BEÉPÍTHETŐ A FENNTARTHATÓSÁG A HÉTKÖZNAPOKBA

A dm új Pro Climate almárkája tudományos koncepción alapszik.

Woman walking down the field and touching the lavender flowers.

A dm célul tűzte ki, hogy vásárlóinak fenntartható alternatívákat adjon a hétköznapok döntéseihez, a kereskedelemben pedig úttörő szereplőként példát mutasson másoknak: a szortimentben előnyben részesítik az kisebb ökológiai lábnyom mellett előállított termékeket, az üzletekben felhívják rájuk a vásárlók figyelmét, minimalizálják a műanyagfelhasználást, és növelik az újrahasznosított anyagok arányát a csomagolásokban. Egyre több szilárd terméket kínálnak műanyag csomagolás nélkül, a drogériapiacon elsőként utántöltő állomásokat vezettek be, áprilistól pedig környezetsemleges termékek érkeznek az üzletekbe.(CO2-kibocsátás, eutrofizáció, savasodás, nyári szmog, ózonréteg-elvékonyodás kompenzációja)

„A saját márkás termékek terén már eddig is sok alternatívát biztosítottunk a környezettudatos vásárlóknak, most pedig egy új fejlesztésnek köszönhetően környezetsemleges termékeket is kínálunk nekik. Ezekkel a termékekkel kényelmesen beépíthető a fenntarthatóság a hétköznapokba” – számolt be büszkén az egyedülálló és innovatív kezdeményezésről Csoknyainé Horváth Gertrud, a dm ügyvezetője.

A dm ügyvezetőjével 2019-ben készült interjúnkat ITT olvashatod!

A dm a Berlini Műszaki Egyetemmel és gyártó partnereivel közösen fejlesztette ki azt az egyedülálló koncepciót,

amely során a termékek környezetre gyakorolt hatásait mindenre kiterjedően elemezték, majd a lehető legkisebbre csökkentették. A termék előállítása és ártalmatlanítása során keletkező, el nem kerülhető hatásokat a dm öt környezeti hatást érintően kompenzálja: úgy, mint a CO2-kibocsátás, az eutrofizáció, a savasodás, a nyári szmog és az ózonréteg elvékonyodása. A hatások ellensúlyozásaként németországi természeti területek rehabilitációjával állítják helyre az ökológiai egyensúlyt, így válnak a termékek környezetsemlegessé, s járulnak hozzá közvetlenül a természetvédelemhez.

Mit jelent a környezetsemleges kifejezés, miben különbözik a klímasemlegestől?

Minden terméknek hatása van a klímára, az előállítás, a használat és a hulladékként való ártalmatlanítás során. A környezeti hatások csökkenthetők ugyan, de nem lehet őket 100 százalékosan elkerülni. Csupán a hatások semlegesítésére, kompenzációjára van utólag lehetőség. A környezetsemlegesítés egy ezidáig egyedülálló és holisztikus személetet jelent: a termékfejlesztés során 5 természeti hatást (klímaváltozás, eutrofizáció, savasodás, nyári szmog, ózonréteg elvékonyodása) vesznek figyelembe a termék teljes életciklusára vonatkozóan a berlini műszaki egyetem életciklus-elemzése alapján. Vagyis a nyersanyag kitermelésétől kezdve a gyártás, szállítás, használat
folyamatán át egészen az ártalmatlanításáig megnézik, milyen környezeti hatások keletkeznek, és ezeket csökkentik, ahol lehet. Azokat a hatásokat pedig, amelyeket végképp nem lehet elkerülni, kompenzálják, hogy az ökológiai egyensúlyt helyreállítsák. Így lesznek a termékek környezetsemlegesek, és járulnak hozzá közvetlenül a környezet védelméhez. A klímasemleges termékek csupán az üvegházhatású gázok kibocsátását veszik figyelembe, és azt kompenzálják certifikációk vásárlásával vagy kompenzációs projektek támogatásával. Ez is egy nagyon fontos lépés, de összességében nem elég. Az újonnan kifejlesztett Pro Climate termékeknél ezért négy másik környezeti hatást is figyelembe vesznek, csökkentik, illetve az elkerülhetetlen hatásokat ezen a 4 területen is kompenzálják.

Az új, 14 tagú környezetbarát termékcsalád a legfontosabb drogériatermékek körét fedi le. A wc-papír, sampon és tusfürdő mellett lesz mosó- és tisztítószer, illetve a test- és arcápolás területén is kínálnak környezetsemleges termékeket. Saját márkáik közül az alverde NATURKOSMETIK, a Jessa, a Sanft&Sicher, a Denkmit és a Sundance termékcsaládok almárkájaként találkozhatnak a Pro Climate termékekkel a vásárlók.

„A környezetsemleges termékek fejlesztése holisztikus, tudományosan megalapozott személeten alapul, s ezidáig egyedülálló kezdeményezés: míg a klímasemleges termékek csak a CO2-kibocsátást kompenzálják, a Pro Climate termékek esetén öt területet érintően vizsgáljuk azokat a környezeti hatásokat, amelyek a termék teljes életciklusa folyamán keletkeznek a nyersanyag felhasználáson és gyártáson át egészen az ártalmatlanítás fázisáig.  A fejlesztések során a környezeti hatásokat a termékek összetevőinek és csomagolásának optimalizálásával minimalizáljuk” – avat be a részletekbe Prof. Dr. Matthias Finkbeiner a Berlini Műszaki Egyetemről.

