert, ami akár versenyelőnyhöz is juttathatja a vállalkozásunkat.
Ne azonnal cselekedjünk!
Amikor sikertelenség éri a cégünket, ne rögtön, érzelmektől vezérelve reagáljunk a történtekre. Ha kell, várjunk egy-két napot, hogy alaposan, tiszta fejjel átgondolhassuk, mit rontottunk el és mi ebből a tanulság. Bízzunk a csapatunk meglátásaiban is, hiszen közösen könnyebb megtalálni a megoldást az adott problémára.
Fejlesszük a gyenge pontjainkat!
Amikor céget építünk és vezetők leszünk, a gyenge pontjaink is felszínre kerülnek, melyek a vállalkozás fejlődésének a gátjai is lehetnek. Ezért gondoljuk végig, hogy milyen területek jelentenek számunkra leginkább kihívást. A leggyakoribb, vezetőket jellemző hiba például, ha valaki nem tud csapatot építeni, motiválni, de az is jellemző a hazai cégvezetőkre, hogy megrekednek a mikromenedzsment szintjén, nem tudják a feladatokat delegálni.
„A fentieken túl komoly segítséget jelenthet, ha egy olyan szakértői csapat áll mögöttünk, akikre bátran támaszkodhatunk. Egyetlen vezetőnek sincs mindenre kiterjedő szakmai ismerete, ezért már a vállalkozás alapítását megelőzően keressünk olyan szakembereket, akikhez tudunk és merünk is tanácsért fordulni, beleértve a komplexebb, pénzügyi döntéseket. Az üzletetide.hu oldalon e-mailen keresztül, bárki által ingyenesen megkereshető K&H szakértői csapatának tagjai is ebben segítik a cégeket, legyen szó ötlet validálásról, üzleti tervezésről, marketing kampányról vagy akár adózási kérdésekről” – tette hozzá Kökény Roland, a Cápák közöttben bemutatkozó vállalkozásokat mentoráló K&H Bank kkv szegmens marketing vezetője.
Tomán Szabinával készült portré interjúnkat ITT olvashatod!
( onBRANDS )