EZEKNEK A MAGYAR MÁRKÁKNAK A VILÁGSIKERÉBEN BÍZIK A KORMÁNY

Varga Mihály pénzügyminiszter a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Gazdasági évnyitó című fórumán beszélt.

A beruházási ráta magas szinten tartása alapozza meg a következő évek növekedését – hangsúlyozta Varga Mihály pénzügyminiszter.

Azt is mondta, hogy a járvány idején a magyar gazdaságvédelem elsősorban a beruházási ráta magas szinten tartására koncentrált, arra, hogy magas maradjon a nemzetgazdasági és az állami beruházások aránya is. Ez adta az elmúlt években a gazdasági növekedés jelentős lendületét. Jól látható, hogy 2020 első három negyedévében a nemzetgazdasági beruházásokban európai összevetésben a második helyen, míg az állami beruházások arányát tekintve az első helyen volt a magyar gazdaság. Kijelentette: ebben van jelentős előnye az országnak, és ez alapozza meg a következő évek növekedését.

A másik fontos célnak a munkahelyek megvédését és a megszűnők helyett újak teremtését nevezte, megjegyezve, hogy a decemberi adatok alapján Magyarországon az egyik legkedvezőbb a munkanélküliségi ráta az unión belül.
Rámutatott arra, hogy

a világjárvány egyszerre okozott egészségügyi károkat, és gazdasági válságot.

Jó hírnek nevezte, hogy az elmúlt évek eredményes gazdasági lépései erősebbé tették a magyar gazdaságot: a foglalkoztatottak száma magas maradt, folytatódtak a beruházások.

A kilátásokról elmondta: sok függ a vakcinahelyzettől, és attól, hogy hogyan hat a járvány a gazdaság egészére. A befektetett energia és pénz nem vész el szavai szerint, növekedést fog teremteni. Az ország már az idei második negyedévben visszaállhat a növekedési pályára a meghozott intézkedésekkel.

A járványidőszak tanulságai között kiemelte:

a globális láncok sérülékenyek, az ellátásbiztonság kiemelt,

ezért döntött a kormány az egészségipari támogatási programokról eddig 68 milliárd forint értékben. A versenyképességet javító intézkedéseket folytatni kell Varga Mihály szerint. Magyarország vonzó ország lett, a termelési láncban óriásit lépett előre, ezt a szélesíteni kell,

magyar termékekkel kell lefedni a teljes láncot,

ezt a következő időszak feladatának nevezte. A fejlettségben való továbblépéshez

önálló, értékláncokat maga köré szervezni képes magyar vállalatok és márkák kellenek.

A versenyképesség fontos tényezője az automatizáció lesz, ebben jó pozícióban van az ország. Számításaik szerint ugyanakkor csaknem 1,5 százalékos növekedést lehet hozzáadni a magyar gazdaság teljesítményéhez, ha kiterjed a gazdaság egészére a digitalizáció, automatizáció, robotizáció.

Ötödik tanulságnak a regionális gazdaságfejlesztést emelte ki, arra van szükség, hogy kulcsra kész ipari parkok kialakításával segítsék a beruházások letelepedését. A piacképes szaktudás járul hozzá a gazdasági sikerekhez, ebben Magyarországnak előre kell lépnie, egyik területe a szakképzésben részt vevők arányának további növelése.

Magyarország egyelőre regionális szinten ismert vállalatokkal, illetve márkákkal rendelkezik. A Portfolio azt idézi, hogy az egyik tanulság az, hogy például Dél-Koreában már sikerült, így Magyarországon is megvan az esély arra, hogy például az alábbi hazai vállalatok és márkák világszinten is ismertté váljanak:

BioTech USA
Ganz
Hell Energy
Ikarus
Mol
OTP Bank
Prezi
Richter Gedeon
Tungsram
Zwack
Videoton

( onBRANDS – MTI )