K-alakú válság:
Whitereport ténytadatok szerint a top100 médiavállalat 34%-a tudta növelni árbevételét 2020-ban előző évhez képest, 66% pedig csökkent.
A nyertesek közé tartoznak a földfelszíni kereskedelmi televíziók.
Az MRSZ-becslés szerint a globális platformok is nyertesei a helyzetnek – hazai árbevételük átlagosan 9%-kal nőtt.
A volumencsökkenés jelentős része a legnagyobb lapkiadók (Mediaworks, Central Médiacsoport) csökkenéséből következik, de további 63 db médiaszolgáltató bevétele is csökkent.
Az árbevételvesztes médiacégek legnagyobb része kkv, többségében mikrovállalat.
Koncentrálódás:
Folytatódó konszolidációs tendencia: a top3 médiavállalat, a Mediaworks, TV2 és Magyar RTL teszi ki a 98 elérhető cégadat alapján létrejövő 280 milliárd forint árbevétel 48%-át az előző évi 39% helyett.
K-alakú fellendülés médiapiaci generációváltással?
A COVID-19 válság után az EU 2021-re fellendülést jelez előre. A médiapiaci szereplők számára azonban a növekedés nem egyértelmű és nem egységes.
A COVID-19 járvány hatása tovább növeli a szakadékot a digitális és a digitálisan transzformálódni képes, valamint a COVID-válság jellegzetességeiből fakadóan pozitívan érintett cégek előnyére (egészség, otthoni tevékenységek stb.).
A médiapiac strukturális átalakulását a COVID-járvány felgyorsította – nem csak a Z-generáció globális platform-preferenciája jellemző a hazai médiumok „átugrása” mellett, de az idősebb generációknál is digitális nyitás következett be a média- és egyéb termékek fogyasztása, vásárlása terén.
( onBRANDS )