A költési hajlandóság bezuhant, a megtakarítási kedv megnőtt, a járványidőszak legjellemzőbb kifejezése az érintésmentesség lett – Európa-szerte jelentősen átalakította a fizetési, vásárlási szokásokat és az emberek egymás közötti kapcsolatait a koronavírus a 2021-es Cetelem Körkép, illetve az ahhoz kapcsolódó, a Cetelem Bank saját (hazai) ügyfélkörében végzett kutatás adatai szerint. A magyar válaszadók az általános helyzetüket az európai átlagnál rosszabbnak látják, ugyanakkor a friss számokban a jövőre nézve már óvatos derűlátás is érzékelhető.
Az érintésmentesség évtizedek óta jelen van az európai mindennapokban, a járványidőszak azonban
új tartalmat adott a régi fogalomnak:
a relatív többségnek (46%) ma már a Covid jut először az eszébe róla – derül ki a Cetelem Körkép nevű, évente ismétlődő idén 14 uniós tagállamban, illetve az Egyesült Királyságban elvégzett felmérés válaszaiból. Magáról a szóról Európa szinte valamennyi országában a magányra asszociálnak az emberek; az egyetlen kivétel Magyarország, ahol az első helyen a veszélyt társítják hozzá, ami szintén a vírus hatása.
Több megtakarítás, kevesebb költés
Európában a járványidőszak legjellemzőbb pénzügyi tendenciájának a fogyasztás csökkenése, illetve a megtakarítások növekedése tűnt a járványidőszakban. Megtakarítóvá váltak a korábban inkább költeni szerető olaszok, de jelentősen emelkedett a megtakarítási hajlam az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Ausztriában és Belgiumban is. Bulgária, Szlovákia, Magyarország és Lengyelország viszont az átlagosnál, sőt a 2020-ban tapasztaltnál is kisebb megtakarítási hajlamot mutat. A megtakarításainak növelésére idehaza az emberek 57% készül, ez valamivel az 54%-os uniós átlag felett, de jócskán a nyugati országok szintje alatt van.
Ügyfeleink nagyobb arányban terveztek tavaly megtakarítani, mint amennyire valóban sikerült ezt megvalósítani, azonban a tendencia minden kétséget kizáróan a megtakarítás felé mutat, vagyis tudatosabban kezeljük pénzügyeinket. A teljes lezárás időszakát leszámítva az eladáshelyi kártyás fizetéseket nem annyira rendítette meg a járvány, míg az áruhitel az üzletetek nyitását követően növekedő tendencia után újra elérte a tavalyi szintet. Azt láttuk, hogy nőtt az aktivált kártyák aránya. Ugyanakkor a moratórium, azaz a törlesztések leállásának hatására a rendelkezésre álló szabad keret folyamatosan csökkent az év folyamán, ami egy idő után korlátozta a kártyahasználatot, és ez már az összesített számokban is tükröződik. A hitelkihelyezéseket nézve a tavalyi év után idén hónapról hónapra növekedés tapasztalható, és úgy prognosztizáljuk, hogy június-júliusra elérjük az egy évvel ezelőtti nagyságrendet, az év végén pedig erőteljesebb növekedéssel számolunk – nyilatkozta Szabó Péter, a Cetelem Bank vezérigazgatója.
Európai összevetésben Magyarországon vannak szinte a legkevesebben (22%) azok, akik növelni tervezik a költéseiket a következő 12 hónapban, egyedül Ausztriában (21%) alacsonyabb ez az érték (az európai átlag 34%). Hasonló hangulatot tükröznek a Cetelem Bank saját ügyfélkörében készült friss felmérések is. A tavalyi év után idén is egyharmadnyian mondták azt, hogy megtapasztalták, hogyan tudják a személyes kiadásaikat csökkenteni, és tartósan visszafogni költéseiket. 2021-ben 13% jelezte például, hogy lemond(ott) a nagyobb beruházásokról, 16% pedig növelte a megtakarításait. Ugyanakkor, miközben egy éve még 57%-uk nyilatkozott úgy, hogy nem fog változtatni a fizetési és vásárlási szokásain, az idei válaszok alapján csak 29%-nak sikerült ezt tartania. Ugyanilyen látványos változás, hogy a megkérdezettek 28 százaléka csak a saját (meglévő) pénzét hajlandó elkölteni – ezt tavaly csak feleennyien tervezték.
Hazánk válaszadói más területeken is kilógnak a sorból.
A saját általános helyzetüket tavaly egy 10 fokozatú skálán átlagosan 4,9-re, idén már csak 4,4-re értékelték – ez (Bulgáriával holtversenyben) a legalacsonyabb érték a mezőnyben, és (Svédország után) a második legnagyobb visszaesés egy év alatt.