A kompenzáció természetvédelmi szempontok mentén történik.

A termékek előállítása és ártalmatlanítása során keletkező és el nem kerülhető környezeti ártalmakat az okozott hatásokhoz mérten kompenzálja a dm, vagyis minden egyes termék esetén kiszámolják a pontos környezeti költségeket az öt említett kategóriában. Ezt az összeget a dm németországi ipari és bányaterületek rehabilitációjára fordítja. A területeket a HeimatERBE kompenzációs projekteket lebonyolító szervezet alapos tervezés után a természetvédelem szempontjait követve rehabilitálja, és több szakaszban fejleszti, hogy ökológiailag értékes biotópok jöjjenek létre. Ezek segítik a biológiai sokféleség megőrzését és fejlesztését, a klímaváltozás hatásainak mérséklését.

Felmerülhet a kérdés, hogy miért csak Németországban történik kompenzáció, miközben ezeket a termékeket több országban is árulják, és használják a vásárlók. A terméket fejlesztő németországi anyavállalat a közvetlen környezetében szeretne hozzájárulni a természet rehabilitációjához. Jelenleg a HeimatERBE az egyetlen olyan szervezet, amely a részletekig megismerhető és ellenőrizhető kompenzációt végez, amellyel ellensúlyozni tudjuk termékeink ökológiai lábnyomát, s lehetővé válik nemcsak klímasemleges, de környezetsemleges termékek fejlesztése.

„Ha sikerül felkeltenünk vásárlóink érdeklődését a Pro Climate termékcsalád iránt, akkor a többi dm-országban is lehetőségünk nyílhat kompenzációs projekteket indítani” – tekint optimistán a jövőbe az innovatív kezdeményezés kapcsán Csoknyainé Horváth Gertrud.

Mit jelent az életciklus-elemzés?

Az életciklus-elemzés (Life Cycle Assessment – LCA) a termék teljes életciklusát vizsgálja a nyersanyag kitermelésétől, az anyag- és termékgyártástól a szállításon és a felhasználáson át az ártalmatlanításig. A termék minden környezetre gyakorolt hatását figyelembe veszik a folyamat során. A megállapítások felhasználhatók a fenntarthatóbb termelés folyamatainak optimalizálására, valamint fenntarthatóbb termékek fejlesztésére, vállalatok fenntarthatósági teljesítményének értékelésére.

Mit takar a környezetsemlegesítés folyamata?

1. Lépés: Életcilkus-elemzés
A folyamat az életciklus értékelésével kezdődik. Megvizsgálják a kiválasztott termékek teljes életciklusát, és meghatározzák az “életszakaszaikat”. A termékeket a szakértők ökológiailag értékelik a gyártástól a felhasználáson át az ártalmatlanításig. Nemcsak a CO2-kibocsátást, hanem az egyéb környezeti hatásokat is vizsgálják öt területen: éghajlatváltozás, eutrofizáció, savasodás, nyári szmog, ózonréteg-csökkenés. Az életciklus-elemzések eredményei alapján tovább lehet optimalizálni a termékeket.

Az életciklus-elemzés négy lépése:
1) A cél meghatározása – Mit kell vizsgálnunk? Először meghatározzák, mely szakaszokat értékelik majd ki a termékek életciklusában. A termékeknél minden folyamatot figyelembe vesznek, amelynek hatása van a környezetre a nyersanyag kitermelésétől a felhasználáson át a megsemmisítésig.
2) Életciklus-leltár – Milyen környezeti hatások merülnek fel? Összesítik a felhasznált nyersanyagokat és energiaforrásokat, valamint az ártalmatlanítás során keletkező hulladék- vagy CO2-kibocsátásokat. Például a WC-papír gyártása során a papírgyár energiafogyasztása, de a raktárba történő szállítás is hatással van az ökológiai egyensúlyra.
3) Hatásvizsgálat – Milyen hatásokkal jár mindez a környezetre? Értékelik és összehasonlítják az egyes folyamatok talajra, levegőre és vízre gyakorolt hatását. Ezek alapján határozzák meg a célokat: a környezetsemleges dm márkájú termékek fejlesztése során csökkenteni akarják az üvegházhatású gázok kibocsátását, de természetesen a más típusú hatásokat is mérsékelnek.
4) Értékelés – Hogyan lehetne környezetbarátabb a gyártás? Miután meghatározták az egyes folyamatok környezeti hatásait, kidolgozzák, hogyan tehetnék azokat környezetbarátabbá az egyes életszakaszokban.

2. Lépés: környezeti hatások csökkentése
A termékeket a lehető legjobb ökológiai egyensúlyt megteremtése mellett szeretnék előállítani. Ez jelenti egyrészt a nyersanyagok felhasználásának minimalizálását (alapanyagok és csomagolások terén is), másrészt az előállítás folyamatának optimalizálását a környezeti hatások csökkentésének érdekében.
( onBRANDS )