Óvatos fogyasztói optimizmus
Óvatos optimizmusra utal, hogy a 2020-as 50 helyett már csak 46%-nyian akarnak kevesebbet költeni, azok aránya pedig 5-ről 18%-ra nőtt, akik több költést is elképzelhetőnek tartanak. A válaszadók bő negyede jelentősebb kiadásról is beszámolt az elmúlt egy évben, főleg az elektronikai termékek területén. Kimutathatóan megnőtt az online vásárlások aránya is – főként az élelmiszerek, az elektronika és a ruházat területén –, és a megkérdezettek 60%-a arra készül, hogy a korlátozások feloldása után is rendszeres online vásárló marad. Aki még tartózkodó, az főleg arra hivatkozik, hogy szeretné látni, mit vesz, és nem szívesen áldoz a szállítási költségekre, az előnyök közül a kényelmet és a megspórolt időt értékelik a legtöbben. Az online vásárlás gyenge pontjának tartják a körülményes visszaküldést és cserét is.
Home-office tapasztalatok: mindenütt jó, de nem mindenkinek otthon a legjobb
A magyar válaszadók közül 22% nyilatkozott úgy, hogy volt lehetősége távmunkára, kétharmadnyian pedig azt emelték ki, hogy szeretnék, ha valamilyen hibrid foglalkoztatási formában, az otthoni és a munkahelyi munkavégzést kombinálva dolgozhatnának.
Mindössze 15% szeretne kizárólag home office-ban dolgozni.
A távmunka előnyének a rugalmas napirendet és az ingázási idő felszabadulását tartják a magyarok, hátrányként pedig azt említették, hogy hiányoztak nekik a kollégák.
Inflációs érzetek
Az európai lakosság többsége úgy érzékeli, hogy az árak növekedtek, olyan országokban is, ahol valójában nincs infláció. Magyarországon kiemelkedően magas, 93% azok aránya, akik árnövekedést érzékelnek – utóbbi megfelel a valóságnak,
a vizsgált országok közül idehaza a legnagyobb mértékű a drágulás.
Ráadásul a napi fogyasztási cikkek ára jelentősebb mértékben nőtt, mint ahogyan a teljes vásárlói kosárral számoló hivatalos inflációs számok mutatják.
Előtérben az elektronikus megoldások
Az online vásárlási szokásoknál a kártyás megoldások lassú előretörése tapasztalható: többen választják még a helyszíni fizetést bankkártyával, de nő a kártyás előrefizetés aránya is. Hasonló a helyzet a hitelkártyák esetében: az elmúlt egy évben a lakosság bő egyötöde fizettet hitelkártyával, miközben ez eredetileg csak a 8%-uk terveiben szerepelt. A tranzakciók terén egyértelműen az érintésmentesség a trend – eddig főleg a kényelemszeretet diktált, most felzárkózott mellé az egészségvédelem, a biztonság is. A hivatalos és a banki ügyek online intézésének aránya még a kártyás vásárlásokénál is nagyobb mértékben nőtt, mind idehaza, mind pedig Európában. 66% véli úgy, hogy könnyen alkalmazkodik az érintésmentes élethez, ám a válaszokat elemezve úgy tűnik, hogy ez inkább csak a vásárlásra és az ügyintézésre igaz: az emberi kapcsolatok minőségére a többség szerint negatív hatással volt. (Európában 75, Magyarországon 81% szerint).
Új fogyasztási trend
Az új fogyasztási trend képviselője, az aktivista fogyasztó hangos, bátran kifejezi véleményét, elkötelezett, felvállalja vallott értékeit, aktívan fogyaszt, ajánl, bojkottál, és nem akarja, hogy a pénztárcája vastagsága alapján ítéljék meg. A fogyasztás számára nem zárt és elszigetelt világ, hanem a változtatás terepe, mellyel hatással van az egész világra. A világra, melynek jövője ugyan aggasztó, de kellő gondossággal elkerülheti a szomorúnak tűnő jövőt. Az aktivista fogyasztó megközelítése pozitív ebben és másban is, aktívan keresi ugyanígy az innovációt, a minőséget, az örömteli meglepetéseket, az új fogyasztási módokat és a helyi termékeket. Kevesebbet, de jobban szeretne fogyasztani, környezettudatosan, fenntartható módon. Mert az aktivista fogyasztó gondol magára, másokra és az egész világra.
Sok fogyasztó arra számít, hogy a márkák száma csökkenni fog, ugyanakkor nem idegenkednek nyomást gyakorolni a megmaradókra sem. Ez a nyomás több oldalról jöhet, olyan szempontok alapján, amelyek egyre fontosabbá válnak a szemükben.
A Cetelem Körkép -et itt találod.
( onBRANDS )